پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
احكام حجاب و رابطه با نامحرم

 

س) پوشاندن پا از مچ تا انگشتان در مقابل نامحرم برای زن واجب است یا نه؟
ج ) بلی زن در مقابل نامحرم باید روی پاها را هم بپوشاند.
 
س) سلام بر نامحرم چه حكمی دارد؟
ج ) در محیطهای جمعی سلام بر جمع مانعی ندارد؛ ولی بهتر است از سلامهای خصوصی كه نوعاً زمینه ساز فتنه است، اجتناب شود. از امیرمؤمنان علیه‌السلام روایت شده است كه فرمود: «من به زن جوان سلام نمیكنم؛ زیرا میترسم در قلبم چیزی خلجان كند كه مطلوب پروردگار نیست
 
س) آیا صحبت با نامحرم در محیط خلوت و به مدت طولانی جایز است؟
ج ) اگر محیط خلوتی باشد كه دیگری نتواند به آن وارد شود بودن دو نامحرم در آن مكان، حرام است، و در غیر آنجا هم، اگر صحبتهای شهوانی باشد، یا مفسده دیگری بر آن مترتب شود، جایز نیست.
 
س) آیا رعایت حجاب در مقابل پسر خاله و پسر عمو لازم است، اگر چه مسنتر از خودم و جای پدرم باشند؟
ج ) پسر عمه، پسر خاله، پسر دایی و پسر عمو همه نامحرم هستند و رعایت حجاب در برابر آنها واجب و ترك آن گناه است؛ و بالا بودن سن آنان موجب تغییر حكم نیست.
 
س)  آیا میتوانیم با دختر نامحرمی، صیغه خواهر و برادری بخوانیم، و مثل خواهر و برادر با هم رفتار كنیم؟
ج ) خیر، صیغه خواهر و برادری با نامحرم مشروع نیست، آنچه موجب محرمیت میشود، انجام عقد ازدواج بصورت دائم یا موقت، با رعایت شرائط مربوطه است.
 
س) با توجّه به اینكه كلاسهای دانشجویان دختر و پسر با هم برگزار میشود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم میافتد، حكم آن چیست؟
ج ) نگاه غیر عمدی و بدون قصد لذت اشكال ندارد.
 
س) شنیدهام كه میگویند گریم جزء آرایش حساب نمیشود، آیا این مطلب درست است، و گریم كردن جایز است؟
ج ) گریم ـ اگر همراه كار حرامی نباشد ـ اشكال ندارد. بنابراین، گریم مردان به وسیله مردان یا زنان به وسیله زنان اشكال ندارد.
امّا اگر گریم زن یا مرد به وسیله نامحرم صورت بگیرد، جایز نیست. نكته دیگر آن كه هر جا «گریم» به عنوان آرایش یا آرایش و تغییر چهره برای خانمها باشد، باید از نامحرم پوشانده شود؛ امّا اگر صرفاً برای تغییر چهره باشد، احوط پوشاندن آن از نامحرم است.
 
س) در جلسات عقد و عروسی كه داماد وارد میشود، تكلیف خانمهایی كهبا او نامحرم هستند چیست؟
ج ) در مقابل داماد و سایر نامحرمان باید رعایت حجاب كامل را بنمایند و فرقی بین مجلس عروسی و سایر موارد نیست.
 
س) عكسهایی كه در كودكی (قبل از تكلیف) گرفتهایم و مسلماً بدون حجاب و... بوده، الان كه بزرگ شدهایم، اگر نامحرم ببیند ـ مثلاً پسر خاله یا شوهر عمه و... آیا اشكال شرعی دارد؟
ج ) اگر نامحرم بدون قصد لذت به عكسها نگاه كند مانعی ندارد و شما هم تكلیفی ندارید.
 
س) در عقدها و عروسیها كه معمولاً خانمها با لباسهای ویژه آن مراسم شركت دارند و در اكثر مواقع نیز لباسها، بدن نما است و فیلمبرداری صورت میگیرد تكلیف ما چیست؟
ج ) اگر میدانید یا احتمال میدهید كه در آینده این فیلمها توسط افراد نامحرم مشاهده میگردد لازم است حجاب كامل خود را موقع فیلمبرداری مراعات كنید و اگر نمیتوانید، از واقع شدن در مقابل دوربین فیلمبرداری خودداری نمایید.
 
