جمعه: 1403/01/31

مستحبات و مكروهات تخلی

1111مسأله79. مستحب است در موقع تخلی جایی بنشیند كه كسی او را نبیند و موقع وارد شدن به مكان تخلی، اول پای چپ و موقع بیرون آمدن، اول پای راست را بگذارد، و هم‌چنین مستحب است در حال تخلی سر را بپوشاند و سنگینی بدن را بر پای چپ بیندازد.

Azerbaijani
Wednesday / 20 September / 2017

Amr Bil Ma’roof wa Nah’yi ‘Anil Munkar

 

(To Enjoin Good Deeds and to Forbid from Bad Acts)

 

2859. Amr Bil Ma’roof wa Nah’yi ‘Anil Munkar, is one of the important teachings of Islam, and the prestige, status, honor, progress and uplifting of Muslims as well as implementation of Islamic laws and restraining from sin and corruption, and maintenance of social security etc. is all connected to it.

Azerbaijani

مسأله 1497. اگر در صف‎های جماعت جا باشد، مكروه است انسان تنها بایستد.

مسأله 1498. مكروه است مأموم ذكرهای نماز را طوری بگوید كه امام بشنود.

مسأله 1499. مسافری كه نماز ظهر و عصر و عشا را دو ركعت می‎خواند مكروه است در این نمازها به كسی كه مسافر نیست اقتدا كند، و كسی كه مسافر نیست مكروه است در این نمازها به مسافر اقتدا نماید.

Undefined

مسأله806. لباس نمازگزار شش شرط دارد:

اول ـ آن كه پاك باشد.

دوم ـ آن كه مباح باشد.

سوم ـ آن كه از اجزاء مردار نباشد.

چهارم ـ آن كه از حیوان حرام‌گوشت نباشد.

پنجم و ششم ـ آن كه اگر نمازگزار مرد است، لباس او ابریشم خالص و طلابافت نباشد، و تفصیل این‌ها در مسائل آینده گفته می‎شود.

Undefined

مسأله672. اگر به واسطه پیری، یا ترس از دزد و جانور و مانند این‌ها، یا نداشتن وسیله‎ای كه آب از چاه بكشد، دسترسی به آب نداشته باشد، باید تیمم كند، و هم‌چنین است اگر تهیه‌كردن آب یا استعمال آن، به قدری مشقت داشته باشد كه مردم تحمل آن را نكنند.

Undefined
Thursday / 16 October / 2014

مسأله184. زمین با سه شرط كف پا و ته كفش نجس را، از نجاستی كه به واسطه راه‌رفتن روی زمین نجس حاصل شده، پاك می‎كند و در نجاستی كه از خارج به پا یا ته كفش رسیده، احتیاط لازم آن است كه در تطهیر آن به راه رفتن روی زمین اكتفا نكنند:

اول ـ آن كه پاك باشد.

دوم ـ آن كه خشك باشد.

Undefined
Thursday / 9 October / 2014

ارتباط شیعه با معتزله

علّت تقسیم اصول دین به پنج اصل چیست؟ و آیا ارتباط شیعه با معتزله در آن نقشی داشته است یا نه؟

شیعه در مسائل اسلامی و مذهبی با همه فرقه‌ها گفتگو و مناظره داشته است كه در كتاب‌های احتجاج و كلام به آنها اشاره شده است، ولی در هیچ‌یك از مسائل اعتقادی تحت‌تأثیر آنها قرار نگرفته است، همان‌گونه كه بارها اشاره كرده‌ایم تفكر شیعی یك تفكر اصیل اسلامی است، ولی سایر فرقه‌ها نوظهورند.

Undefined

3. دعای ندبه و امامت ائمه اثنی عشر(ع)

تصریح نداشتن دعا به نام و عدد ائمّه اثنى‌عشرعلیهم‌السلام از قوّت متن آن چیزى نمى‌كاهد و ازاین‌جهت، در اعتبار آن خللى وارد نمى‌شود، و عدم تصریح در اینجا مفهوم ندارد، خصوصاً كه تصریح یا اشاره به مطلبى كه خلاف مذهب شیعه اثنى‌عشرى باشد، به‌هیچ‌وجه در دعا وجود ندارد.

Undefined
Subscribe to RSS - آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی