سه شنبه: 1402/12/29
نسخه مناسب چاپSend by email
برخی احكام حج
برخی احكام حج

س. اگر حاجی لباس احرام را با پول خمس‌ نداده خریده باشد، احرام او صحیح است یا خیر؟
ج. اگر معامله به عین پول خمس‌ نداده انجام نشده است و به ذمّه باشد، تصرّف در آن جایز است.

 

س. آیا محرم می‎تواند به وسیله سنجاق دو طرف رداء را بهم متصل كند یا گره بزند؟
ج. این كار اشكال دارد و نباید دو طرف رداء را به یكدیگر متّصل كنند.

 

س. اگر زن ها تلبیه را به طوری بلند بگویند كه اجنبی بشنود، آیا اشكال دارد یا نه؟
ج. اگر با شنیدن اجنبی جهر به تلبیه كرده، احوط و اولی، اعاده است.

 

س. آیا استفاده از صابون و بعضی از شامپوها در حال احرام اشكال دارد؟
ج. اگر صدق بوی خوش می‎كند، از آن اجتناب كنند، و در غیر این صورت مانع ندارد.

 

س. در حال احرام، عدّه‎ای با دوربین دیجیتال از هم عكس می‌گیرند و هنگام دیدن تصاویر به مانیتور آن نگاه می‌كنند كه حالت شفاف و آینه‌مانندی دارد. بفرمایید اشكال دارد یا خیر؟
ج. اشكال ندارد.

 

س. استفاده از كِرِم‌‎های آرایشی دست و صورت برای زنان در حال احرام چه حكمی دارد؟
ج. جایز نیست.

 

س. عقد كردن در زمان احرام چه حكمی دارد؟
ج. عقد باطل است و موجب حرمت همیشگی می‌شود.

 

س. اگر در حال احرام، اتوبوس‌ها از زیر پل‌هایی كه در مسیر واقع شده بروند، و به ناچار، محرمین از زیر پل‌ها عبور كنند، و یا در پمپ بنزین در زیر سقف متوقف شود، و محرمین زیر سقف قرار گیرند اشكالی دارد؟
ج. آنچه در حال احرام حرام است، سایه بر سر قرار دادن است. بنابراین در فرض سؤال برای محرم اشكال پیدا نمی‎شود، و كفّاره ندارد.

 

س. كسی كه موهایش مصنوعی است و محرم شده است. وظیفه‌اش چیست؟
ج. ضرر به عمره و حج ندارد. بلی، اگر مرد است باید كفّاره بدهد ولی باید موی مصنوعی، مضرّ به صحّت غسل و وضویش نباشد.

 

س. چنانچه شخصی نتواند در حال طواف از ادرار خود جلوگیری كند، آیا باید نایب بگیرد؟
ج. حكم طواف مسلوس حكم نماز است و مبطون نایب بگیرد، و احتیاط این است كه خودش بجا آورد و نایب هم بگیرد.

 

س. آیا شاذروان جزء كعبه حساب می‌شود؟ در صورتی كه عضوی از اعضای بدن طواف كننده بالای آن قرار گیرد، چه حكمی دارد؟
ج. بلی، جزء كعبه معظّمه است. بنابراین اگر در حال طواف بر روی آن راه برود و یا عضوی از بدن بر آن قرار گیرد باید آن مقدار را به طورصحیح دوباره بجا آورده و طواف را تمام و بعد از اتمام آن با نمازش، احتیاطاً طواف و نماز را اعاده نماید.

 

س. در هنگام شلوغی، خانم‌ها اگر بخواهند طواف را در محدوده 5/26 ذراع بجا آورند یا نماز را پشت مقام ابراهیم بخوانند، مردان نامحرم به آنها تنه می‎زنند. وظیفه چیست؟
ج. این امر به تنهایی مجوز طواف در خارج محدوده نیست.

