پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله العالي به نشست علمي و تحقيقي بزرگداشت مرحوم آيت الله العظمي آخوند خراساني اعلي الله مقامه الشريف

* امروز جامعه به روحانی فداكار و مردمی و عالم به زمان احتیاج دارد. روحانی كه فقط برای وظیفه و تكلیف الهی قدم بردارد و به مردم امّید و نشاط دهد و آنها را به دین و قرآن و اهل بیت علیهم السلام علاقه‌مند نماید.

* امروز باید ملاك فضیلت و برتری در حوزه‌های علمی ما به فراگیری علم و معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام باشد.

* گوشه‌گیری و اعتزال موجب كمال و فضیلت نیست. اگر عالمی بتواند با خرافات و بدعت‌ها مبارزه نماید او پیش صاحب شریعت مقرّب است.


بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلوة والسلام علی اشرف الأنبیاء والمرسلین و حبیب إله العالمین سیدنا أبی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین سیّما بقیة الله فی الأرضین واللعن علی اعدائهم اجمعین.

قال اللّه تعالى: «أُولئِكَ  الَّذِینَ  هَدَى  اللَّهُ  فَبِهُدَاهُمُ   اقْتَدِهْ...»

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت بزرگواران علمای اعلام، اساتید و فضلاء و طلاب عزیزی كه در این جلسه نورانی كه به عنوان تجلیل یكی از چهره‌های بزرگ عالم اسلام و تشیع تشكیل گردیده است حضور دارند.

امّید است كه با تحقیق و بررسی ابعاد علمی، معنوی و سیاسی شخصیت بزرگ دینی مرجع عالی‌مقام و فقیه اهل بیت علیهم السلام آیت الله العظمی آخوند خراسانی قدس سره الشریف راه صحیح ایشان را ادامه داده و الگویی بهتر برای علم‌آموزی و ترقی و رسیدن به مدارج بالای علمی انتخاب نماییم.

شخصیتی كه پس از یك صد سال حوزه‌های علمیه بر اساس فضایل، تألیفات و تحقیقات ایشان سیر دارد و علماء بعد از ایشان مدیون خدمات علمی این عالم بزرگ هستند. همه باید حق شناس بوده و قدردان چنین نعمتی باشیم.

ابعاد شخصیتی آن فقیه بزرگوار، مانند مكارم اخلاقی، زهد و پارسایی و مقام تعبد و تسلیم ایشان بسیار با اهمیت است، ولی همه این‌ها در جنب مقامات علمی آن بزرگوار تحت الشعاع است.

كتاب كفایة الاصول، كتاب شرح مكاسب و كتاب‌های دیگر ایشان كه بعضی از آنها قبل از یك‌صد سال پیش به طبع رسیده، مانند اللمعات النیّرة همه آثاری است كه سالیان دراز حوزه‌های علمی از آن كمال استفاده را می‌برند و هم‌اكنون محور مطالب اصولی در حوزه‌های علمیه كتاب كفایة الاصول است؛ كتابی كه بسیاری از بزرگان مثل مرحوم مشكینی، مرحوم قوچانی و استاد اعظم ما مرحوم آیة الله العظمی بروجردی برآن شرح نوشته و یا حاشیه زده‌اند.

این بسیار مهم است كه گردش علمی حوزه‌ها بر محور این كتاب است و هم اكنون نیز باید محققین حوزه از كتاب كفایة الاصول مرحوم آخوند خراسانی و هم چنین از فرائد الاصول شیخ انصاری كمال استفاده را برده و زیبایی‌های كلام آن بزرگواران را به طلاب عزیز منتقل نمایند.

در عالم تشیع همیشه دانشمندانی بوده‌اند كه درخشش خاصی داشته‌اند كه حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: «فی كل خلف من امتی عدول ینفون عن هذا الدین تحریف الضالین و ابطال المبطلین؛ در هر زمان و در هر عصر و قرن از امّت من عدولی هستند كه نگهدار دین خدا می‌باشند و تحریفات گمراهان را از بین برده و از دین حنیف دفاع می‌نمایند.»

حضرت بشارت می‌دهد به وجود این ذوات مقدسه كه یكی از آنها مرحوم آیت الله العظمی آخوند خراسانی است. اینها برای عالم تشیّع افتخار هستند و چراغ فروزان همه اعصار و زمان‌ها می‌باشند.

عزیزان حوزوی به این نكات توجه فرمایید و بدانید اگر ما هم بخواهیم به مدارج بالای علمی و كمال و تقوی برسیم می‌توانیم.

امروز باید ملاك فضیلت و برتری در حوزه‌های علمی ما به فراگیری علم و معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام باشد. معیار كرامت و فضیلت در سایه علم و عمل است.

اگر عالمی بتواند با خرافات و بدعت‌ها مبارزه نماید او پیش صاحب شریعت مقرب است. گوشه‌گیری و اعتزال موجب كمال و فضیلت نیست. باید ببینیم انتظار حضرت بقیة الله الاعظم روحی له الفدا كه صاحب اصلی حوزه‌ها و كشور اسلامی هستند چیست؟

امروز جامعه به روحانی فداكار و مردمی و عالم به زمان احتیاج دارد. روحانی كه فقط برای وظیفه و تكلیف الهی قدم بردارد و به مردم امید و نشاط دهد و آنها را به دین و قرآن و اهل بیت علیهم السلام علاقه‌مند نماید. البته مسئولیت سنگین است و وظیفه هم دشوار، ولی نباید از انجام وظیفه شانه خالی كرد. حوزه‌ها باید از سابق بالنده‌تر و نشاط علمی بیشتری داشته باشد.

امّید است كه با توجه به هدف مقدسی كه آقایان دارند و آن تفقه در دین و ارشاد و هدایت مردم است. روز به روز شكوفایی حوزه‌ها بیشتر شده و همه با كسب علم و فضایل و مكارم اخلاقی در انجام وظیفه بزرگ خود كه در درگاه ذات اقدس الهی ثواب بسیار زیادی دارد موفق و مؤید باشند.

مطلب بسیار است، انشاءالله تعالی با استفاده از نظرات اساتید مجرب و فاضل و متقی بتوانید سربازی آماده و موفق برای ارباب و آقای خودمان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشید و باشیم. والسلام علیكم و رحمة الله    

17 رجب المرجب1434

لطف الله صافی

پنجشنبه / 9 خرداد / 1392