پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله الوارف به همايش سيره اهل بيت با تأكيد بر سيره پيامبر اعظم صلوات الله عليهم اجمعين/قم اسفندماه90

بِسْمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحِیم

قال الله تعالی: «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِین» و «وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ»
السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
با عرض احترام به شركت‌كنندگان در این همایش علمی و پژوهشی پیرامون سیره اهل بیت علیهم السلام با محوریت سیره عظیم، درخشان و نورافشان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم، با تقدیم این شعر معروف
ما إِنْ مَدَحْتُ محمَّداً بمَقَالَتِی                  لكِنْ مَدَحْتُ مَقَالَتِی بمُحَمَّدِ
این برنامه را گرامی می‌دارم، و به برگزاركنندگان و نویسندگان محترم مقالات، این توفیق را تبریك عرض می‌كنم.
 برای جوامع اسلامی و همه جامعه انسانی، هیچ چیزی مانند آشنایی با سیره رسول اعظم صلی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت، و مكتب و هدایت ایشان آموزنده‌تر و سازنده‌تر نمی‌باشد. آن را باید به عنوان یك علم بزرگ جهانی، بلكه بالاتر معرفی نمود كه مسلمانان و جامعه بشریت نیازمند شناخت بیشتر این سیره جامع الجوانب و عمیق المعانی و پژوهش و درس و بحث و كاوش در آن می‌باشند، كه مفیدتر از آن برای این‌كه سرمشق زندگی و راهنمای سیر به سوی تعالی و آگاهی و منش‌های نیكو و رفتار و كردار پاك و اندیشه‌های تابناك باشد وجود ندارد، ‌و همه شئون حیات مادی و معنوی و روحی و جسمانی بشر را فراگرفته است.

معرفت این سیره، علم است و نه یك علم كه علوم بسیاری كه همه در داخل این علم تدریس می‌شود، و عالم غیب و شهود را معنی و تفسیر می‌نماید.

 مسلمانان خصوصاً در جهان معاصر برای این‌كه خود، این علم را فرابگیرند و به مردم جهان برسانند، و مراكز بزرگ پژوهشی تأسیس نمایند، مسئولیت بیشتری دارند.
 باید پیام‌های این سیره و مخصوصاً سیره حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم در همه شعب حیات از معنویات و غیب و شهود و اخلاق و تربیت و روابطی كه اسلام بین مردم و خدا، و فرد با جامعه یا عائله حتی با حیوانات برقرار می‌سازد به جهانیان برساند.
 این مكتب و دعوت این كتاب مقدس قرآن مجید و این سیره باید تبلیغ شود، كه خدمتی و اصلاحی بالاتر از معرفی این سیره به بشریت نیست. اعلامیه «إِنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ» و «تَعَالَوْا إِلَی كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَ بَیْنَكُمْ» و «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ» و «كُلُّكُم مِن آدَم وَ آدَم مِن تُرَاب» و «لَا فَضْلَ لِعَرَبی عَلی عَجَمی» و «إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِینَ» باید همواره به گوش بشر خوانده شود، تا بدانند كه اسلام در الغاء استكبار و استحقار و استضعاف و استثمار پیشگام است.
 عالی‌ترین روش انسانی و مقبول فطرت، روش محمدی و سیره علوی است. «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ» تمام هدف و مقصد از دعوت پیامبر عظیم الشأن را بیان می‌كند.
 باید دنیا بداند كه در اسلام، اخلاق نكوهیده بی‌رحمی، بی‌انصافی، ظلم، تكبر، استبداد و تروریسم و این مظالم وحشیانه‌ای كه از وهابی‌ها و به هزینه و تحریك آن‌ها عالم اسلام را ناامن كرده است و چهره زیبای رحمة للعالمینی آن را می‌پوشاند، و مردم بی‌اطلاع دنیا را به اسلام بدبین می‌سازد، و این حكومت‌های بی‌حیا و خودكامه كه به اسم اسلام و مسلمانی بر مسلمانان تحمیل شده است همه محكوم می‌باشند، و با سیره پیغمبر و عدالت علی و رفتار و كردار و هدایت‌های اهل بیت علیهم السلام مخالف است.
همایش‌ها باید دنیا را بیدار كنند، و آگاهی بدهند. هویت اسلام و مسلمانی را زنده كنند، و این همایش‌‌ها موجب امیدواری است كه مخصوصاً نسل جوان ما را بیشتر به حقایق دین و بالندگی دین و قداست و هویت دینی و استقامت بر سنت‌های دینی مصمم‌تر می‌سازد.
در خاتمه با عرض تشكر و قدردانی از برگزاركنندگان و شركت‌كنندگان در این همایش، امیدوارم كه ‌آثار و بركات این نشست، موجب خشنودی و رضایت حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفدا گردد. بحول الله و قوته و آخر دعوانا الحمدلله رب العالمین.
لطف الله صافی/ربیع الثانی1433

 

يكشنبه / 21 اسفند / 1390