جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام آيت الله العظمي صافي به مناسبت فرا رسيدن دهه‌ي فرخنده مهدويت و كنفرانس گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در عصر انتظار-قم/ نيمه شعبان 1431

بسم الله الرحمن الرحیم

طوبی للمنتظرین فی غیبته طوبی للصابرین فی محبته
السلام علیكم و رحمة الله
رسید عید و ز دل غبار غم برگرفت
جهان پیر كهن جوانی از سر گرفت
فرح، زمان تا زمان گره ز دل‌ها گشود
زمین، كران تا كران رونق دیگر گرفت

با عرض تبریك و شادباش به مناسبت دهه‌ی مباركه مهدویت و تقدیر و تشكر از خادمان آستان مقدس حضرت بقیة اللّه الاعظم ارواح العالمین له الفدا و برگزاركنندگان «كنفرانس گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در عصر انتظار»
عصر انتظار، عصر تمسك به شعائر دین و التزام به عمل به احكام شرع مبین و عصر امتحان و تلخیص است. از شخص منتظر باید جلوه‌های اخلاق قرآنی و آگاهی از معارف وحیانی درخشان و در لمعان باشد. تمدن اسلامی برخاسته و ساخته شده از هدایت‌های این دین حنیف است. شخص منتظر باید حفظ هویت و استقلال اسلامی را همیشه و در هر مناسبت، شعار‌ و افتخار خود بداند. یكی از مشخصات بارزه این امت بزرگ و امت وسط، حجاب بانوان و عدم اختلاط و نظامات حافظ قداست و كرامت بانوان است كه هم مردان را به وظایف خاص موظف می‌نماید و هم زنان را ملزم به تكالیف ویژه می‌سازد. این نظامات برای همه مسلمانان فرهنگ است، اصل است، همه باید آن را رعایت نمایند .آیاتی مانند:
وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى ،
وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ،
وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ ،
فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ ،
فرهنگ اسلام است و وحی است كه باید در همه امورِ زن و مرد و در همه‌ی روابط، فرهنگ گردد كه متاسفانه این فرهنگ به واسطه‌ی غرب‌گرایی و عدم آگاهی از فلسفه‌ی احكام و مقاصد الهی و قرآنی مورد هجوم قرار گرفته و مظاهر جامعه‌ی در كار و شغل از آن فاصله می‌گیرد.
باید فرهنگ حجاب را در معنای گسترده‌ آن بیاموزیم و به آن تعهد داشته باشیم؛ باید بدانیم كرامتی كه اسلام برای زن قرار داده است بزرگ‌ترین ارزش اوست؛ خانه‌داری زن، بی‌كاری نیست؛ خانه‌داری افتخار است؛ شریف‌ترین شغل‌ها و جهاد و سیر الی‌الله و از عبادات است دوران‌هایی كه زن با همسر دارد همه مشحون به ثواب است و حیات طیبه است و در ارزش‌های حقیقی این دو جنس مكمل یكدیگرند و برای هم مانند لباس و یك واحد كامل انسانی هستند. طی درجات علم و عمل و كسب معالی و مقامات برای هر دو پیش‌بینی شده است و هر دو در كنار هم قرار گرفته‌اند .
إِنَّ الْمُصَّدِّقِینَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ وَأَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا یُضَاعَفُ لَهُمْ وَلَهُمْ أَجْرٌ كَرِیمٌ ،
إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِینَ اللَّهَ كَثِیرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا ،
در انتظار حضرت بقیة اللّه ارواح العالمین له الفدا بودن، باید از جامعه‌ی منتظر، ظاهر و آشكار باشد؛ شكستن حریم‌های دینی و گرایش به فرهنگ غرب، ضد انتظار و عبور از خط قرمز های قرآنی است.انتظار باید عینیت داشته باشد نه فقط حجاب، بلكه انتظار در همه جا باید ظاهر باشد؛به خصوص در جراید، صداو سیما و در همایش‌ها و...
به طور مثال اگر كسی شخص عالی‌مقام را دعوت كرده باشد و منتظر مقدمش باشد برای پذیرایی او آنچه موجب خشنودی اوست فراهم می‌كند؛ جامعه منتظر هم باید اگر منتظر است، آماده پذیرایی باشد.
از آن یگانه مرد خدایی حضرت مهدی علیه السلام چگونه باید و چگونه می‌خواهیم پذیرایی كنیم و مدعی انتظار باشیم؟ یقیناً با صداقت، با امانت، با برادری، با مروت و ایثار، با علم و معرفت، با تقوا و پرهیزكاری و با التزام به اسلام می‌توانیم منتظر باشیم.
انتظار از شخصی مثل ولی خدا، با گناه، با خیانت، با بی‌تعهدی‌های اخلاقی، با موسیقی و كنسرت وتشویق اهل ملاهی و مناهی هرگز محقق نخواهد شد و جامعه‌ای كه این رفتارهای زشت را به اسم هنر و عناوین دیگر ترویج می‌نماید جامعه‌ی منتظرنیست.
امید است ما در ضمن برنامه‌های جشن میلاد و تعظیم دهه مهدویت به این حقایق برسیم و جلوه‌ی انتظار را در همه‌ی برنامه‌ها شایع و ظاهر سازیم .به امید حركت بیشتر و جامعه ای صددرصد مهدوی .
انهم یرونه بعیداً و نریه قریباً
شعبان المعظم 1431
لطف الله صافی

دوشنبه / 4 مرداد / 1389