سه شنبه: 1403/02/4
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آية الله العظمي صافي به همايش علمي حماسه حسيني

 

بسم الله الرحمن الرحیم

«مَثَلاً كَلِمَةً طَیِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ، تُؤْتِی أُكُلَهَا كُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا»
با تسلیت و تعزیت شهادت مظلومانه حضرت صدیقه طاهره فاطمة الزهراء علیها آلاف التّحیة والثناء به محضر مقدّس قطب عالم امكان حضرت بقیّة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء و به همه شیعیان و دوستداران اهل البیت‌علیهم السلام.
در میان مصادیق درخشان و نمونه‌های ثابت و پایدار شجره طیبه‌ای كه در این آیه شریفه به عالیترین اوصاف مدح و تمجید شده مصادیقی وجود دارد كه توصیف آن با الفاظ و كلماتی كه در اختیار ما می‌باشد ممكن نیست، همه اجزای عالم از ذرّات و اتم و قطرات باران و زمین و آسمان و منظومه‌ها و كهكشانها و ملائكه و جنّ و انس و عرش و كرسی، كلمة الله هستند اما اطلاق كلمه‌ی طیبه بر انبیاء و اولیاء بر صحف آسمانی؛ بر قرآن مجید، بر نهج البلاغه، بر صحیفه سجادیه و هر چه جنبه و شأن خاصّ الهی دارد معنائی دیگر و جلوه ربوبی و مافوق ملكوتی دارد. در میان این كلمات كه در قرآن كریم به «شجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء» توصیف شده حضرات چهارده معصوم علیهم السلام می‌باشند و از آنها خمسه‌ی طیّبه و بالأخص شخص رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و حضرت بقیّة الله مولانا المهدی ارواح العالمین له الفداء كلمات ویژه و خاصّه حضرت حقّ تعالی جلّت عظمته و عزّ اسمه می‌باشند.
هم القوم من اصفاهم الودّ مخلصا تمسك فی أخراه بالسبب الأقوی
هم القوم فاقوا العالمین مناقباً محاسنهم تُروی و آیاتهم تتلی
حضرت سید الشهداء و رأس اهل الإباء مولانا أبی عبدالله الحسین‌علیه السلام از این كلمات طیّبات مشحون به معانی الهی و حقایق عظیمه وحیانی است و نه تنها شخص آن حضرت أعلی الكلمات و أعظم الآیات است بلكه بیت و فرزندان و اصحاب آن حضرت همه كلمة الله نمونه بودند، روز عاشورا روز ظهور این كلمات الله و عرض وجود و شئون و درجات رفیعه آن بزرگواران است، تاریخ مثل این روز و این ظهور از كلمات الله را نشان نمی‌دهد و روزی مثل آن نیز ظاهر نخواهد شد، شخص سیدالشهداء علیه السلام در میان این كلمات مركز نور افشانی به زمین و آسمان و اعصار و ادوار آیندة جهان بلكه بهشت و جنّات و رضوان و نورالانوار است شجره‌ی طیّبه كه به ظاهر در روز عاشورا غرس شد ولی اصل و ریشه آن از عوالم قبل در این عالم و آدم بود ثمراتش و میوه‌هایش در آن روز و عصر ما و اعصار بعد و بعد روز بروز افزونتر و مورد استفاده عام و خاص است، هزاران و بلكه میلیونها كتاب و مقاله و شعر در توصیف این كلمات عظیمه كه اعظم آن وجود مبارك سیدالشهداء علیه السلام بود نوشتند و گفتند و سرودند و مسرورند و می‌نویسند و می‌گویند و می‌سرایند و همه می‌گویند.
این شرح بی نهایت كز وصف یار گفتند حرفی است از هزاران كاندر عبارت آمد
از مصادیق كلمه طیبه همین كتابها و مقالات و همین اشعار و سخنرانی‌ها و روضه خوانی‌ها و عزاداری‌ها می‌باشد و در عین حال كه خود كلمه طیّبه‌اند، ثمرات آن كلمه طیبه نوریه‌ای هستند كه زبان از توصیف آن عاجز است.
یكی از شخصیت‌هایی كه در عصر ما به شرف این افتخار نایل گردید و در بین مؤلفان نامدار و نویسندگان جلیل القدر واقعه بزرگ عاشورا نام خود را به ثبت رساند مرحوم عالم جلیل و محقق متتّبع آیت الله آقای حاج میرزا خلیل الله فرنقی كمره‌ی بود كه در ولایت و ارادات به اهل بیت علیهم السلام و خدمت به آستان قویم البیان حسینی‌علیه السلام خلوص خاصّ داشت و یك دوره كتاب بنام عنصر شجاعت به یادگار گذاشت و نام خود را جاودان نمود. این كتاب نفیس كه نسخه‌هایش كمیاب و دردسترس علاقمندان قرار نداشت بحمدالله با همّت خطیب توانا جناب حجة الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ حسین انصاریان خوانساری دامت تأییداته بطرز جالب و شایسته تجدید طبع گردید. حقیر این توفیق عالی را به ایشان و اعضاء محترم مؤسسه دارالمعارف الشیعی تبریك عرض می‌نمایم. اللّهم ارزقنا شفاعة الحسین علیه السلام یوم الورود بحقّ محمّد و آله الطاهرین.
12/جمادی الاولی/1432
لطف الله صافی

 

يكشنبه / 28 فروردين / 1390