وریز وجوهات
پیام ‌مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف به دوازدهمین اجلاس سالانه غدیر-مشهد مقدس، ۱۴۴۰ ه.ق بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لولا أن هدانا الله  الحمد لله الذی جعلنا من...
دوشنبه: 1398/06/4 - (الاثنين:24/ذو الحجة/1440)
نسخه مناسب چاپSend by email
جديدترين سوالات بيشتر پرسيده شده

 

س. در حال حاضر مجتهد اعلم كيست؟
ج. مجتهد و اعلم را از سه راه مي‌توان شناخت؛ يكي از راه‌ها اين است كه دو نفر عالم عادل كه مي‌توانند اعلم را تشخيص بدهند اعلم بودن كسي را گواهي دهند بشرط آن‌كه دو نفر ديگر مانند آنها با ايشان مخالفت نكنند و اگر براي شما بعد از تحقيق از اهل خبره اعلم يا محتمل الاعلمية ثابت نشد، مخيريد از هر يك از مجتهدين تقليد نماييد.والله العالم
 
س. آيا عدول از مرجع حي به مرجع ديگر جايز است؟
ج. عدول به ديگري جايز نيست مگر در صورتي كه مرجع تقليد اول فاقد شرائط شود يا علم به اعلميت مرجع ديگر حاصل شود.والله العالم
 
س. كاشتن ناخن براي زنان چه حكمي دارد؟
ج. كاشتن ناخن بصورتي كه براي وضو و غسل نتوانيد آن را برداريد اشكال دارد ولي چنانچه شخصي مرتكب اين عمل شده باشد، در صورت امكان، ناخن مصنوعي را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امكان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل بعنوان جبيره انجام شود و احتياطاً تيمّم هم كند.والله العالم
 
س. شستن لباس نجس در لباسشويي‌هاي تمام اتوماتيك كه عمل شستن، آب كشيدن و خشك كردن را انجام مي‌دهند چه حكمي دارد؟ آيا لباس نجس با اين روش پاك مي‌شود؟
ج. اگر پس از برطرف شدن عين نجاست، آب متصل به كر همه لباس‌ها را فرابگيرد و داخل ماشين را نيز تا هر جا نجس شده بگيرد همه پاك مي‌شود و چنانچه آب قطع شود آبي كه داخل ماشين است آب قليل مي‌باشد. پس اگر يقين كنيد كه آب همه لباس‌ها و مواضع نجس ماشين را فراگرفته و غساله را خارج كند پاك هستند و در متنجس به بول بايد دو مرتبه اين عمل انجام شود و چنانچه يقين به اين امور پيدا نكنيد،  محكوم به نجاست مي‌باشند.والله العالم
 
س. زني كه 50 سال قمري را پشت سر گذاشته اما همچنان عادت ماهانه مي‌شوند، آيا از نظر شرعي يائسه محسوب مي‌شود يا حائض؟
ج. زن‌هايي كه سيده نيستند بعد از اتمام 50 سال قمري يائسه مي‌شوند و بايد به اعمال مستحاضه عمل كنند اگر چه خوني كه مي‌بينند نشانه‌هاي حيض را داشته باشد. والله العالم
 
س. در چه صورتي غسل جنابت بر زن واجب مي‌شود؟
ج. بطور كلي جنابت به دو چيز محقّق مي‌شود: يكي دخول مرد به زن هر چند مني خارج نشود و ديگر خروج مني هر چند دخول واقع نشود.
 