 

س. امروزه كه فاصله بین صفا و مروه به صورت سالن دو طبقه‎ای ساخته شده است انجام سعی در طبقه دوم چه حكمی دارد؟
ج. اگر طبقه دوم بین كوه صفا و مروه قرار گرفته باشد و بلندتر نباشد، مانعی ندارد.

 

س. اگر كسی به جای تقصیر، حلق نمود، آیا كفایت می‎كند؟
ج. در عمره تمتّع كفایت نمی‎كند، و باید یك گوسفند كفّاره بدهد.

 

س. به نظر حضرتعالی رمی جمرات از طبقه فوقانی كافی است یا نه؟
ج. رمی آنچه بر ستون جمره اضافه شده خلاف احتیاط است، ولی اگر از طبقه فوقانی به قسمت قبلی جمره رمی كنند اشكال ندارد.

 

س. اخیراً محل قربانی را از منی تغییر داده‎اند، و به وادی محسّر برده‎اند. آیا می‎شود قربانی را در غیر منی انجام داد، یا حتماً باید در خود منی انجام دهند؟
ج. تا قربانی در منی ممكن است، قربانی در غیر منی مجزی نیست. بلی، اگر كلاً ممنوع شود، اقوی كفایت آن است در وادی محسّر.

 

س. آیا شركت در نماز جماعت اهل سنّت و خواندن نمازهای یومیه با آنها، كافی است؟
ج. نماز با عامّه در حال ضرورت بی اشكال است، و در غیر حال ضرورت هم شركت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست اگر چه موافق با احتیاط است.

 

س. آیا می‎توان یك حج را به نیابت از دو نفر انجام داد؟
ج. هر كس در ماه ذیحجه، فقط می‎تواند یك حج واجب برای خود یا به نیابت از دیگری انجام دهد، امّا حج مستحبی به نیابت از دو یا چند نفر مانعی ندارد.

 

س. سجده‌كردن بر سنگ‌ها‌ئی كه مسجدالحرام به آن فرش شده مثل سنگ مرمر جایز است یا خیر؟
ج. بلی، جایز است، و معادنی كه سجده بر آن جایز نیست معادنی است كه عرفاً به آنها زمین گفته نمی‌شود، مثل طلا و نقره و عقیق و مس و سایر فلزات.

 

س. زن ها در حال احرام می‌توانند جوراب بپوشند یا بایستی روی پای آنها مثل مردان باز باشد؟
ج. اقوی، جواز پوشیدن جوراب است برای زن بله پوشش در مقابل نامحرم واجب است.

 

س. با توجه به اینكه استفاده از خودتراش های متعارف برای حلق سر در حج تمتع مشكلاتی را برای برخی از حجاج بیت‌الله‌الحرام ایجاد می‌نماید. لطفاً به چند سؤال زیر در این مورد پاسخ دهید:
الف) در حج تمتع حتماً حلق لازم است یا امكان تقصیر هم وجود دارد؟
ب) در مواردی كه حلق تعین دارد حتماً باید از تیغ (موس) برای حلق استفاده نمود یا امكان حلق با وسائل امروزی وجود دارد؟
ج) اگر وسیله‌ای مشتمل بر تیغ باشد ولی نه به صورت دستگاه متعارف تیغ‌ها و عرفاً وسیله دیگر باشد ولی تیغ داشته باشد كفایت می‌كند؟
د) اگر وسیله‌ای تیغ نداشته باشد ولی مو رااز ته بزند بگونه‌ای كه هیچ چیز از ساقه مو باقی نماند كفایت می‌كند یا خیر؟

ج. الف. برای صرورة (كسی كه بار اول است حجّ تمتع بجا می‌آورد) بنابراحتیاط حلق واجب است.
ب. باید تیغ و تراشیدن باشد.
ج. اگر با تیغ باشد كه در حقیقت سر را با تیغ تراشیده اشكال ندارد.
د. كفایت نمی‌كند.

