جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
راهنمايي‌ و ارشادات حضرت آيت الله العظمي صافي به جمعي از طلاب و فضلاي حوزه‌هاي علميه در آستانه‌ي سال جديد تحصيلي

 

بسمه تعالی
محضر مبارك مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الشریف
سلام علیكم؛
ما جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه هستیم كه در آستانه‌ی سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه از آن مرجع عالیقدر تقاضا داریم تا ما را راهنمایی و ارشاد فرمایید كه بتوانیم با استفاده از رهنمودهای حضرتعالی، سربازی خوب برای آقا و مولایمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم.
با تشكر و احترام
 
بسم الله الرحمن الرحیم
علیكم السلام و رحمة الله

 

حقیر اولاً به همه حضرات مدرسین محترم و طلاب عزیز كه به شَرَف افتخار تعلیم و تعلّم مشرفند، ‌و عمر گرانمایه‌ی خود را مصروف تحصیل، درس و كسب معارف قرآنی و علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام - این معلمان حقیقی- می‌نمایند، تبریك عرض می‌كنم و از خداوند متعال برای همگان توفیق بیشتر و نیل به مقامات و درجات عالیه را مسألت می‌نمایم. امید آن كه در ظل توجهات حضرت صاحب الامر ارواح العالمین له الفداء قلّه‌های بلند علم و معرفت را فتح نمایند و در فقه احكام و مسائل حلال و حرام و شناخت علوم قرآن،‌ نخبگان و مفاخر زمان شوند.
اولین نكته‌ای كه خود و طلاب عزیز و مدرسین عالی‌مقام را به آن توصیه می‌نمایم این است كه در سیر دانشوری و دانشجویی، دو بال كتاب و سنت؛ قرآن مجید و احادیث شریفه را وسیله‌ی پرواز و عروج به معارج علم و معرفت بدانند و الهام از كتاب خدا و هدایت‌های اهل بیت علیهم السلام را در خودسازی و معرفت‌افزایی و تكمیل بصیرت دینی، مصدر همه‌ی بینش‌ها و كمالات علمی و عملی بدانیم و این جمله بزرگ «شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلا تَجِدَان عِلْماً صَحِیحاً إِلَّا شَیْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ»(1) را همواره جلوی چشم خود داشته باشیم و در فرهنگ دین و عقیده، استقلال اسلامی و مذهبی را كه اصل و اساس است حفظ نماییم.
نكته‌ی دوم كه باید طلبه‌ی این علوم و شاگرد این مكتب وحیانی به آن آراسته باشد، خود نگهداری در برابر دنیا، جلوه‌های مادی و شهوات حیوانی و مقامات و مناصب ظاهری است كه هرچه یك عالم دینی به آن بیشتر مقیّد باشد، توفیقش، شجاعتش در امر به معروف و نهی از منكر و حفظ شئون دینی بیشتر خواهد شد.
طمع به این زخارف دنیا، انسان را ذلیل و از استقلال ساقط می‌نماید. علاقه به ریاست و برتری‌جویی هم، انسان را ضعیف و خودباخته می‌نماید حتی به مقامات دینی نیز نظر استقلالی‌داشتن، مذموم است. فرموده‌ای ‌از این تأكید بالاتر نیست كه «مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ تَرَأَّسَ‏، مَلْعُونٌ مَنْ هَمَّ بِهَا، مَلْعُونٌ مَنْ حَدَّثَ بِهَا نَفْسَه‏»(2)
سومین نكته اینكه در درس، تدریس، بحث و تحقیق، خلوص نیت و خدمت به بسط علم و دفع جهل از خود و دیگران را وجهه‌ی همت قرار دهند و بدانند كه بزرگترین خدمت به بندگان خدا و بالاترین سعی، در افزایش بینش و معرفت بندگان خدا به خدا و جهل‌زدایی می‌باشد.
حفظ یك آیه از قرآن و آشنایی به مضمون آن، یك جمله از مثل نهج البلاغه و منابع وسیع علمی و مواریث فكری و تربیتی - كه بحمدالله در اختیار ما است- فضیلتی بس بزرگ می‌باشد كه قیمت حقیقی اشخاص به مقدار بهر‌ه‌ای است كه از این فضیلت دارد.
قرآن كریم و حدیث در رشته‌های مختلف كمالات انسانی در نهایت ایجاز، جامع‌ترین دستورات را در اختیار بشر قرار داده است. از شخص حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم علاوه بر قرآن كریم كه كلام الهی است، هزاران كلمات علم و حكمت روایت شده است و بحمدالله در فرهنگ و علم و معرفت غنی‌ترین و بهترین مكتب‌ها و تعلیمات را در اختیار داریم.
نكته‌ی چهارم این است كه در مقام هدایت مردم و دعوت آنها به خدا و عمل به احكام، باید از كمال حسن خلق، نرمی، خوش‌برخوردی و ادب استفاده نمود كه خداوند به پیامبر اكرم می‌فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ الله لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك‏»(3)
یك روحانی باید همیشه با مردم بوده و ملجأ و پناهگاه آنان در مشكلات دینی، اجتماعی و فكری مردم باشد و همیشه و در همه حال، خودش به یاد حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفدا بوده و مردم را نیز به آن امام عزیز و مهربان دعوت نماید.انشاء الله همیشه موفق باشید             لطف الله صافی/شوال المكرم1433
پی‌نوشت‌ها:
1. كافی؛ ج1، ص399، حدیث 3.
2. كافی؛ ج3، باب117، حدیث2508.
3. سوره آل عمران،‌آیه 159.
 
 
 
 
 
چهارشنبه / 29 شهريور / 1391