س. متنجس تا چند واسطه نجس مي‌كند؟
ج. متنجسّ، منجّس است و فرقي بين يك واسطه و چند واسطه نمي‌باشد.والله العالم
 
 
س. آيا ماء الشعيري كه در بازار مسلمين فروخته مي‌شود، حلال است؟
ج. اگر جو را به طريقي كه در سابق اطباء دستور مي‌دادند و به آن ماء‌ الشعير مي‌گفتند بجوشانند اشكالي ندارد و اما آنچه از جو گرفته مي‌شود و به آن آب جو مي‌گويند حرام است. والله العالم
 
س. آيا تغيير جنسيت جايز است يا خير؟
ج. اگر به معناي آشكار نمودن حقيقت زنانه و مردانه اشخاص باشد، چنانچه مستلزم امر حرامي از قبيل نظر نامحرم نباشد مانعي ندارد و احكام بر رجوليت و انوثيت واقعي جاري مي‌شود اما تغيير جنسيت قطعي بر فرض تحقق آن در خارج، جايز نيست.والله العالم
 
س. عدالتي كه در امام جماعت معتبر است به چه معناست و از كجا بايستي به عدالت امام پي‌برد و راه‌هاي احراز آن كدام است؟
ج. مأموم بايد عدالت امام جماعت را احراز كند هر چند از اقتداء جمعي از مؤمنين باشد و با عدم احراز عدالت، اقتداء صحيح نيست. و معناي عدالت در مسأله شماره 2 توضيح المسائل آمده است.والله العالم
 
س. چند وقتى است در مراسم مواليد ائمه اطهار عليهم السلام، به هنگام شادى و شعف، به كف‌زدن ممتد ‌پرداخته مي‌شود. آيا كف‌زدن در اين مراسم‌ها صحيح است؟
ج. كف‌زدن امري لهوى و حرام است و سزاوار است از كف‌ زدن در مجالس مذهبى خصوصاً در مساجد و حسينيه ها اجتناب نمايند و شكوه و قداست اينگونه مجالس را با حركات مذكور ضايع نسازند.والله العالم
 
س. آيا ماليات در كشور اسلامي، بجاي خمس و زكات محسوب مي‌شود؟
ج. ماليات بجاي خمس و زكات محسوب نمي‌شود. والله العالم
 
س. آيا به هديه خمس تعلق مي‌گيرد؟
ج. هديه به نظر اينجانب با سائر درآمدها فرقي ندارد يعني چنانچه سال بر آن بگذرد و صرف مؤنه نشود، خمس دارد.والله العالم
 
س.‌ آيا شخص مي‌تواند خمس مال خود را بين فقرا و نيازمندان محل زندگي خود مصرف كند؟
ج. خمس دو بخش است به طور مساوي؛ يك بخش سهم مبارك امام عليه السلام است كه اختيار مصرف آن با مجتهد جامع الشرائط است و بايد بدست او برسد و بخش ديگر سهم سادات گرام است كه به مستحقّ شرعي از سادات فقير پرداخت مي‌شود.والله العالم
 
س. آيا ازدواج موقت با دختر باكره‌ رشيده بدون اجازه پدر صحيح است؟
ج. به نظر اينجانب به احتياط واجب اذن پدر يا جد پدري براى ازدواج دختر باكره لازم است گرچه رشيده باشد، لكن چون مسئله مبنى بر احتياط است رجوع به مرجع ديگري كه اذن را لازم نمي‌داند با مراعات الاعلم فالاعلم مانع ندارد. والله العالم
 
س. آيا متعه با زني كه مشهور به فساد و بدكاره بودن است جايز است؟
ج. ازدواج موقت در صورتي كه مشهوره به بدكاره بودن باشند بر خلاف احتياط است مگر بعد از توبه.والله العالم
 
س. نزديكي با همسر از دبر چه حكمي دارد؟
ج. وطي در دبر زن؛ چه در حال حيض و چه در حال پاكي، كراهت شديده دارد و با عدم رضايت زوجه، جايز نيست.والله ا‌لعالم
 
س. ‌بستن لوله براي مردان و زنان چه حكمي دارد؟
ج. اگر بستن لوله موجب عقيم‌شدن دائم باشد، جايز نيست. والله العالم
 
س. گوش‌دادن به موسيقي چه حكمي دارد؟ آيا فرقي بين انواع موسيقي است؟
ج. بنظر اينجانب تمام آهنگ‌هايي كه از آلات طرب مي‌باشد حرام است و هيچ نوعي جايز نيست.والله العالم
 