 

س. اگر كسی در طواف حج واجب شك كند كه 6  دور طواف كرده یا 7 دور ولی همسرش كه به همراه او طواف می‌كند بگوید7 دور بوده است. آیا می‌تواند بنا را بر قول همسرش بگذارد و به شك خود اعتناء نكند؟
ج. چنانچه از گفته همسر اطمینان حاصل می‌كند مانعی ندارد.

 

س. آیا در حالت اختیار و حالت اضطرار اعم این كه اضطرار مالی باشد یا اضطرار تنگی مكان در منای جدید كه خارج از منی می‌باشد كه بعضی از چادرها در وادی محسر و مزدلفه نصب شده‌اند در شب‌های 11و12 ذی‌الحجة، بیتوته منی جایز است یا نیست؟
ج. بیتوته باید در منی باشد.

 

س. نمازهایی كه در هتل یا مساجد دیگر یا مكان‌های دیگر مكّه و مدینه خوانده می‌شود كامل است یا شكسته؟
ج. در تمام شهر مكه و مدینه زائرین مخیر هستند نماز را شكسته یا تمام بخوانند.

 

س. آیا در حج تمتع كسی كه اولین بارش است می‌تواند بجای حلق، تقصیر نماید؟
ج. بنابراحتیاط واجب، حلق لازم است.

 

س. سال گذشته دختر هفت ساله خودم را در عمره مفرده محرم كردم. بعد از بازگشت به ایران متوجه شدم كه وضویش اشتباه بوده است. حكمش چیست؟ آیا در این مدّت كه در ایران بوده باید از محرّمات احرام خودداری می‌كرده است؟ و كفّاره مترتب است؟
ج. در صورت امكان برگشت، باید طواف‌ها و نماز آن را انجام دهد واحوط این است كه اعمال مترتبه راهم انجام دهد والا نائب بگیرد تا اعمال را انجام دهد بعد به شما خبر دهد تا تقصیر كند و نائب بعد از آن طواف نساء و نمازش را انجام دهد و تا انجام اعمال از محرّمات احرام اجتناب كند و در صورت انجام با علم و عمد كفّاره واجب است و بر عهده ولیّ طفل است.

 

س. كسی كه موی مصنوعی در سر خود كاشته است، آیا در حج تمتعی كه برای اولین بار مشرف می‌گردد، حتماً باید این موهای مصنوعی را بتراشد؟ اگر غیر از این، راه دیگری وجود دارد راهنمایی فرمایید.
ج. چنانچه موی كاشته شده در پوست قرار گرفته و رشد و نموّ دارد، در حكم موی طبیعی است و بنابر احتیاط واجب باید مرد در سفر اول سر را بتراشد و در این حكم می تواند به مجتهد دیگر كه فتوی به جواز اكتفاء به تقصیر می‌دهد رجوع نماید با رعایت الاعلم فالاعلم. ولی چنانچه موی مصنوعی چسبانده شده بر داشتن آن واجب است و همچنین است اگر نموی ندارد.

 

س. آیا شخص محرم می‌تواند پتوی كه دور آن دوخته به دور خودش بپیچد مثل احرام یا موقع خواب روی خود قرار دهد؟
ج. خوابیدن زیر پتو اگر طوری بخود نپیچند كه مثل لباس شود، اشكال ندارد ولی در حال جلوس و قیام پتوی دوخته روی خود نیندازند.

 

س. در سال های اخیر با بكارگیری طرح ترددی بین عرفات و مشعر و منی از عرفات عجزه و بانوان را به سمت منی برده و بدون توقّف در مشعرالحرام این حجاج را عبور داده و به منی و رمی جمرات می‌برند، آیا صرف عبور از مشعر الحرام و بدون وقوف حتی چند لحظه برای وقوف كفایت می‌كند و یا اینكه لازم است وقوف كمی و یا چند لحظه‌ای داشته باشند.
ج. وقوف به معنی مكث نیست بلكه مقصود، بودن در مشعر الحرام است. بنابراین اگر در حال عبور از مشعر قصد وقوف داشته باشند مجزی است.

