پنجشنبه: 1403/01/30
نسخه مناسب چاپSend by email
متن كامل پيام مرجع عالي‌قدر، حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مدظله العالي به مناسبت فرا رسيدن ميلاد مسعود حضرت صاحب العصر و الزمان صلوات الله عليه/ نيمه شعبان 1429

 

بسم الله الرحمن الرحیم

تبریك عید سعید ولادت امام المبین و حجت الله علی العالمین، فاتح قلاع مشركین و كافرین، و وارث انبیاء و مرسلین، حضرت حجت بن الحسن العسكری ارواح العالمین له الفداء به آستان فرشته پاسبان حضرت ثامن الائمة الطاهرین، مولانا ابوالحسن علی بن موسی الرضا، علیه آلاف التحیة و الثناء.

در آستــــان رضــــا قـــدر نیــمــه شــعـبــان                     فزون‌تر است ز مهر و ماه و از كیوان
فرشتــگان همـــه تــبــریـك و تـهـنـیت گویند                    ولادت شــه دیـن قـطـب عـالـــم امـكــان
شعار مرد و زن و پیر و نوجوان این اســت                   حــیــات‌بـخش بــود عـیـد نـیـمـه شعبان
درود بــاد بـر آن امـتـی كــه مـنـتـظـر اسـت                     ظهور دولت حق، عصر صالحان جهان
 

پیرامون فلسفه جشن بزرگ نیمه شعبان

قال الله تعالی: « و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلین. إنهم لهم المنصورون و إنّ جندنا لهم الغالبون»

تاریخ، سرگذشت رو در رویی و درگیری و جنگ و معارضه جنود الهی و رحمانی با جنود اهریمنی و ابلیسی، و پاسداران حق وعلم و عقل، و عدالت‌طلبان خیرخواه با حامیان جهل و باطل و ستم و حق كشی و شرانگیزی است.

حوادث مهم تلخ و شیرین تاریخ را این مقابله و این دو گروه بوجود آورده‌اند؛ با این تفاوت كه فعالیت وموضع‌گیری گروه عدالت‌خواه و حق‌طلب عكس العمل مواضع طغیان و تجاوزات و حق‌كشی گروه ظلم و استضعاف‌گر بوده و هست، و موضع‌گیری صالحان در برابر مفسدان و رفع آنها تحمیل همان جنود شر بر جنود خیر است.

انبیا و پیروان راستین آنها؛ ابراهم خلیل و موسی و عیسی و حضرت خاتم الانبیاء (صلوات الله علیهم) و اوصیاء و خلفاء آن  حضرت از علی علیه السلام تا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه این جبهه حق را رهبری كرده و پیشوای خیرخواهان بشریت و حمایت از حقوق ضعفاء و اجرای برنامه‌های الهی می‌باشند.

در كتاب‌های آسمانی، به خصوص قرآن مجید و در سخنان و احادیث شریفه اهل بیت علیهم السلام و در سیره مرضیه حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و امیر المؤمنین و سائر ائمه علیهم السلام این برنامه متجلی و درخشان است، و همه به بشریت این مبارزه با ظلم و جهل و زور و استكبار را می‌آموزند و به فتح و پیروزی و غلبه نهایی اهل حق بر باطل و برقراری حكومت عدل جهانی اسلام نوید داده و وعده حتمی و قطعی داده‌اند. آیات قرآن كریم در این زمینه متعدد است كه از جمله همین آیات پایانی سوره (الصافات) است.

مسلمانان عموماً در وقوع این پیروزی جهانی حق بر باطل و آمدن روزگاری كه حكومت جهانی صالحان و دین اسلام عالم‌گیر و دین واحد بشر گردد متفق الكلمه می‌باشند، و شیعیان اهل بیت علیهم السلام بالخصوص در انتظار آن روزگار الهی ـ كه تعبیر از آن به عصر طلایی بسیار ناقص و كوتاه است ـ هستند، و همه ایام الله را منتهی به آن روز بزرگ خدایی روز حضرت مهدی علیه السلام دانسته و بر این عقیده محكم پای فشرده، اظهار وجود می‌نمایند كه بر حسب نصوص قطعیه، این واقعه جهانی و رستاخیر و ظهور قدرت الهی به دست یداللهی با كفایت وارث علوم تمام انبیا و یگانه ذخیره حقانی فرزند حضرت امام حسن عسكری علیه السلام بوقوع خواهد پیوست و عیسی مسیح از جایگاه خود فرود آید و در نماز به او اقتدا نماید.

در زاد روز آن حضرت، همه ساله و با شكوه هر چه بیشتر، مجلل‌ترین برنامه‌های جشن‌های سالم و مجالس سخنرانی را برگزار می‌نمایند، و به بشریت مأیوس و ملت‌های افسرده امیدواری می‌دهند و با اینگونه برنامه‌ها استضعاف‌گران و سركردگان استدلال و استحقار و ظلم و ستم را محكوم می‌كنند ودر حقیقت بانگ نجات و بشارت نابودی حكومت ظالمان را سر می‌دهند و گرایش خود را به عدل و انصاف اعلام می‌كنند. هشدار می‌دهند كه سیر جهان به سوی تكامل و آسایش و آرامش است.

در شب نیمه شعبان با مجالس احیاء و عبادت و خودسازی، پایبندی و علاقه‌مندی خود را به این آرمان‌های اصل و اصیل نشان می‌دهند، عهد خود را و پیمان خود را با آن ولی خدا تازه و جدید می‌نمایند و برای تعجیل در فرج آن حضرت دعا می‌كنند. و در كل این برنامه‌ها وفاداری خود را به مطالب و مقاصد آن حضرت كه همانا اجرای احكام الهی و پرهیز از معاصی و ملاهی و مناهی و غرب‌گرایی است، اعلام می‌نمایند، و برنامه‌های ضد عفاف و كرامت و ارزش بانوان و اختلاط آنها با مردان و ترویج غنا و موسیقی را محكوم می‌سازند و با احساس مسئولیت، اوضاع دینی و مذهبی جامعه را بررسی نموده و عمل به وظایف مهمی كه در این عصر غیبت و دوره امتحان دارند را وجهه همت خود قرار می‌دهند؛ مسئولیت‌هایی كه در ارتباط با ترویج اسلام و حفظ هویت اسلامی همگان؛ مخصوصاً جوانان و جلوگیری از مفاسد به عهده دارند. و خلاصه در ضمن انجام این برنامه‌ها و جشن و چراغانی و این شور و شوق مقدس، در جهت حیات دینی و مذهبی و نیل به قله‌های كمال و معرفت و رشد و ترقی همواره سعی و جدیت می‌نمایند، و این آیه شریفه را نصب العین قرار می‌دهند:

و قل اعملوا فسیری الله عملكم و رسوله و المؤمنون

و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین، سیّما بقیة الله فی الأرضین. و آخر دعوانا أن الحمد الله رب العالمین

 

شعبان المعظم 1429

لطف الله صافی

جمعه / 25 مرداد / 1387