س) استفاده از كرمهای چرب كننده، مرطوب كننده، ضد آفتاب و... بر روی دست و صورت، اگر به منظور محافظت از پوست بكار برده شود ولو اینكه خوشبو باشد و یا باعث سفید و روشن شدن پوست شوند؛ چه حكمی دارد؟
ج ) اگر آرایش و زینت محسوب نشود، و بوی خوش آن موجب التذاذ و تحریك نامحرم نگردد اشكال ندارد.
ولی در هر صورت بنابر احتیاط واجب، صورت را از نامحرم بپوشاند.
 
س) در خانواده ما رسم است كه در میهمانیها همه بستگان با یكدیگر دست میدهند. دست‌دادن بدون‌قصد لذت چه صورت دارد؟
ج ) دست دادن با نامحرم، اگر چه از بستگان نزدیك مثل پسر دایی و پسر عمو باشند، حتی بدون قصد لذت هم جایز نیست. لازم است آنها را با احكام شرعی آشنا سازید.
 
س) آیا دایی یا عموی جوان میتواند دختر خواهر یا دختر برادر خود را كه جوان است، ببوسد؟
ج ) اگر قصد لذت شهوانی و ریبه در كار نباشد، اشكال ندارد.
 
س) آیا چیدن و رنگ كردن ابرو جایز است؟
ج ) اصلاح و رنگ كردن ابرو برای خانمها اشكال ندارد؛ ولی باید از نامحرم پوشانده شود.
 
س) نگاه كردن به استاد مرد برای بهتر فهمیدن درس چگونه است؟
ج ) نگاه به صورت و گردن و دستهای مرد نامحرم كه معمولا نمیپوشانند، بدون قصد لذت و ریبه اشكال ندارد.
 
س) پوشیدن جوراب نازك برای خانمها چه حكمی دارد؟
ج ) چون پوشاندن روی پا در مقابل نامحرم واجب است. بنابراین، استفاده از جوراب نازك كه پوست پا از زیر آن پیدا باشد در مقابل نامحرم جایز نیست.
 
س) اگر انسان با دوست دختر خود به امامزاده برود و زیارت كند، آیا زیارتش همانند دوست معمولی صحیح است؟
ج ) رفتن به زیارت امامزادگان برای كسب ثواب است. اگر انسان در مسیر كسب ثواب، گناهی مرتكب گردد، واضح است كه به پاداش مذكور نخواهد رسید و چه بسا موجب افزایش گناه نیز بشود.
 
س) آیا پوشیدن لباس تنگ و كوتاه برای خانمها جایز است؟
ج ) لباس خانمها در مقابل نامحرم، باید اولاً بدن را بپوشاند و ثانیاً بنحوی نباشد كه موجب تحریك نامحرم گردد، و برجستگیهای بدن در آن ظاهر باشد.
 
س) لبخند زدن هنگام صحبت با نامحرم چه حكمی دارد؟
ج ) لبخند زدن و هر كاری كه در معرض تهییج نامحرم است، جایز نیست، و در حدیث آمده كه هزار سال حبس در آخرت مجازات یك كلمه شوخی با نامحرم است.
 
س) معاینات پزشكی كه مستلزم لمس و نظر به نامحرم است چه صورت دارد؟
ج ) در صورت نبودن پزشك مماثل،به مقدار ضرورت اشكال ندارد.
 
س) دانشجوی پرستاری هستم. در موقع كار در بیمارستان گاهی دستم با دست همكاران نامحرم تماس پیدا میكند. با این كه قصد و غرضی در كار نیست و كوشش خود را برای عدم تماس انجام میدهم، آیا مرتكب گناه میشوم؟
ج ) اگر در اثنای كار، دستتان به طور اتفاقی با همكارانتان تماس پیدا كند، اشكال ندارد؛ ولی چنانچه بدانید این عمل به طور مكرر ـ هر چند ناخودآگاه ـ انجام میگیرد، لازم است از دستكش و مانند آن استفاده كنید.
 
س) اگر كسی با نگاه كردن یا لمس دختران غیر بالغ لذت ببرد، چه صورت دارد؟
ج ) حرام است.
 
