پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به گردهمايي روحانيون و مديران كاروان‌هاي عمره دانشجويي

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: واتموا الحج والعمرة لله
یكی از عبادات بزرگ كه مشتمل بر فوائد عظیمه‌ی دنیوی و اُخروی و تربیتی و معنوی است عمره مفرده است.
برای خودسازی و تهذیب نفس و تسلط بر غرائز و قدرت روحی و از همه بالاتر تقرب به خداوند متعال، نقش عمره مانند حج، كارساز است. شخص حضرت رسول صلی الله علیه و آله و حضرات ائمه طاهرین علیهم السلام عمره را به جای آوردند و حضرت رسول صلی الله علیه و آله سه مرتبه عمره به جا آوردند و روایت شده است كه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام چهار مرتبه پیاده به عمره رفته‌اند.
تسلیم شخص در اعمال حج و عمره، در ترك محرّمات اِحرام و حُظوظ نفسانی و طواف خانه خدا و استلام حجر و همه برنامه‌هایی كه انجام می‌شود معنا دارد و آموزنده و ایمان بخش است؛ مخصوصاً تجلی انجام این مناسك در دانشجویان عزیز كه در سن جوانی این سیر الی الله را با آن دل‌های پاك و بی‌آلایش و باآگاهی و هوشیاری به جا می‌آورند غنیمت و فرصت شایان و ارزنده و خط‌دهنده است؛ اذكار و دعاهایی كه خوانده می‌شود معرفت بخش است و بر رشد و شعور و درك عقلانی و معنوی می‌افزاید.
اینجانب از خداوند متعال برای عزیزانی كه موفق به كسب این فضیلت و ثواب‌های كلان و درخشان می‌شوند مسألت توفیق می‌نمایم و به آنان توصیه می‌كنم كه یاد و دعا و توسل به آقا و مولایمان حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفدا را كه صاحب همه‌ی آن مشاهد و مقامات می‌باشد در همه جا؛ مدینه منوره، مسجد حضرت رسول اعظم صلی الله علیه و آله و در برابر حجره شریفه مدفن آن پیكر پاك و خواجه لولاك، عظمت مكان را گرامی بدارند.
هم چنین حجره و بیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، بقیع شریف و حرم‌ بی‌بارگاه و بر زمین مانده‌ی ائمه معصومین علیهم السلام حضرت سبط اكبر امام حسن مجتبی و حضرات امام زین العابدین، امام باقر و امام صادق علیهم السلام را برای تجدید عهد با آن بزرگواران و كسب فیوض ملكوتی و ربّانی با حضور قلب و معرفت زیارت نمایند. سائر مقامات؛ مرقد مطهر فاطمه بنت اسد و دیگر بزرگان و بستگان به اهل بیت علیهم السلام و صحابه عالیقدر، مشهد و مقتل حضرت حمزه و خلاصه همه‌ی آن مشاهد، از اعظم اماكن در زمین و آسمان است.
در مكه معظمه هم؛ آنجا كه عیان است چه حاجت به بیان است:
این آیه‌ی شریفه:
« ان اول بیت وضع للناس للذی ببكة مباركاً و هدی للعالمین »
ما را از هر شرح و وصف بی‌نیاز می‌نماید، مشاهد مكه، مولد حضرت رسول صلی الله علیه و آله، حرم حضرت ابوطالب علیه السلام و حضرت خدیجه سلام الله علیها، همه تاریخ قدس و سابقه امت اسلام و مراكز نورانی است كه در اثر تحریك بیگانگان و نادانی نادانان، آن مظاهر ویران گردیده اما انوار آنها به سراسر گیتی در حال لمعان و نورافشانی است.
عزیزان من! قدر بدانید! به شما سفارش می‌كنم كه در كمال تأدب و التزام به دستورات دین و ظواهر پاك و جاذب قلوب حضور داشته باشید كه دیگران با دیدن شما به كشور اسلامی ایران و پایگاه تشیع علاقه‌مند شوند، و به خصوص دانشجویان دختر در التزام به حفظ حجاب مقید باشند . همه پسران و دختران، خود را سفیران این كشور اسلامی و این نظام و جامعه شیعه بدانند كه از این سفر برای معرفی مكتب اهل بیت علیهم السلام در هر جا و در هر فرصت، استفاده‌های تبلیغی نمایند و خلاصه، افتخارآفرین و در كمال عزت و وقار مناسب، این سفر بزرگ روحانی را با سلامتی و كسب توفیقات انجام دهند.
از مسئولین محترم عمره دانشجویی تشكر نموده و برای آنان كه این خدمت بسیار بزرگ و با فضیلت را عهده‌دار شده‌اند، طلب توفیق از درگاه خداوند متعال می‌نمایم و از همه بخصوص از جوانان عزیز عمره‌گزار التماس دعا دارم.
و السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
لطف الله صافی

يكشنبه / 1 اسفند / 1389