جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به همايش گراميداشت محدث بزرگ احمد بن اسحاق قمي رضوان الله عليه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما كنا لنهتدی لولا ان هدانا الله و صلّی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.
قال الامام ابو عبدالله جعفر الصادق علیه السلام:
«الراویة لحدیثنا یشد به قلوب شیعتنا افضل من الف عابد.»(1)
السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
با تقدیر و تشكر از حضار معظم و شخصیت‌های علمی و مذهبی كه این جلسه بزرگ فرهنگی به حضورشان مزین است؛ همایش بزرگداشت شخصیت والایِ یكی از مفاخر عالیقدر و اصحاب ائمه علیهم السلام و مشاهیر رُواة احادیث و حاملان علوم قرآن و عترت را گرامی می‌داریم و به عزیزان فرهیخته كه با این برنامه بزرگ و وسیع علمی و مذهبی، تلألؤ انوار معارف و هدایت‌های اهل بیت علیهم السلام را به نمایش گذارده‌اند، تبریك عرض می‌كنم.
برگزاری این یادبودها و بزرگداشت‌ها، فقط تعظیم از یك شخصیت و مواضع ارزشمند و آثار و خدمات یك نفر نیست؛ بلكه به نمایش گذاردن اوج تعالی و مدارج انسانی و اعتبار و اعتلای علم و معرفت و احیاء فرهنگ دین و تعالیم اهل بیت علیهم السلام است.
احمد بن اسحاق و دیگر بزرگان صحابه و محدثین عالیقدر قم مثل زكریا ابن آدم و علی بن ابراهیم و صدوق تنها به قم تعلق ندارند؛ بلكه آنان به جهان اسلام و مسلمانان در طول اعصار و قرون تعلق دارند.
بزرگداشت این نوابغ علم و عمل، حیات‌بخش، حركت آفرین و موجب رشد معرفت و شعور و بصیرت جامعه، مخصوصاً نسل جوان می‌شود و آنها را به شرافتِ شخصیت و قداستی كه دارند، توجه می‌دهد. ملت و مكتب و مردمی كه این سوابق عظیم را دارند، باید بر خود ببالند و به احمد ابن اسحاق‌ها ودیگر رجال نامدار و صحابه بزرگوارِ اهل بیت علیهم السلام افتخار كنند و راه و خط و سیره‌ی آنها را پویا و زنده نگاه دارند و اوج معرفت و علم و صعود بر قله‌های كمال و عزت و استقلال را وجهه‌ی همت خود قرار دهند.
علم و حدیث و فقه اكبر و اصغر، وام‌دار زحمات هزاران محدث و شخصیت‌هایی مانند احمد بن اسحاق‌ها می‌باشد و سیره‌ی آنها باید برای ما درس و دستورالعمل باشد. این از تقدیرات الهی است كه سر پل ذهاب در استان كرمانشاه مدفن این صحابی جلیل القدر گردد تا در مرور اعصار و ادوار، مردم متدین و غیور آنجا با گرامیداشت یادِ او و زیارتِ بقعه‌ی متبركه‌ی او، برای نیل به مقامات بلند معنوی تشویق و تهییج گردند.
اینجانب مطالعه‌ی مقالات و رساله‌هایی كه فضلای ارجمند پیرامون شخصیت این صحابی جلیل القدر مرقوم داشته‌اند را به همه، مخصوصاً دانشجویان و طلاب و نسل جوان توصیه می‌نمایم و به ویژه كتاب ارزشمند و ماندگار «مسند احمد بن اسحاق» را خدمتی شایان به مكتب حدیث می‌دانم. این كتاب علاوه بر اینكه متضمن متن احادیثی است كه جناب احمد بن اسحاق روایت نموده است؛ برای اینكه همه‌ی فارسی زبانان هم از آن بهره‌مند شوند به زبان شیرین فارسی ترجمه شده است. كسانی كه این روایات و احادیث را روایت می‌كنند و مكتب را به مردم می‌رسانند شأن و مقامشان همان است كه در روایتی كه در صدر پیام از این كتاب روایت نموده‌ایم، بیان شده است.
مزید توفیقات عزیزانی را كه در این كنگره‌ی بزرگ سهمی داشته‌اند، در ظل عنایات حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء، از خداوند متعال مسئلت دارم.
و السلام علیكم و رحمة الله
ربیع المولود 1432
لطف الله صافی

 


1- «مسند احمد بن اسحاق، ح51»

چهارشنبه / 11 اسفند / 1389