جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت‌الله العظمي صافي به همايش بين‌المللي حضرت سيد الساجدين امام زين العابدين علي بن الحسين‌عليه‌السلام/ هرمزگان 1434 هـ.ق

* شیعه و عالم اسلام باید به صحیفه كامله سجادیه - كه به حق زبور آل محمد صلوات‌الله علیهم معروف شده- افتخار نمایند.

* باید در دانشگاه‌ها، كلاسِ درس صحیفه‌ی كامله گذاشته شود.

* ظهور و حضور شخصیت امام سجاد علیه‌السلام بعد از واقعه عاشورا- كه فضایل و مقامات و علوم و اخلاق كریمه‌اش مورد اتّفاق عموم قرار بگیرد- معجزه‌ی بزرگ حقانیّت اهل بیت علیهم‌السلام است.

* صحیفه‌ی كامله سجادیه، یادگار بزرگ و معجزه‌ی بی‌نظیر امام سجاد علیه‌السلام است كه مشحون به همه‌ی مطالب الهیّات و حقایق معرفتی است.

* ما برای پرستش خداوند و مناجات با خدا با وجود صحیفه سجادیه، نیاز به هیچ كتابی از دیگران نداریم.

 

 


 

 

بسم اللّه الرحمن الرحیم

 

«وَ مَا  أُمِرُوا  إِلَّا  لِیَعْبُدُوا  اللَّهَ   مُخْلِصینَ    لَهُ    الدِّین»‏ (سوره بیّنه،‌آیه5)

پرستش و بندگی خدا و اخلاص در عبادت در این عالَم پهناور و بی‌كرانه، از بندگان مخلص حسب درجاتی كه به آن نائل شده‌اند آشكار می‌گردد و در رأس آنها، انبیا و ائمه هدی علیهم‌السلام قرار دارند و مثل حضرت ابراهیم خلیل به مقام خُلَّت نائل گردیده و حضرت خاتم الانبیاء صلی‌الله علیه و آله به حبیب خدا ملقّب شده است و ائمه‌ی طاهرین صلوات‌الله علیهم اجمعین به مقام امامت كه مثل حضرت ابراهیم علیه‌السلام پس از طیّ آن دوره‌های ملكوتی به آن افتخار یافت حائز گردیدند و نخبگان این میدان و ظهور خاص هر كدام به صفت قُربِ وصل و ایصال معنوی و جلوات خدانشانی و خداجویی، مردم را به عالم غیب متوجه می‌سازد.

حضرت امام زین العابدین علیه‌السلام در تمام صفات حمیده، دارای مقاماتی بود كه همه بزرگان عالم اسلام از هر فرقه و نِحله‌ای او را برترین و افضل و اجلّ می‌دانستند؛ فقهاء امّت می‌گفتند: أفقه از او نیست و او را افضل قریش می‌دانستند.

القابی كه برای آن حضرت معروف بود حكایت از همان مقامات بلند داشت. در عبادت، لقب او به حق زین‌العابدین بود، لقبی كه پیغمبر اكرم صلی‌الله علیه و آله او را به آن معرّفی نمود.

از كثرت سجود او را ذو الثَّفِنات و سجّاد می‌گفتند. در اخلاق حمیده، رسیدگی به فقراء و مستمندان مشهور و معروف بود، امّا ظهور این صفت خدانشانی و دعا از آن حضرت مختصّ به خودشان بود.

صحیفه‌ی كامله سجادیه، این یادگار بزرگ و این معجزه‌ی بی‌نظیر كه مشحون به همه‌ی مطالب الهیات و حقایق معرفتی است بالاتر از این است كه حقّ وصف و مدح آن را بُلَغاء و علماء بیان كنند چنان‌كه گفته شد و به حق گفته‌اند: اگر كسی بخواهد خدا با او سخن بگوید باید قرآن بخواند و اگر بخواهد با خدا سخن بگوید صحیفه‌‌ی كامله‌ی سجادیه را بخواند.

امام سجاد علیه‌السلام در این میدان، بی‌همتا است. شیعه و عالم اسلام باید به این كتاب- كه به حق زبور آل محمد صلوات‌الله علیهم معروف شده- افتخار نمایند.

همه باید به این دعاها مداومت داشته باشند و جمله‌ها و بندهای آن را تكرار كنند و وِرد زبان قرار دهند و در معانی آن تأمل كنند.

باید در دانشگاه‌ها، كلاسِ درس صحیفه‌ی كامله گذاشته شود. ما برای پرستش خداوند و راز و نیاز و مناجات با خدا با این نعمت بزرگ بی‌كران، نیاز به هیچ كتابی از دیگران نداریم.

البته این مقدار كه عرض شد یك بُعد از شخصیّت ملكوتی امام سجاد علیه‌السلام است. ابعاد دیگر شخصیت و سیره و مواضع آن حضرت همه برای مسلمانان درس و مكتب است.

پس از واقعه‌ی عاشورا كه به ظاهر، دشمنان دین گمان می‌كردند خاندان پیغمبر و اهل بیت علیهم‌السلام را با آن فجایعی- كه در شدّت و قساوت بی‌نظیر بود- قلع و قمع كردند، ظهور و حضور چنان شخصیتی كه فضایل و مقامات و علوم و اخلاق كریمه‌اش مورد اتّفاق عموم قرار بگیرد، معجزه‌ی بزرگ حقانیّت اهل بیت علیهم‌السلام است.

سزاوار است به همه اعلان كنیم: إنْ كُنْتُم فی رَیْب فیما خَصّ اللهُ تعالی اهلَ هذا البیتِ وَ مَا أعْطاهم مِن الإمامة فَأتُوا بِرَجُلٍ مثل زین‌العابدین علیه‌السلام فی المَقامات العالیة و الدَّرجات الرَّفیعة القُدسیّة صلّی‌الله علیه و علی أهل بیته و اولاده الأئمة المعصومین سیّما بقیة ‌الله فی الأرضین مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء و السَّلام علی شیعته و محبّیه خیر البریّة أجمعین.

در پایان با عرض ادب و اخلاص به عموم عزیزانی كه در این همایش نورانی و با شكوه شركت نموده‌اند، تشكّر و تقدیر خود را از مسئولان محترم برگزاركننده‌ی آن ابراز داشته و برای همگان از درگاه خداوند متعال توفیق شناخت و معرفت حضرات معصومین علیهم‌السلام و عبادت و بندگی خالص را مسألت دارم. والسلام علیكم و رحمة‌الله و بركاته

24 محرّم الحرام1434

لطف الله صافی

يكشنبه / 19 آذر / 1391