جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پیام حضرت آیت الله العظمی صافی به همایش «اخلاق مداری علوی در راستای سیره و اهداف نبوی»

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله الحکیم فی کتابه الکریم: «انک لعلی خلق عظیم» صدق الله العلی العظیم

با عرض سلام و تحیات به عزیزان شرکت کننده در این همایش باشکوه که در راستای موضوع بسیار مهم اخلاق و نیاز آن در جامعه‌ی امروز برگزار می‌شود، مطالبی را عرض می‌کنم:

در دنیای جدید که بسیاری از مردم از فشار مادیات و تمدّن منهای انسانیت خسته شده و از شدّت رنج و عذاب و رواج فساد و خدعه و نیرنگ به ستوه آمده و مردم با مشکلات طاقت‌فرسا روبرو شده‌اند، نیاز جامعه‌ی بشری به معنویات و اخلاق و ادب هر روز آشکار‌تر می‌گردد.

تنها راهی که مردم را از پوچی و ناامیدی و ظلم و بیدادگری نجات می دهد، تعالیم عالیه‌ی اسلام است. پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند:«بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»؛ فلسفه‌ی بعثت آن حضرت، اتمام مکارم اخلاق و روش‌های حمیده و پسندیده برای زندگی بهتر و راحتی بیشتر و رفاه و آسایش همگانی است.

اگر بشر امروز در منجلاب فساد و تباهی و ظلم و جنایت و قتل و آدمکشی افتاده، همه به علّت دوری از مکارم اخلاق و حقیقت انسانیت می‌باشد.

امروز جامعه‌ی ما به مکارم اخلاقی احتیاج شدید دارد و بدون آنها نمی توان با فساد مبارزه نمود. اسلام عزیز برنامه‌ی اخلاقی عمیقی را در چهارده قرن پیش به اجرا گذارده که اگر همه با هم همکاری نمایند تا این برنامه‌ی انسان‌ساز اجرا شود، سطح اخلاق فاضله‌ی جامعه به میزان بی‌سابقه‌ای بالا خواهد رفت.

صفات ناپسند خشم و شهوت، بی‌عفّتی و ناپاکی، حبّ مال و حبّ جاه و قدرت، حسد،‌ تجاوز به حقوق ضعیفان، دست‌اندازی به بیت المال مسلمانان، ارتشاء و قضاوت‌های ظالمانه، تجاوز به حقوق شخصی افراد و اجتماع و عدم اجرای قوانین در اسلام محکوم است.

باید مسلمانان، جامعه را از این صفات رذیله پاک نمایند. نیاز واقعی امروز جامعه‌‌ی ما، اخلاق و ادب است و همه به آن نیازمند هستیم. از حقیر طلبه تا مسئولان کشور و مدیران و کارمندان و قضات و دانشگاهیان همه به آن احتیاج داریم و اگر بخواهیم جامعه را به طرف رشد و صلاح ببریم در مرتبه‌ی اول خودمان باید اصلاح شویم. آنچه از فرمایشات امیر المؤمنین حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می‌خوانیم همه در راستای اخلاق نبوی و احیای ارزش های انسانی می‌باشد.

امیدوارم این همایش علمی، آثار و برکات معنوی زیادی داشته باشد و شرکت کنندگان محترم که خود آشنا با مبانی اخلاقی اسلام هستند، برای رسیدن به اهداف والای اسلامی پیش‌قدم باشند. توفیق بیشتر عزیزان را در ظلّ عنایات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از خداوند متعال مسألت دارم. و السلام علیکم و رحمة الله

11 جمادی الاولی 1436

لطف الله صافی

شنبه / 16 اسفند / 1393