جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
پاسخ آيت الله العظمي صافي به يك نامه ( پرسش‌هايي پيرامون مهدويت)

بسمه تعالی
محضر مبارك حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظلّه العالی
السلام علیكم؛
احتراماً باتوجه به مباحثی كه امروزه در برخی پایگاه‌های اطلاع رسانی و نشریات مطرح می‌شود، موجب امتنان است برای آگاهی همه منتظران راستین امام عصر علیه السلام به پرسش‌های زیر پاسخ دهید.

1. سخرانان، مبلغان و نویسندگان مهدوی در سخنرانی‌ها و مقالات خود بیشتر باید به چه موضوعاتی بپردازند و چه مطالبی را در اولویت قرار دهند؟

2. سخنرانان، مبلغان و نویسندگان مهدوی تا چه حد می‌توانند به تطبیق حوادث و رویدادهای عصر حاضر با حوادث و رویدادهای پیش بینی شده در روایات عصر ظهور و آخرالزمان بپردازند، یا شخصیت‌هایی را به عنوان شخصیت‌های مطرح در عصر ظهور مطرح كنند؟

3. برخی سخنرانان، مبلغان و نویسندگان مهدوی معتقدند كه با تطبیق شرایط عصر حاضر با شرایط عصر ظهور یا معرفی برخی چهره‌ها به عنوان چهره‌های مطرح در عصر ظهور بهتر می‌توان جوانان را به مباحث مهدوی جلب كرد و شور و نشاط سیاسی و اجتماعی آنها را بالا برد، این نظر تا چه حد درست است؟

4. در برخی روایات از هرگونه تعیین وقت برای ظهور نهی شده و در برخی دیگر تأكید بر نزدیك دیدن ظهور شده است، چگونه می‌تون این دو دسته روایات را با هم جمع كرد؟


بسم الله الرحمن الرحیم

علیكم السلام و رحمة الله

ج1) بطور كلی منتظران وظیفه دارند در همه رشته‌ها و شعب امام شناسی معرفت خود را به وجود مقدس حضرت بقیة اللّه الأعظم ارواح العالمین له الفداء كامل نمایند و به این نكته مهم توجه داشته باشند كه بخش بشارتهای قرآن مجید و احادیث شریفه مربوط به آن حضرت و هم چنین بخش خصائص آن حضرت و قیام جهانی ایشان و لزوم انتهای جهان به چنان عصر تام كه نهایت دعوت و تبلیغ انبیاء می‌باشد بسیار با اهمیت است. و مسائل مربوط به عصر غیبت و امتحان مؤمنین وتمحیص و تخلیص آنها و نیز بیان فضائل مؤمنانی كه در این عصر بر استقامت دین و ولایت ائمه طاهرین علیهم السلام و خصوص ولایت شخص وجود مبارك ایشان پایدار می‌مانند و اضطرابات و دگرگونیها كه موجب تزلزل اشخاص ضعیف العقیده می‌شود آنها را تكان نمی‌دهد و كالجبل الراسخ مانند كوه و از كوه استوارتر در حفظ ایمان و عمل به احكام پایدار می‌باشند بسیار مهم است. روایات راجع به علائم ظهور مخصوصاً روایاتی كه از اوضاع آخرالزمان و غربت اسلام و دشوار شدن دینداری و راه و شغل حرام همه مطالبی است كه بمناسب مجالس و مستمعین مخصوصاً روایات مربوط به بانوان و امتحانات خاص آنها و حضور آنها با مردهای بیگانه در مجالس بطور رسمی باید تذكر داده شود.

ج2) تطبیق جزمی اشتباه است البته بعض وقایع است كه از علائم بعیده است ولی حوادث باید مطرح باشد ولی تطبیق شخصی صحیح نیست البته تطبیق غیر تشبیه است و غالباً تطبیقات تمام نیست.

ج3) البته در هر زمان چهره‌های پاك و چهره ناپاك وجود دارند كه در آخرالزمان یك اكثریت تظاهر فوق العاده و فراگیر دارند همانطور كه در روایات آمده زمین از جهل و ظلم و جور پر می‌شود، اینها اهل معاصی و مناهی و بیشتر لائیك و ملحد می‌باشند باید به مردم توصیه كرد كه با امر به معروف و نهی از منكر هرچه می‌توانند از فساد و افساد این اشخاص جلوگیری نمایند و مسأله عرض اعمال را به آنحضرت تذكر دهند باید به مردم رسانده شود كه در آخرالزمان این مفاسد و این خطرات برای دین مردم هست تا موجب تنبه و بیداری و اجتناب آنها از معاصی ‌شود.

ج4) وقت ظهور را هركس تعیین كند تكذیب می‌شود ولی طلب قرب ظهور و دعاء برای تعجیل در فرج از وظایف مهمه است كه برحسب بعض روایات فاضل‌ترین عبادات است در قرآن در مورد روز قیامت و ساعت می‌فرماید:[اقتربت الساعة] این یك نوع نزدیكی است كه نسبت به ساعت صغری و ظهور حضرت نیز باید گفت نزدیك گردیده و نزدیك می‌شود ولی از سوی دیگر در روایات طول غیبت آن حضرت بسیار مطرح شده است و امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید:«مَا أَطْوَلَ هَذَا اَلْعَنَاءَ وَ أَبْعَدَ هَذَا اَلرَّجَاء» چه قدر طولانی می‌گردد رنج زمان غیبت چه قدر دور است زمان تحققّ این امید، ما در همین حال كه هر آن و زمان منتظر ظهوریم چنان در ایمان به آن حضرت و تحقق روز آن ظهور و قیام جهانی ثابت قدم می‌باشیم كه اگر صدها هزار سال هم بطول بیانجامد در نقطه‌ای هستیم كه ثابت و پایداریم و هرگز ذره‌ای در آن شك و تردید نخواهیم داشت.

7/ذی القعدة الحرام/1431
لطف الله صافی
 

شنبه / 15 آبان / 1389