 

س. در برنامه‌ریزی‌های جدیدی كه برای انتقال معذورین با وسائل نقلیه از عرفات به منی صورت گرفته است، گاه توقفی در مزدلفه محقق نمی‌شود، تكلیف چیست؟ به تعبیری دیگر: آیا صرف حضور در مزدلفه (كه زایرین «چه معذورین در شب، یا غیر معذورین در بین طلوعین»، در حال عبور آن را درك می‌كنند) و نیّت در حال عبور برای وقوف كفایت می‌كند یا خیر؟
ج. در فرض سؤال وقوف ولو سواره كفایت می‌كند.

 

 

. باتوجه به اینكه عملیات تخریب قسمتی از مسجد الحرام و توسعه مطاف در حال انجام می‌باشد و در حدود 3 سال به طول خواهد انجامید، لذا برای انجام طواف در اطراف كعبه سازه‌ای موقت در دو طبقه احداث شده است كه طبقه اول آن با ارتفاعی در حدود نیمه ارتفاع دیوار كعبه و طبقه دوم آن بیش از 13 متر (هم سطح بام كعبه یا كمی بالاتر از آن) است و نماز طواف این افراد نیز پشت مقام در طبقات احداثی جدید خوانده می‌شود. به نظر حضرتعالی طواف و نماز طواف افراد سالم و ناتوان بر روی سازه یاد شده چه حكمی دارد؟
ج. به طور كلّی چنانچه طواف در سازه جدید هم سطح و یا بالاتر از دیوار كعبه معظّمه باشد، طواف صحیح نیست و نایب باید از طرف معذور در طبقه همكف مسجد طواف را انجام دهد و نماز هم در طبقه همكف پشت مقام خوانده شود.

 

 

س. مدّتی است طبقه اول سازه فلزی كه در صحن مسجد الحرام با ارتفاع حدود 3 متری از سطح مسجد ساخته شده، به بهره برداری رسیده، امّا فعلاً از طواف افراد معذور و ویلچری در آن طبقه ممانعت می شود و به طبقه دوم سازه هدایت می شوند.
نظر به اینكه در بخشی از طبقه اول سازه، حدّ فاصل (بین ركن حجر الاسود و حجر اسماعیل) حائلی با ارتفاع حدود 2 متر وجود دارد. متمنّی است فتوای حضرتعالی نسبت به سؤالات ذیل مرقوم گردد:
1. آیا طواف بر سطح این طبقه از سازه با وجود حائل و بر فرض این كه با كمی فاصله از آن، كعبه مشرفه دیده می شود، صحیح است؟
2. با توجه به این كه این طبقه از سازه حدود 3 متر از سطح مسجد الحرام بالاتر است و كف آن فعلا سنگ فرش نیست آیا خواندن نماز طواف بر آن در سمتی كه پشت مقام ابراهیم واقع شده، كافی است؟

ج1. در فرض سؤال صدق طواف از طبقه اول با وجود حائل مشكل است و لذا معذورین كه مجاز از طواف در طبقه اول هستند احتیاط به جمع بین طواف و نایب گرفتن را ترك نكنند.
ج2. نماز را در خلف مقام در طبقه هم كف بخواند. 

 

س. آیا با شرایط فعلی كه ودیعه گذاری بابت انجام حج عمرده مفرده در یك سال و اعزام بعد از گذشت چند سال صورت می گیرد آیا به مبلغ ودیعه خمس تعلق می گیرد یا خیر؟
ج. چنانچه ثبت نام از درآمد سال باشد و تشرّف در سال‌های بعد انجام شود، اصل پول و سودهایی كه متعلّق به سال‌‌های قبل از اعزام می‌باشد متعلّق خمس است و نیز اگر قبل از ثبت نام پول متعلق خمس شده باشد، پرداخت خمس آن لازم است.
 

 

 

چهارشنبه / 3 شهريور / 1395