شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به مناسبت مراسم افتتاحيه اولين مجمع عمومي صاحب‌نظران حوزه مهدويت

بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله صلّى الله علیه و آله و سلم: «لا تذهب الدنیا حتى یقوم بأمتى رجل من ولد الحسین یملأ الارض عدلاً كما ملئت ظلماً»
(منتخب الاثر، ح 382/30)

با عرض ادب و احترام و تجلیل و تكریم شایان از بزرگواران فرهیخته و مهدی‌پژوهان والامقام، نمایندگان انجمن‌ها و مجامع عالیِ علمی حوزه كه به تأسیس انجمن مهدویت همّت گماشته‌اند؛ این فكر عالی و هدف متعالی را می‌ستایم.
موضوع مهدویت اگر چه از عصر اول در كنار سایر دعوت‌های رسالت و اخبار از ملاحم و مغیبات و آینده زمان و جهان مطرح بوده و اصالت آن در همه اعصار مورد اتفاق همه محدثین اسلام است و كتب حدیث و جوامع و مسانید و صحاح نیز در مرور اعصار این اصالت را حفظ كرده، كه هر مؤمن به كتاب و سنّت انتظارِ آن جهان آینده و دوره درخشان و طلائی و آن روز بزرگ الهی را دارد؛ (اما وابستگی شیعه امامیه اثنی عشریه، به آن هویت و شخصیت است) اگر سایرین به اجمال به آن معتقدند شیعه به تفاصیل آن اعتقاد دارد؛ اگر دیگران آن را شناسائی نكرده و مهمل گذارده‌اند شیعه حسب‌الوظیفه امام شناسی و بحكم محكم من مات و لم یعرف امام زمانه «مات میّتةً جاهلیّة» ایشان را به حسب و نسب و علائم و صفات خاصه شناخته و امام عصر خود می‌دانند و ولایت او را كشتی نجات و وجود مبارك او را امان و بقیةالله و واسطه بقاء جهان و زمین و زمان می‌دانند.

این عقیده از عقاید حقه‌ای است كه از ایمان به خدا و توحید آغاز و پایه و اساس می‌گیرد و به عقیده به امامت (حضرت حجة‌ بن الحسن مهدی موعود عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) كامل می‌گردد و چنان‌كه عرض شد این عقیده، هویت است، اسلام تمام و ایمان كامل است و اگر كسی در سیر امم و ملل و تطورات مختلف كه در مرور اعصار بسیار روی داده و همواره در تحول و گردش است تعمق كند می‌فهمد كه این سیرهای بسیار و تغییرات بی‌شمار هدف‌مند و به سوی یك تمركز عالی جریان دارد كه رضایت بشریت در آن تأمین می‌شود و آن همان عصر ظهور و عصر نجات و عصر عدالت و عصر قرآنی و «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ» است، باید با تشكیل انجمن‌ها و كنگره‌ها در تعمیق و تحقیق این هویت و الزام و تعهد به آن و مخصوصاً آشنایی بیشتر نسل جوان با مبادی و مبانی و فوائد و نتایج آن، سیر جامعه به سوی كمال و مطالب و مقاصد آن فراهم شود. (این افتخار ایمان به امام زنده غایب در بین همه فرق اسلامی تاج افتخاری است كه شیعه به آن مفتخر است) حتی دیگران از اهل تحقیق و ادیان شناسی كه در فرق و ادیان بررسی می‌نمایند آثار و بركات این عقیده را برای شیعه جهانی و منحصر به فرد می‌دانند، یكی از آنان می‌گوید:

شیعه پرنده‌ای است كه افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ما است، پرنده‌ای كه دو بال دارد، یك بال سبز و یك بال سرخ. بال سبز این پرنده همان مهدویت و عدالت‌خواهی او است چون شیعه در انتظار عدالت به سر می‌برد، امیدوار است و انسان امیدوار شكست ناپذیر است، نمی‌توانید كسی را تسخیر كنید كه مدعی است فردی خواهد آمد كه در اوج ظلم و جور دنیا را پر از عدل و داد خواهد كرد.
بر اساس نظریه این شخص كه (فوكویاما) نام دارد بال سبز شیعه همان فلسفه انتظار و عدالت‌خواهی و ایمان به مهدی علیه‌السّلام است او می‌گوید بال سرخ شیعه شهادت‌طلبی است كه ریشه در كربلا دارد و شیعه را فناناپذیر كرده است و تیرهای زهرآگین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی به آن نمی‌رسد.
این ایمان حافظ جامعه شیعه است چون ایمان به بقاء و انتظاراست، ایمان به آینده عدالت‌مند و صالح است عقب‌گرد و ارتجاع در این ایمان كه اسلام آن را عنوان كرده و قرآن بر آن تصریح دارد (الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ) وجود ندارد و اندیشه‌های آن در عمق ایمان هر مسلمان از هر فرقه و گروه وجود دارد ولی به طور مستقل و حساب شده به آن التفات ندارند و لذا ایمان آن‌ها در ابهام و اجمال باقی مانده است، ولی شیعه همواره و در هر عصر به آن التفات داشته و دارد، این التفات و این شناخت كامل و صحیح حافظ هویت شیعه به عنوان مسلمان و به عنوان شیعه است، معنایش این است كه شیعه و تشیع نمی‌میرد و منقرض نمی‌شود آیه شریفه «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» همیشه برابر چشم شیعه است، تابلو است چنین بینش و معرفت و اعتقاد را باید گرامی داشت، باید به عنوان مهدویت انجمن‌ها و مؤسسات، كتابخانه‌ها تأسیس شود. استقلال شیعه استضعاف ستیزی و استعمار زدائی همه نهفته در همین انتظار است آن پیغمبر بزرگی كه جهان بشریت مانند او را ندیده و مهندس الهی عوالم سیر و حركت انسان و این امت بزرگ اسلام است می‌فرماید: «انتظار الفرج من افضل العمل».
در خاتمه امید آن‌كه این تشكل مقدس و این انجمن كه در آن فضلای حوزه شركت دارند موجب رشد بیشتر و التفات همگان به مفهوم وسیع جهانی و وحیانی مهدویت گردد،توفیقات بیشتر آقایان محترم .را در خدمت به فرهنگ بانشاط و نورانی مهدویت و زدودن خرافات و پیرایه‌ها و اندیشه‌های غیر دینی و پاسخ دادن به شبهات ارائة مكتب واقعی انتظار از خداوند متعال مسئلت دارم.
السلام علیكم و رحمة‌الله و بركاته
5 ذی الحجه 1432
لطف الله صافی

پنجشنبه / 12 آبان / 1390