جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مطرح کردند:
لزوم ایجاد کرسی‌های اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی در مجامع علمی و دانشگاه‌‌های بزرگ جهان

 

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر احمد مبلّغی پس از بازگشت از سفر مهمّ خود به پنج کشور سوئد، بلژیک، فرانسه، ایتالیا و واتیکان، با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌الوارف با ایشان دیدار، و گزارشی از این سفر ارائه کرد.

معظّم له نیز ضمن ابراز خرسندی از فعالیّت‌های تبلیغی علمی ایشان فرمودند: امّیدوارم روابط بسیار خوب امثال حضرتعالی با مراکز و مجامع علمی جهان، به نفع اسلام و مسلمانان بوده و بتوانید گام‌های مثبتی در این زمینه بردارید.

ایشان در ادامه با اشاره به لزوم اطّلاع از وضعیت کشورهای بزرگ و مهمّ، بیان داشتند: اطّلاع بر اوضاع کشورهای بزرگ و مختلف و وضعیت مسلمانان در آنجا لازم و ضروری است و نباید در این وظیفه کوتاهی کرد. استاد اعظم ما مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه همیشه غصّه می‌خوردند که چرا رفت‌وآمد به این کشورها کم است و آن‌طور که باید، در این زمینه عمل نمی‌شود. با همه کارهایی هم که تا به حال از سوی حوزه علمیه در امر روابط بین‌الملل انجام شده است امّا هنوز این امر به حدّ مطلوب نرسیده است که امّیدواریم با برنامه‌ریزی‌های منسجم و ارتباط با اندیشمندان و کسانی که تجربه در این امور دارند، نواقص برطرف شده و حوزه علمیه بتواند به موفقیت‌های خوبی در این زمینه دست پیدا کند.

معظمّ له، در بخش دیگری از توصیه‌های خود فرمودند: در روابط با مراکز و مجامع علمی بین‌المللی باید نکات و ظرایفی را رعایت کرد به طوری که نه حساسیت، ایجاد نمود و نه بین مسلمانان آنجا، اختلافی ایجاد کرد و نه شائبه تسلّط سیاسی بر آن کشور را پدید آورد. آن چیزی که مهمّ است معرّفی محاسن و خوبی‌ها مکتب شیعه است که باید با استدلال و حرف منطقی به گوش جهانیان رساند.

مرجع عالیقدر در ادامه، ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد کرسی‌های‌ اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی در مجامع و دانشگاه‌های بزرگ جهان فرمودند: متأسّفانه برخی همایش‌ها و پول‌هایی که از بیت‌المال هزینه می‌شود، نه تنها هیچ نفعی به حال اسلام و مسلمانان ندارد، بلکه در برخی جاها مضرّ هم است. باید از این هزینه‌های بیهوده پرهیز کرد و به جای آن، در ایجاد کرسی‌های اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی در مجامع و دانشگاه‌های مهمّ جهان، هزینه کرد تا معارف اسلام واقعی و شیعه شنیده شود، و البتّه باید کسانی که در این کار وارد می‌شوند دلسوز و عالم باشند و الّا صرف رفت‌وآمد و هزینه‌کردن، بی‌فایده است.

ایشان در پایان با قدردانی مجددّ از فعّالیت‌های حجت‌الاسلام و المسلمین مبلّغی، توفیقات روزافزون ایشان در خدمت به اسلام را از خداوند متعال خواستار شدند.

جمعه / 29 خرداد / 1394