س. حكم بازي پاسور بدون شرط‌بندي و نيز شطرنج چيست؟ بازي كامپيوتري آنها چطور؟
ج. بازي با پاسور و شطرنج و لو بدون برد و باخت جايز نيست و فرقي بين كامپيوتري و غيرآن نيست.والله العالم
 
س. در مورد كپي‌رايت از نرم‌افزارها يا شكستن قفل آنها حكم شرع چيست؟
ج. بطور كلي اگر در ضمن عقد فروش سي‌دي يا ضمن عقد لازم ديگري، شرط عدم رايت و يا عدم شكستن قفل سي‌دي شده باشد، رايت و شكستن قفل آن جايز نيست ولي در صورت رايت يا شكستن قفل، براي افراد بعدي خريد و فروش و استفاده از آن مانع ندارد.والله العالم
 
س. حكم تراشيدن ريش را به طور كامل بيان فرماييد؟
ج. تراشيدن ريش مطلقاً با هر وسيله‌اي انجام شود جايز نيست گرچه قسمتي از آن هم باشد، لكن تراشيدن با ماشين به مقداري كه بر آن صدق وجود ريش كند مانعي ندارد.والله العالم
 
س.‌ اگر كسي در امتحانات تقلب كند و قبول شود و در آينده به شغلي هم دست يابد، پولي كه بدست مى‌آورد حلال است يا حرام؟
ج. اصل تقلب در امتحانات جايز نيست، ولي اگر شخص مذكور از عهده وظايف مربوطه به شغلش كاملاً بر مي‌آيد و از اين جهت كمبودي ندارد، استخدام ايشان و حقوق دريافتي اشكال ندارد.والله العالم
 
س.‌ نظر حضرتعالي در مورد رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي چيست؟
ج. رعايت قوانين راهنمائي و رانندگي و سائر قوانين مشروعه لازم است.والله العالم
 
س. ‌مراجعه به دعانويسان و فالگيرها چه حكمي دارد؟
ج. نوشتن دعاهائي‌كه با دليل معتبر از ائمه معصومين عليهم‌السّلام نقل شده و اجرت گرفتن در مقابل آن، اشكال ندارد ولي مراجعه به دعانويسان كه به صورت‌هاي مختلفه از منابعي كه اعتبار شرعي ندارد نقل مي‌كنند يا مي‌نويسند جايز نيست و اينگونه پول گرفتن، اكل مال بباطل و حرام است.والله العالم
 
س. آيا خريد و استفاده از ماهواره جايز است؟
ج. استفاده مشروع و مفيد از آن اشكال ندارد ولي اگر معرض استفاده نامشروع و فساد اخلاق باشد جايز نيست. در اين زمان كه شرايط خاص رسانه‌ها و وسائل ارتباطي، صيانت اخلاقي و هويت اسلامي جامعه مخصوصاً نسل جوان را تهديد مي‌كند همگان مخصوصاً بزرگان خانواده و عائله بايد مراقبت نمايند كه بستگان آنها به اين خطر كه از خطر اعتياد زيان‌بارتر است مبتلا نشوند و حيات اخلاقي آنها محفوظ بماند.
 
س. آيا سودي كه بانك‌ها و مؤسسات مالي اعتباري به سپرده‌هاي مردم؛ بلندمدت يا كوتاه مدت  مي‌دهند حلال است؟
ج. در فرض سؤال اگر شخص پول خود را به عنوان وام ندهد بلكه بانك را وكيل كند كه با پول او معامله مشروع با رعايت شرايط آن انجام دهد و بانك آن مبلغ را به عنوان منافع معاملات بدهد، اشكال ندارد.والله العالم
 
س. گرفتن وام بشرط سود يا كارمزد و نيز بشرط گذاشتن پول براي مدتي در حساب، چه حكمي دارد؟
ج. بطور كلي وام بشرط سودولو بعنوان كارمزد و نيز بشرط گذاشتن مبلغي در حساب، ربا و حرام است.والله العالم
 

موضوع:

سه شنبه / 31 خرداد / 1390