چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام حضرت آيت الله العظمي صافي به مسابقات سراسري قرآن كريم ويژه نابينايان و معلولان جسمي حركتي

بسم اللّه الرحمن الرحیم

قال اللّه تعالی: إنّ هذا القرآن یهدی للّتی هی أقوم و یبشّر المؤمنین الّذین یعملون الصالحات انّ لهم أجراً كبیرا

از حركتهای بسیار امید بخش و سازنده كه بركات معرفتی و تربیتی و اجتماعی آن جامعه را به سوی درجات رفیع معنوی و ارزش های والای انسانی سیر می دهد؛ گرایش مردم، مخصوصاً نسل جوان به آشنایی با قرآن كریم و معارف و هدایت های این كتاب بزرگ آسمانی است كه بحمد اللّه روز به روز این حركت رو به جلو و در حال گسترش است.

یكی از حقایق مهمّ قرآن كریم این است كه مخاطب خطابات عامّه قرآنی كه به عنوان «یا ایّها الناس» یا « یا ایّها الذین آمنوا» آمده است همه مردم و افراد مؤمن می باشند و اختصاص به صنف یا نژادی خاص ندارد؛ معلول را مانند سالم و نابینا را مانند بینا مخاطب ساخته و همه یكسان از این خوان پهناور نعمت های معنوی بهره‌مند می‌شوند.

این هم یك فرق بزرگ بین نعمت‌های جسمانی و صوری و نعمت‌های روحی و معنوی و حقیقی است كه از نعمت‌های جسمانی بعضی برخوردارند؛ مانند نعمت بینایی ، نعمت گویایی، نعمت شنوایی، نعمت سلامتی و نعمت مال و بعض دیگر مثل نابینایان و ناشنوایان یا بیماران از آن محرومند؛ ولی نعمت‌های روحی، معنوی و اخروی نصیب همه و هر كس كه لیاقت آن را داشته باشد، می شود؛ اگر چه از نعمت‌های جسمانی و توانایی‌های بدنی محروم باشند.  همه می‌توانند مؤمن باشند، همه می‌توانند در معرفة اللّه، خداشناسی، ایمان به خدا، معاد، پیغمبر و امام، خود را به درجات عالیه برسانند.

بسا كسانی كه از نعمت‌های ظاهری محرومند ولی از نعمت‌های حقیقی به مراتب از آنها كه بیشترین نعمت‌های ظاهری را دارا هستند، بهره‌مندند.

 بر این اساس این برنامه قرآنی و اقدام به گسترش فرهنگ قرآن بین معلولین مؤمن و عز یز، بسیار قابل تقدیر و اقدامی قرآنی است.

اینجانب به سهم خود از همه عزیزانی كه در خدمت این برنامه توفیق كسب ثواب دارند به ویژه سازمان بهزیستی  كشور و مسئولان محترم آن تشكر می نمایم.

امید است در پرتو تمسّك به ثقلین (قرآن و عترت) ملّت و جامعه اسلامی همواره به جایگاه رفیع تر علم و عمل و رشد و معرفت نائل گردد و با الهام از این دو سرمایه نفیس ، فرهنگ قرآنی در جامعه ما و كشورهای اسلامی حاكم گردد.

والسلام علیكم و رحمة اللّه

27 شعبان المعظم 1429

لطف اللّه صافی


پیام فوق را مرجع عالیقدر جهان اسلام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی در پاسخ به نامه جناب آقای دكترفقیه رئیس محترم سازمان بهزیستی كشور بمناسبت برگزاری بیست و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن كریم ویژه نابینایان و اولین دوره مسابقات سراسری قرآن كریم ویژه معلولان جسمی حركتی، بیان فرمودند.

 

يكشنبه / 10 شهريور / 1387