س) آیا لازم است حجاب را برای توریستها الزامی كنیم؟
ج ) افراد توریست، از جهت حكم فقهی حجاب، تابع دین خود هستند؛ لكن همان گونه كه ملزم به رعایت دیگر قوانین كشور هستند نباید اجازه داده شود بر خلاف ارزشهای دینی و فرهنگی كشور اقدام كنند، و موجب اشاعه فساد و ابتذال اخلاقی شوند.
 
س) آیا پوشیدن لباس آستین كوتاه برای آقایان جایز است؟
ج ) چنانچه مرد بداند زنان با قصد لذت به دستانش نگاه میكنند، احتیاط واجب پوشاندن آن است.
 
س) آیا پوشیدن لباس سیاه در عزای امام حسین علیه‌السلام كراهت دارد؟
ج ) پوشیدن لباس مشكی در سوگواری امام حسین علیه‌السلام از مصادیق تعظیم شعائر و دارای رجحان شرعی است و كراهت ندارد. بسیاری از فقهای بزرگوار و مراجع تقلید در روز عاشورا از قبای سیاه استفاده میكردند.
 
س) معیار لباس شهرت چیست؟
ج ) لباس شهرت، لباسی است كه پوشیدن آن بخاطر رنگ، كیفیت دوخت، یا علل دیگر مناسب نیست، بطوری كه اگر آن را در برابر مردم بپوشند، توجه آنان را به خود جلب میكند، و انگشت نما میشوند.
 
س) آیا لباس خانمها حتماً باید سیاه باشد؟
ج ) پوشیدن لباس سیاه واجب نیست بلكه ملاك آن است كه لباس خانمها باید به رنگی نباشد كه خلاف متعارف، و موجب جلب توجّه نامحرم گردد.
 
س) آیا پوشیدن جوراب برای خانمها لازم است؟
ج ) بلی، خانمها در برابر نامحرم باید روی پای خود را بپوشانند و در این جهت فرقی بین حال نماز و غیر نماز نیست.
 
س) ظاهر شدن خانمها با مانتوهای تنگ، در بیرون منزل چه حكمی دارد؟
ج ) رفت وآمد خانمها درمقابل نامحرم با لباسی‌كه برجستگیهای بدن آنها را مشخص كند یا معرضیت برای فساد داشته باشد، جایز نیست.
 
س) آیا پزشك معالج به مریض مَحرم است؟
ج ) پزشك، به مریض محرم نیست، ولی در مواقعی كه معالجه متوقف بر نگاه یا لمس مریض است، به مقدار ضرورت میتواند نگاه یا لمس كند و در صورتی كه لمس با دستكش یا از روی حایل دیگری‌كافی باشد، لمس مستقیم جایز نیست.
 
س) آیا نگاه كردن نامحرم به روی پا تا مچ كه در نماز، الزامی برای پوشاندن آن نیست، حرام است؟
ج ) بلی، نگاه مرد به روی پای نامحرم، حرام است و در حال نماز هم اگر خانمی بداند كه در معرض دید نامحرم است، باید روی پا تا مچ را بپوشاند.
 
س) با توجّه به اینكه كلاسهای دانشجویان دختر و پسر با هم برگزار میشود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم میافتد، حكم آن چیست؟
ج ) نگاه غیر عمدی و بدون قصد لذت اشكال ندارد.
 
س) آیا نگاه كردن به عكسهای زنان و مردان غیر مسلمان كه در كتابهای درسی به صورت نیمه عریان وجود دارد، جایز است؟
ج ) اگر با قصد لذت نباشد و مفسدهای هم به دنبال نداشته باشد، اشكال ندارد.
 
س) آیا نگاه كردن به دست و صورت و موهای زنان كفار جایز است؟
ج ) در صورتی كه قصد لذت و خوف از وقوع در حرام نباشد، نگاه به دست و صورت و جاهایی از بدنشان كه عادت در نپوشاندن آن دارند، اشكال ندارد.
 
س) نگاه به نامزدم كه بعداً قصد ازدواج با او را دارم، چه صورت دارد؟
ج ) تا صیغه عقد دائم یا موقّت خوانده نشده، نامزد با نامحرمان دیگر تفاوتی ندارد، و نگاه به او با قصد لذت و شهوت، جایز نیست.
يكشنبه / 24 آبان / 1388