پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر حضرت آيت اللّه العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف به همايش ملّي امر به معروف و نهي از منكر/شاهرود، شعبان المعظم 1435

بسم اللّه الرحمن الرحیم
قال الله الحكیم فی كتابه الكریم:
«وَ لْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
از بزرگوارانی كه در این همایش با عظمت شركت كرده و نسبت به وظیفه بزرگ اسلامی امر به معروف و نهی از منكر تا اندازه ای اداء تكلیف نموده اند، تقدیر و تشكّر می شود.
  شاید برای بسیاری، موجب شگفتی و تعجّب است كه در میان این همه همایش هایی كه در كشور انجام می گیرد و می توان گفت كه بعضی از آنها نه تنها فایده ای برای مملكت ندارد بلكه شاید آثار سوء هم داشته باشد كه هدر نمودن بیت المال یكی از آثار آن است، همایشی به نام «همایش ملّی امر به معروف و نهی از منكر» برگزار می شود و باید دید كه آیا رسانه ملّی و روزنامه ها به همان اندازه كه از آن همایش ها، با سر و صدا و تشریفات نام می برند و ترویج می نمایند، به این همایش های دینی هم توجّه دارند یا خیر؟

  آنچه كه لازم است به عنوان تذكّر عرض شود این است كه جامعه ای حیات دارد كه در آن نظارت عمومی و توجّه به كارهای خوب و سازنده و نیز اجتناب و دوری از كارهای زشت و خلاف وجود داشته باشد و اجتماع، به عنصر مهم نظارت و اشراف بر امور مردم نیاز دارد كه می توان گفت: تكامل واقعی اجتماع و اصلاح امور از نتایج مهم این نظارت عمومی می باشد.

  دین مقدّس اسلام جامعه را به هر مصلحت و كار نیكی فرمان داده و از هر مفسده و كار زشتی نهی فرموده است و تأكیدات و ترغیبات زیادی نسبت به امر به معروف و نهی از منكر دارد و آن را وظیفه همگان می داند.
  در روایتی از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل شده است كه می فرماید: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَن الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی» تمام كارهای خوب و جهاد در راه خداوند در مقابل امر به معروف و نهی از منكر مانند قطره آبی است در مقابل اقیانوس پهناور.
  این حدیث شریف و احادیث دیگر به مسلمانان هشدار می دهد كه اگر در جامعه ای امر به معروف و نهی از منكر از بین برود، آن جامعه مرده است و مردم آن حیات واقعی ندارند.
  در حدیث شریف دیگری آمده است: «مَن تَرَكَ إنكارَ الْمُنكَر بِقَلبِهِ و یَدِهِ وَ لِسانِهِ فَهُوَ مَیِّتٌ بَینَ الْأحیاءِ» كسی كه ترك نهی از منكر نماید و با دست و زبان و حتّی با قلب، انكار منكر ننماید، این شخص مانند مرده ای است كه در بین زندگان راه می رود.
امروز جامعه و كشور اسلامی ما كه وارث خون پاك شهیدان می باشد و پاسدار انقلاب عظیم اسلامی است، بیش از هر چیز دیگر به این وظیفه بزرگ احتیاج دارد.
مسئولان مملكت ما باید بدانند كه اگر می خواهند اصول و ارزش های واقعی اسلامی در این نظام حفظ شود باید به این وظیفه الهی بیشتر اهمیت دهند. وضعیت بدحجابی در شأن این كشور بزرگ و مردم با عظمت این مملكت
نمی باشد.
به هوش باشید كه هر چه از احكام مترقّی اسلام تنازل كنیم، غیر از ذلّت و خواری چیز دیگری عائد ما نخواهد شد.
كشور ما عزیز است تا وقتی كه حاكمیت اسلام و دستورات شرع مقدّس كه همه حافظ و نگهبان حقوق واقعی
انسانها است در آن مراعات شود.
اینجانب از تمام كسانی كه به این امر مقدّس توجه دارند و در حدّ توان خود قلب مقدّس ولی الله الاعظم ارواح العالمین له الفدا را با كارهای خود خرسند می نمایند، تقدیر و تشكّر می نمایم. انشاء الله تعالی همه سربلند و موفّق و مؤید باشید؛ إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَكُم
26 شعبان المعظم 1435
لطف الله صافی

پنجشنبه / 5 تير / 1393