سه شنبه: 1402/12/29
نسخه مناسب چاپSend by email
پاسخ معظم له به استفتائی پیرامون واردات اجناس و کالاهای خارجی

بسمه تعالی

محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی

سلام علیکم؛

احتراماً با توجه به اینكه بسیاری از تولیدات داخل در حال نابودی می‌باشد و به تعداد زیادی از مردم مسلمان كشور، ‌ضرر و زیان وارد می‌شود؛ خواهشمند است نظر مبارك را پیرامون ورود اجناس خارجی به كشور و خرید و فروش آنها بیان فرمایید؟

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمة الله

حكم شرعی این است كه اگر واردات هرگونه كالا از كشورهای بیگانه، موجب ضرر و زیان بر اقتصاد كشور اسلامی گردد، مثل اینكه سبب تعطیل یا ركود كارخانه‌ها و صنایع و بیكاری افراد شود، ‌باید ورود آن ممنوع شود و نیز بازرگانانی كه از این پیامد اطلاع دارند ، شخصاً موظفند كه این كالاها را وارد نكنند.

باید صنعت و كار در كشور، ترویج و تشویق شود و حتی اگر كالای خارجی را ارزان عرضه می‌دارند برای اینكه تولید آن در كشور گران‌تر تمام می‌شود، باید منافع اصلی و دراز مدت را در نظر بگیرند. بعضی از كالاها هم كه در داخل تولید نمی‌شود ولی چون ضرورتی برای ورود آن به كشور نیست و به نفع بیگانه می‌باشد و مثل خرج‌های زائد است،‌ نیز باید ممنوع شود تا تولید و تجارت و كسب و كار دركشور رواج پیدا كند و مردم با اطمینان خاطر و امنیت كامل به اقتصاد مملكت اسلامی رونق بیشتر دهند. موفق باشید                         لطف الله صافی/جمادی الثانیة1432ه.ق

 

سه شنبه / 5 اسفند / 1393