جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پاسخ به استفتائي پيرامون مسجد مقدس جمكران

 

بسمه تعالی
محضر مبارك حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی‌مدظله العالی
سلام علیكم. احتراماً باستحضار می‌رساند اخیراً در برخی سایت‌ها، مصاحبه‌هایی انجام شده است مبنی بر اینكه مسجد مقدس جمكران مانند بقیه مساجد است و هیچ تقدس خاصی ندارد. این اقدام انجام‌شده كه در آستانه نیمه شعبان المعظم میلاد موفور السرور حضرت امام زمان علیه السلام احتمالاً با هدف كمرنگ‌تر كردن مراسم نیمه شعبان انجام شده است، ‌ما را بر آن كرد تا با استفتاء از حضرتعالی، نظر مباركتان را نسبت به اعتبار این مسجد جویا شویم؟ با احترام
جمعی از دوستداران حضرت‌علیه‌السلام
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
علیكم السلام و رحمة‌الله
 
مسجد مقدس جمكران از مساجد و مقامات مشرفه به عنایات حضرت بقیة‌الله ارواح‌العالمین‌له‌الفداء است؛ هم از جهت اصل بناء كه بر حسب نقل بزرگان حدیث از كتاب تاریخ قم و قبول اعاظم علماء و اعتماد آنها بر آن، به امر حضرت بنا شده و از آن زمان تا حال خلفاً عن سلف آن را پذیرفته و شرف حضور و نماز و عبادت در آن را مغتنم شمرده‌اند و هم از جهت معجزات باهره‌ای كه در آن به‌واسطه توسلات به آن حضرت وقوع یافته و تشرف بعضی كه اجمالاً معلوم و مسلم است و مثل تواتر معنوی است و بالجمله فضیلت و موقعیت و انتساب آن به حضرت ثابت است، چنان‌كه در بعض مناطق دیگر نیز اماكن و مقامات مقدسه وجود دارد كه همه به عنوان مقام و ناحیه مقدسه عنوان می‌شوند.
این مسجد همیشه مورد توجّه بزرگان از علماء بوده و خواندن نماز در آن موجب ثواب و اجر بسیار است و از سؤال و جوابی كه از مرحوم استاد اعظم حضرت آیت اللّه العظمی‌بروجردی اعلی اللّه مقامه شد و حقیر هم حضور داشتم، معلوم شد كه ایشان نماز مسجد جمكران را مستحب می‌دانند. رزقنا‌الله تعالی و ایاكم العبادة و الصلاة فیه و السلام علی مولانا صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه و‌علی‌آبائه الطاهرین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین. انشاءالله موفق باشید.
13رجب المرجب1432
 
شنبه / 28 خرداد / 1390