پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام آيت الله العظمي حاج شيخ لطف الله صافي به مناسبت ارتحال آيت الله العظمي حاج شيخ علي صافي

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

شخصیتی بزرگ،‌ فقیهی عالیقدر و مرجعی ولایی، حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ علی صافی، كه نزدیك به یك قرن در خدمت به اسلام و تلاش در اعلای كلمه دین و امر به معروف و نهی از منكر و در یك كلمه‌ی جامع، نوكری خالص به آقایش حضرت بقیة الله مولانا المهدی ارواح العالمین له الفدا انجام وظیفه نمود، چشم از جهان فانی فرو بست و به لقاء الله تعالی پیوست.
آن بزرگوار از دوره‌ی رضاخان و دیكتاتوری او زندگی علمی خود را آغاز و تحصیلات خود را تا سطوح عالیه در زادگاهش گلپایگان به پایان رسانید و از سال 1349 قمری به قم و حوزه علمیه هجرت نمود و در محاضر اساتید بزرگ فقه و آیات نامدار، حضور یافت و همواره جلوه علمی او متجلی‌تر می‌گردید و از اساتیدی چون مراجع عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی حجت و مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد تقی خوانساری استفاده برد و در همه‌ی حوزه‌ها نمونه و مشار بالبنان بود.

پس از اقامت بزرگ مرجع شیعه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در قم در ردیف سایر بزرگان و اساتید حوزه در درس ایشان اصولاً و فقهاً شركت داشت و در جلسه استفتاء حضور بارز و فعال داشت و نامدارترین بحّاث درس ایشان بود كه همواره معظم له به نظرات ایشان در درس، كمال توجه را داشت.

و علاوه بر تألیفات خاص مثل شرح عروة الوثقی، تقریرات و دروس اساتید نیز از آثار علمی مهم ایشان به شمار می‌رود. در ذوق و ادب و فضائل مختلف و مخصوصاً تفسیر قرآن مجید و همه‌ی مقاماتی كه شایسته‌ی چنان فقیهی باشد تبحّر داشت و تا پایان عمر شریفش از منبر و محراب برای هدایت مردم استفاده ‌برد؛ همچنین در اصلاح امور و مبارزه با حركت ضد اسلامی رضا خانی مقامات، مواضع محكم و كم‌نظیر داشت.
شجاعت و صراحت لهجه و بی‌باكی از غیر خدا و زهد و قناعت و بی‌اعتنایی به زخارف دنیوی و استقامت در امر دین، تاریخ زندگانی این فقیه فرزانه، همه دانستنی و عبرت و درس است؛ همه جا خدا را بر خلق برگزید و رضای احدی را بر رضای او مقدم نداشت و هیچ‌گاه از گفتن حق، ترس و واهمه‌ای به خود راه نمی‌داد؛ حتی بزرگان را موعظه و نصیحت می‌كرد و آنان نیز تذكرات او را مغتنم می‌شمردند.
الحق فقدان چنین شخصیتی، ثلمه‌ای بزرگ برای فقاهت، مرجعیت و حوزه‌های علمیه است. این ضایعه‌ی دینی مؤلمه را به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواح العالمین له الفدا و حوزه های علمی و حضرات علمای اعلام و آیات عظام دامت بركاتهم و بیت جلیل علمی ایشان تسلیت عرض می‌نمایم. زاد الله فی علوّ درجاته و حشره مع ساداته الطیبین محمد و آله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین.
لطف الله صافی
18 محرم الحرام 1431
14/10/88

دوشنبه / 14 دى / 1388