جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
تأكيد حضرت آيت الله العظمي صافي بر استقامت در امر دين و حفظ حجاب در پيام به نخستين همايش مادران قرآني

 

 

پیام مرجع عالیقدر شیعیان حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف
به نخستین همایش مادران قرآنی/ تهران/ شهریورماه1389

بسم الله الرحمن الرحیم 

السلام علی اماء الله الصالحات اللاتی وصفهن الله تعالی فی القرآن الكریم باشرف الاوصاف و اعلی المراتب و الكمالات المسلمات المؤمنات الذاكرات الامهات الخاشعات اللاتی اعدالله لهن مغفرة و اجراً عظیماً
سلام بر مادران قرآنی، بر مادرانی كه هم خود به تربیت قرآن تربیت شده و هم فرزندان قرآنی در دامن مهر و محبت خود پرورش می‌دهند؛ مادرانی كه در طلیعه‌ی آنها خدیجه‌ی كبری مادر حضرت سیدة النساء و مادربزرگ یازده امام تا حضرت مهدی علیه السلام می‌باشد؛ مادران شهیدی كه در اسلام چنان درخشیده‌اند كه همه‌ی بانوان و بلكه مردان به آنها افتخار می‌نمایند و غبطه‌ی مقام و عظمت آنها را می‌خورند؛ حضرت زینب سلام الله علیها مادر فرزندان شهید از دودمان ابوطالب، جعفر طیار، ام البنین مادر حضرت عباس علیه السلام، مادر حضرت قاسم، مادر حضرت علی اكبر و حضرت علی اصغر، مادر وهب و مادرهای عظیم‌الشان از اهل بیت علیهم السلام و شیعیان قرآنی پیروان قرآن و عترت؛
آری! همه باید قرآنی باشند؛ عالم و جاهل، صغیر و كبیر، مرد و زن همه باید قرآنی باشند.
مادران قرآنی، بانوان قرآنی!
در قرآن كریم هر كجا اعلامیه‌ها و اعلانات بزرگ بشری عنوان می‌شود بانوان، هم‌ردیف مردان، مخاطب می‌باشند. در هر جا كه فضایل حقیقی مانند «هدی للمتقین»، «و ان اكرمكم عندالله اتقاكم»، «و لآیات لاولی الالباب» عنوان شده است، مرد و زن با هم مقصودند.
مادران قرآنی همان‌ها كه در راه اسلام و نصرت دین، فرزندانشان به شرف شهادت نائل شده‌اند و آنها كه تربیت قرآنی و حفظ سنت قرآنی را شعائر و افتخار نموده‌اند امروز در عصر حاضر و دعوت‌هایی كه از بانوان به غرب‌گرایی و ترك گرایش‌های دینی می‌شود مسئولیت بزرگی دارند؛ حفاظت از سنن قرآنی در حد مهمی به دوش آنها است؛ همت و پایداری آنها بر هویت اسلامی و امتناع و خودداری از ورود به بعضی برنامه‌ها و نهادها، نقش بزرگی در بقای هدایت و تعلیمات قرآنی دارد.
همایش مادران قرآنی، بانوان قرآنی باید بر محور پیام قرآنی «استقامت در دین» باشد، پیام
إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا
نصرت در امر دین و استقامت در حجاب و عفاف،‌ افتخار دانستن و عبادت شمردن خانه‌داری، فرزند پروری، استقامت در ترك اختلاط و محافظت بر جدایی از نامحرم، همه پیام است.
پیام‌های قرآنی

فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ
با مردان به نرمی سخن مگویید  تا مبادا آن كس كه دلش بیمار است، به طمع افتد. (احزاب/32)
وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ
و هنگامی كه از آن زنان چیزی می‌خواهید از پشت پرده و حجاب بطلبید كه برای آنكه قلوب شما [مردان] و قلوب آن زنان پاكیزه بماند، بهتر است. (احزاب/53)
وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ
و چنان پای بر زمین نزنند كه زینتشان آشكار گردد.

اینها عنوان‌هایی است كه بانوان قرآنی باید مروج و حافظ و پاسدار آن باشند. همایش‌ها هم نباید مشوق مسئله حضور بانوان در اجتماعات بزرگ باشند.
اجازه دهید تا این یك كلمه را عرض كنم و از خود رفع مسئولیت نمایم؛ متوجه باشید: قرآن كریم و احادیث شریفه و سیره‌ی‌ ائمه علیهم السلام همه بر رجحان و فضیلت پوشیدن صورت برای بانوان اتفاق دارند؛ اگر واجب ندانند حُسن و رجحان آن مسلّم و افتخار است همان گونه كه حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند.
خداوند متعال، بانوان و مردان ما را در حفظ شخصیت اسلامی و پاسداری از فرهنگ الهی و قرآنی ثابت قدم قرار دهد و مادران قرآنی را با قرآن مجید محشور فرماید.
والسلام علیكم و رحمة الله
رمضان المبارك 1431
لطف الله صافی

پنجشنبه / 4 شهريور / 1389