جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به همايش سراسري دانشجويي مهدويت با عنوان «رهپويان فرج»/مهرماه 1391-كاشان
بسم اللّه الرحمن الرحیم
السلام علی مولانا المهدی الّذی یَملأ الارضَ عِلماً و قِسطاً و عَدلاً بَعد ما مُلِئتْ جَهلاً و ظُلماً و جَوراً
سلام بر دانشجویان عزیز، برگزاركنندگان همایش سراسری دانشجوئی مهدویت كه با طرح معارف مهدوی، حركت دانشجویان را به كسب علم، معرفت و فتح قله‌های بلند دانش و بینش شتاب می‌دهند، و قلب آقا و مولایشان را از دانشگا‌هیان پاك‌اعتقاد و دانشجویان نیك‌نهاد و مؤمنان مخلص به آن حضرت، شاد می‌نمایند.
حضّار محترم؛ فرهیختگان، دانشوران و اساتید بزرگوار!
دنیای معاصر با همه جلوه‌ها و ظواهر - كه پیشرفت بشر را در صنایع و تكنولوژی همواره رو به جلو نشان می‌دهد و زندگی مادی را توسعه می‌دهد- در معنویت و فضائل رو به عقب می‌رود؛ تنگناهای روحی و فشارهای باطنی، او را سخت نگران نموده است.
اطمینان قلبی، ارزش روحی و امید به آینده و بلكه حال خود را ندارد. تفسیر درستی از حیات ندارد و معنائی برای این تمدن مادی نمی‌یابد؛ و چنان جلوه می‌كند كه جاهلیت دوم در حال ظهور می‌باشد.
اكثریت بزرگ بشر نسبت به امور انسانی و ممیزات انسان از حیوان بی‌تفاوت هستند. سرگرمی‌های به اصطلاح سالم و مسابقات آنها - كه به آن افتخار می‌نمایند و مدال و جایزه می‌گیرند- در میدان افتخارات و ارزش‌های اصیل هرگز روح او را قانع نمی‌سازد و به طور موقت او را از نواقص و انحطاطی كه در آن سقوط كرده غافل می‌نماید و این زندگی بی‌معنی، او را نا امید می‌كند.

چیزی كه باعث امیدواری می‌باشد و بشر را به عالم غیب و شناخت صحیح از زندگی و نجات از سقوط كنونی و انحطاط حیوانی نوید می‌دهد، گرایش‌های مذهبی و وعده‌های خلاص و مژده‌های نجات است.

گرایش مهدویت، گرایش به عصر عدالت، عقلانیت و فضیلت است. تفسیری كه با ایمان به مهدویت و ظهور منجی از عالم می‌شود، نگرانی‌ها را برطرف، و تحیّرها را زایل می‌سازد.
خلقت عالم بیهوده نیست و حیات انسان و دیدن این همه برنامه‌ها، كسب معلومات و كشف اسرار كائنات، همه سیر، ترقی و صعود است.
هبوط‌ها و سقوط‌ها همه محكوم است. آینده بشر مثل آینده جنین در رحم مادر است كه در پی آن محیط تنگ و تاریك، جهانِ وسیع؛ زمین، آسمان، منظومه‌ها، ماه، مهرها، اقیانوس‌ها، دریاها، كوه‌ها، زیبائی‌ها، باغ‌ها، گل‌ها، شكوفه‌ها و میلیاردها انسان و ... است.
مهدویت، پیش‌بینی پیروزی عدل بر ظلم، علم بر جهل و روشنایی بر تاریكی است. این معنائی است كه بشر را راضی می‌كند و به او نشاط و نیرو می‌دهد. این بشارت‌های قرآنی «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»[1]وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»[2]وَعَدَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا منكم وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»[3] و صدها بشارات قرآنی و روائی همه امیدبخش و نشاط‌آفرین است. و « و هم‌چنین «
حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در مثل این پیام و اعلامی كه به امت و جهانیان داده است: «لَوْ لَمْ‏ یَبْقَ‏ مِنَ‏ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ ذَلِكَ الْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ قَائِمُنَا فَیَمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»[4] بقاء دین، بقاء اصول انسانیت، عدالت و حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی را بشارت و به آن تأكید بلیغ فرموده است.
اعتقاد به ظهور حضرت مهدی علیه السلام در آخر الزمان همه خمودها، بی‌حركتی‌ها، بی‌تفاوتی‌ها و غفلت‌ها را از بین می‌برد. این دعوت به اصلاح، دعوت به نظام استوار، صلح و خیر است و این مكتب را باید گرامی بداریم.
در پرتو آن، همه ضعف‌ها را برطرف می‌سازیم، كشور را آباد می‌‌كنیم، با فسادها مبارزه می‌نماییم، امر به معروف و نهی از منكر می‌كنیم و با این همایش‌ها، فراگیری مفهوم مهدویت را كه جهان شمول است تبلیغ می‌كنیم.
این حركتی كه در جامعه ما در ارتباط با درك معانی مهدویت و التزام منتظران ظهور به اعلاء كلمه اسلام است غنیمت دانسته و مخصوصاً نسل جوان را به وسیله این مكتب ولائی و معرفت‌بخش از خطرات اعتقادی و اخلاقی بیمه می‌نماییم.
اینجانب در خاتمه با تشكر وافر از دانشجویان عزیز و حضرات اساتید محترم دانشگاه ایدهم الله تعالی كه در این همایش و اجتماع نورانی شركت كرده‌اند، از خداوند متعال برای همه تأیید و توفیق مسألت می‌نمایم؛
اللهم عجّل فرج ولیّك و انصره نصراً‌ عزیزاً و اجعلنا من انصاره و أعوانه إنك سمیع الدعاء
و السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
لطف الله صافی
 
 
 
[1]. سوره انبیاء، آیه 105.
[2]. سوره قصص، آیه 5.
[3]. سوره نور، آیه 55.
[4]. بحار الأنوار، جلد36، باب41، حدیث201.
سه شنبه / 11 مهر / 1391