چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به همايش نكوداشت علامه بزرگوار اميني، صاحب موسوعه بزرگ الغدير

 بسم الله الرحمن الرحیم

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ذِكرُ اللّهِ عِبَادَة و ذكری و ذِكرُ عَلی عِبَادَة.
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسكین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة المعصومین علیهم‌السلام لاسیما مولانا و صاحب امرنا بقیة الله فی الارضین ارواح العالمین له الفدا
السلام علیكم و رحمة الله و بركاته؛
با عرض ادب و احترام به عزیزان و نخبگانی كه در این همایش ولائی و جلسه‌ی نورانی با حضور خود نكوداشت یكی از شخصیت‌های علم و فضیلت و خادمان مخلص مكتب اهل بیت علیهم‌السلام و احیاگر اسناد محكم و متواتر ولایت حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را گرامی داشته‌اند، چند كلمه‌ای پیرامون غدیر و كتاب‌هائی كه در ارتباط با این حدیث متواتر و مسلم بین الفریقین نگاشته شده و بسط و گسترش آن كه در مصادر مختلف و علوم اسلامی وارد شده است تقدیم می‌دارم:
حدیث غدیر از حیث سند و كثرت راوی از صحابه و تابعین و تابعین تابعین و از جهت روایت در كتب صحاح و جوامع و مسانید معتبر دارای جایگاهی است كه یا نظیر آن یافت نمی‌شود یا اگر یافت ‌شود، قلیل النظیر است. كتاب‌هائی كه مختص به آن نوشته شده به عنوان كتاب الولایة كه مؤلفان آن از نامدارترین علماء اسلام و حفاظ حدیث بوده و علاوه بر علم حدیث و تاریخ كه به تفصیل، واقعه غدیر در آن ذكر شده است در سائر علوم، مثل علم تفسیر و علم لغت، علم رجال، علم كلام و علوم مناسب دیگر، این واقعه‌ی بزرگ منعكس است؛ در ادبیات، در شعر و تاریخ شعرا از عصر رسالت، اشعار مربوط به غدیر جلوه‌ای خاص دارد. غدیر، فرهنگ نورانی شیعه و عالم اسلام را جلوه و زیبائی بیشتر بخشید.

یكی از رجال و قهرمانان تألیف و تصنیف پیرامون حدیث و همقطار بزرگانی، مانند سید مرتضی و رضی و علامه حلی و علامه مجلسی و صاحب موسوعه بزرگ عبقات، علامه امینی است. علامه امینی، دلباخته و شیفته آستان قدس علوی، مرد ولایت، پهلوان حمایت از حق، مجاهد فی سبیل الله و در یك كلام و یك معرفی جامع و تمام (مؤلف موسوعه الغدیر)؛ كتاب عصر ما و سند فخر دوره و زمان ما.

دائرة المعارف غدیر، كتاب جاوید و ماندگاری است كه برای هر كسی كه اهل انصاف باشد، حجت كامله بالغه بر خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. الغدیر، دانشنامه و مجموعه فضائل علی علیه‌السلام است.
درود و رحمت خدا بر علامه امینی كه این فخر بزرگ از آن او است كه نام او و الغدیر یادآور نام مبار ك حضرت علی علیه‌السلام است.
اینجانب این توفیقی را كه نصیب ایشان شده، توفیق الهی و عنایت ربانی می‌دانم و اما در عصر حاضر، وظیفه و واجب بزرگ شیعه و علما و نویسندگان همه، شناساندن مكتب اهل بیت علیهم‌السلام و معارف و علوم آل محمد صلوات الله علیهم است. دعوت به این مكتب، دعوت به اسلام ناب، دعوت به انسانیت و دعوت به مكارم اخلاق است.
در پایان، اینجانب از همه كسانی كه این افتخار نصیب آن‌ها شده و این همایش باشكوه را برپا داشته‌اند، تقدیر و تشكر می‌كنم و مزید توفیقات همگان را در اطاعت از دستورات شرع مقدس اسلام و پیروی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام از خداوند متعال مسئلت دارم.
و السلام علی جمیع اخواننا المؤمنین
لطف الله صافی
ذی الحجة 1432

يكشنبه / 29 آبان / 1390