جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در پيامي به مناسبت گراميداشت دهه‌ي مبارك غدير:
كرسي‌هاي غدير‌شناسي در مراكز آموزش عالي تأسيس شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تعالی: الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دینا

و الحمدلله الذی جعلنا من المتمسكین بولایة امیر المؤمنین و الائمة من ولده المعصومین سیما الامام المبین و الكهف الحصین و غیاث المضطر المستكین مولانا المهدی بقیة الله فی الارضین علیهم افضل صلوات الله تعالی و انبیائه المرسلین و الملائكة المقربین

برادران و خواهران ایمانی! شیعیان مخلص! غدیریان پاك گوهر! به همه‌ی شما سلام و درود و تبریك و تهنیت عید الله اكبر عید اكمال دین، عید اتمام نعمت و عید اعلام ولایت.

از ده سال پیش (سال 1420) تاكنون پیشنهاد اختصاص یك دهه‌ی تمام به نام دهه‌ی غدیر با تقدیم پیامی جامع اعلام شد.

از آن سال تاكنون هر سال این برنامه و بزرگداشت دهه‌ی مبارك غدیر برگزار می‌شود و همه ساله بر گسترش و رونق و معنویت و بركات آن افزون‌تر می‌شود و مشاركت مردم بیدار و آگاه بیشتر می‌گردد.

الحق، این بزرگداشت، برنامه‌ای است كه سزاوار است در همه‌ی ابعاد توسعه پیدا كند و برای مقاصد عالی معرفتی، علمی، تربیتی و برقراری وحدت بین مسلمین از آن استفادة شایان و كلان بنمایید.
مكتب غدیر مكتب جهاد، مكتب ایمان، مكتب قرآن و مكتب همة انبیاء است. همه بر سر یك خوان گسترده علم و بصیرت و بینش كه می‌توان گفت «عرضها عرض السموات و الارض» یا بیشتر است دعوت می‌شوند و كروبیان و قدسیان در این مكتب حضور می‌یابند و از معانی و فیوض معنوی درس‌ها و بهره‌ها می‌گیرند.
یكی از علماء می‌گوید در بغداد و در دكّان صحافی كتابی را دیدم كه پشت آن نوشته شده بود جلد بیست و هشتم از اسناد حدیث شریف غدیر و پس از آن جلد هم بیست و نهم می‌باشد. این مطلب حكایت از این دارد كه 29 جلد كتاب فقط درباره‌ی اسناد این حدیث در آن زمان نوشته شده بود.
این اجمالی از كثرت اسناد این حدیث و شدت اعتنا و اهتمام علما و محدثین به واقعة تاریخی غدیر خم است؛ راجع به متن و اصل خطبه‌ی غدیر و روایات و احادیث مربوط به آن آنچه تا حال نوشته شد بیش از حد احصاست؛ در باب فنون و علوم مختلف اسلامی از حدیث، تفسیر، تاریخ، سنت و كلام، همه از غدیر گفته‌اند و بسیاری مثل ابن عقده‌ها تالیف خاصی راجع به آن نگاشته و بیشتر به نام الولایه یا الغدیر و در این عصر اخیر هم مثل موسوعة عظیم عبقات الانوار، وسیله علامه متبحّر سید میر حامد حسین هندی رحمت الله علیه و نیز موسوعه شریف الغدیر اثر علامه امینی رحمت الله علیه تالیف شده است.
در این باره، حقیر از همه محبان و شیعیان امیرمؤمنان می‌خواهم تا آنچه در توان دارند مصروف انجام موارد ذیل نمایند:
1. پدران و مادران، داستان مهم غدیر را برای كودكان و نونهالان خود بازگو كنند و آنان را به ولایت حجت بالغه‌ی الهی، آشناتر سازند و از عطر یاد و نام و محبت حضرت علی بن ابی‌طالب علیه افضل التحیة و السلام و الگوگیری از حیات طیّبه‌ی حضرتش، جان خود را سرزنده و زندگی خود را پر بركت نمایند و خانه‌ی خویش را به نور معرفت علوی و هدایت‌های آسمانی امیرمؤمنان، مزیّن سازند.
2. غدیر از اركان شخصیت و هویت مكتب اهل بیت علیهم السلام است؛ باید روزنامه‌ها و رسانه‌ها و سایت‌ها همه دراین دهه از غدیر بنویسند و بگویند و حقایق غدیر را منتشر كنند. هم‌چنین منابر و سخنرانی‌ها و همایش‌ها به نام مقدس غدیر مزیّن و به آن اختصاص داده شود.
3. باید غدیر در تمام حوزه‌ها و دانشگاه‌ها تدریس شود و همگان پیام‌های جامع و جهانی آن را دریافت نمایند؛‌ كرسی‌های غدیر شناسی در مراكز علمی معتبر، ایجاد گردد و علما، دانشمندان، اساتید و پژوهشگران، در حد وسع خویش، اقدام به پی‌گیری و تاسیس این رشتة بسیار مهم در موسسات علمی و پژوهشی مربوطه در سراسر دنیا نمایند.
4. عزیزان من! تمام همت خود را صرف ترویج فرهنگ غدیر و معرفت‌افزایی به آن نمایید كه راه اصلاح ما، تمسك به غدیر است و نردبان سیر و ترقی و فتح قله‌های معرفت، غدیر است. راه حفظ استقلال و عظمت كشور و دفع استضعاف و استكبار، تمسك به غدیر و الهام از مفاهیم غدیر است.
در پایان از همه عزیزانی كه افتخار خدمتگزاری به دانشگاه بزرگ غدیر را دارند و در ترویج معارف نورانی آن زحمت می‌كشند به سهم خود تقدیر و تشكر می‌كنم و برای همه آنها از خداوند متعال مزید عزت و توفیق و خدمت مسئلت دارم و خود را نیز خادم كوچكی در دربار مقدس قنبر غلام با اخلاص آن حضرت می‌دانم و به این توفیق بزرگ افتخار می‌كنم.

 

و السّلام علیكم و رحمه الله
12 ذی الحجة 1430
لطف الله صافی

سه شنبه / 10 آذر / 1388