پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به مناسبت آغاز سال تحصيلي حوزه علميه امام صادق عليه السلام فيروزكوه (دار السيادة ‌وشتان)

* باید طلاب عزیز و فضلای محترم از دو ثقل گران‌بها (قرآن و عترت) كمال استفاده را ببرند و محور دروس خود را بر شناخت قرآن كریم و فقه آل محمد علیهم السلام و شناخت احادیث آن بزرگواران قرار دهند.
* لازم است عزیزان طلبه، با سلاح اخلاق و ادبیات درست و مشی و روشی پسندیده با مردم به خصوص جوانان برخورد نموده و آنان را با دستورات شرع مقدس آشنا كرده و وظیفه تبلیغ و ارشاد را به بهترین وجه ممكن انجام دهند.
* اینجانب بارها تذكر داده‌ام كه آقایان طلاب محترم به ادبیات و فراگیری كتاب‌های ادبی قدیم، مانند جامع المقدمات، ‌سیوطی، ‌مغنی و غیره اهمیت زیاد داده و پایه‌های علمی خود را قوی و محكم نمایند تا از كتاب‌های فقهی، اصولی و روایی و نیز تفسیر قرآن كریم كمال استفاده را ببرند.


 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبیّنا سید الأنبیاء و المرسلین أبی القاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین سیما بقیة الله فی الأرضین و اللعن علی أعدائهم أجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی فی كتابه الكریم: إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ
السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
خداوند متعال را شكر گذاریم كه توفیقی دوباره برای افتتاح مدرسه علمیه حضرت امام صادق علیه السلام در دار‌السیادة وشتان فیروزكوه به حضرات علما، فضلا و طلاب محترم مدرسه عنایت فرموده و سال تحصیلی جدید را با نام خدا و توسل به ذیل عنایات حضرات معصومین علیهم السلام به ویژه مولایمان صاحب اصلی حوزه‌ها حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شروع می‌نمایند. از این فرصت گران‌بها استفاده نموده، ‌چند نكته مهم را به عرض می‌رسانم:
1. حوزه‌های علمیه بحمد الله تعالی دارای سرمایه‌های بزرگ و ارزشمندی می‌باشند كه نمی‌توان آنها را با هیچ سرمایه و ثروت و مالی مقایسه نمود كه عبارتند از معارف نورانی قرآن كریم و احادیث و روایات شریفه و گران‌قدری كه از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در دست آنها می‌باشد و باید طلاب عزیز و فضلای محترم از این دو ثقل گران‌بها (قرآن و عترت) كمال استفاده را ببرند و محور دروس خود را بر شناخت قرآن كریم و فقه آل محمد علیهم السلام و شناخت احادیث آن بزرگواران قرار دهند كه هر چه ایشان برای رسیدن به اهداف بلند آسمانی خود لازم دارند و موجب سعادت دنیا و آخرت است در آنها وجود دارد.
2. همان‌طور كه حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در جمله شریفه «بُعِثْتُ لأتمّمَ مَكارِمَ الأخْلاقِ» علّت و سبب بعثت و رسالت را تكمیل و تبلیغ مكارم اخلاق بیان فرمودند لازم است كه عزیزان طلبه، خودشان با تهذیب و تزكیه نفس و تخلّق به اخلاق اسلامی، ‌همیشه با سلاح اخلاق و ادبیات درست و مشی و روشی پسندیده با مردم به خصوص جوانان برخورد نموده و آنان را با دستورات شرع مقدس آشنا كرده و وظیفه تبلیغ و ارشاد را به بهترین وجه ممكن انجام دهند.
3. اینجانب بارها تذكر داده‌ام كه آقایان طلاب محترم به ادبیات و فراگیری كتاب‌های ادبی قدیم، مانند جامع المقدمات، ‌سیوطی، ‌مغنی و غیره اهمیت زیاد داده و پایه‌های علمی خود را قوی و محكم نمایند تا از كتاب‌های فقهی، اصولی و روایی و نیز تفسیر قرآن كریم كمال استفاده را ببرند و تذكر اخیر حقیر این است كه آقایان در عین این‌كه به فراگیری علوم توجه دارند از انس با قرآن كریم و خواندن ادعیه و نماز شب غافل نباشند كه خداوند متعال می‌فرماید: «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ یَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَحْمُوداً» و نیز رعایت احترام اساتید را داشته و احترام به پدر و مادر را هم بیش از پیش رعایت نموده تا انشاء ‌الله تعالی به مقامات بلند علمی و معنوی برسند.
در خاتمه از مدیریت دلسوز و پر تلاش مدرسه - كه همچون پدری مهربان فرزندان طلبه خود را تربیت می‌نمایند- و از اساتید بزرگوار و طلاب محترم تقدیر و تشكر نموده و توفیقات بیشتر آنان را در ظلّ عنایات حضرت ولی الله الاعظم ارواح العالمین له الفدا از خداوند متعال مسألت دارم و آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین.
5 ذی القعدة 1434
لطف الله صافی

 

جمعه / 22 شهريور / 1392