پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف
به همایش تجلیل از حضرت خدیجه کبری سلام اللّه علیها

پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف

به همایش تجلیل از حضرت خدیجه کبری سلام اللّه علیها

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

رحلت بانوی بزرگ اسلام، همسر فداکار و مهربان رسول خدا صلی الله علیه و آله و امّ الزهرا و امّ الائمّة النّجباء صلوات الله علیهم، حضرت خدیجه کبری علیها افضل صلوات المقرّبین را به پیشگاه فرزند بزرگوارش حضرت صاحب العصر و الزّمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف، و به تمام شیعیان و شما عزیزان حاضر در این مجلسِ با عظمت، تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

تجلیل از شخصیتی که حقّ بسیار زیادی بر اسلام، بلکه بر جهان بشریّت دارد، و سهم بزرگی برای پیشرفت این دین آسمانی داشت،‌ بر همه مسلمانان جهان، لازم و واجب است.

حقوقی را که آن حضرت بر آحاد مسلمانان دارد، نمی‌توان در یک مجلس و صدها مجلس بیان کرد؛ بلکه باید اساتید بزرگ و دانشمندان علوم اسلامی و تاریخ‌نویسان صادق، بخش بزرگی از زندگی خود را به معرّفی حیات حضرت خدیجه علیهاالسلام و خدمات فراوانی که به اسلام داشت اختصاص دهند.

او بانویِ بی‌همتایِ حرم نبوّت و مادر یازده اختر تابناک برج امامت بود که خدا خواست ایشان را در عقل و ادب و حکمت و بصیرت و معرفت، نابغه و ممتاز کند. او نمونه‌ی برجسته کمال و نبوغ و فهم و بینش بود که همانند آن را در مردان و زنان کمتر می‌‌توان یافت.

عفّت، نجابت، طهارت، سخاوت، صمیمیت، مهر و وفاداری با شوهر، همه از جمله صفات فاضله ایشان بود.

قبل از اسلام، خدیجه را طاهره و سیّده‌ی نساء قریش می‌خواندند و در اسلام، یکی از چهار بانوئی بود که بر تمام بانوان فضیلت و برتری دارند و غیر از دختر عزیزش حضرت زهرا سلام‌الله علیها، هیچ بانویی این مقام و فضیلت را نیافت.

خدیجه برای پیامبر عالیقدر اسلام، نعمتی بزرگ و رحمتی از رحمت‌های واسعه الهی بود. پیامبر اکرم که آورنده‌ی بزرگترین رسالت‌های آسمانی بود، از طرف خداوند متعال مأموریت یافت که با تمام خرافات و مظاهر شرک و بت‌پرستی و ظلم و بیدادگری و محرومیت‌های توده‌های ضعیف، و با فقر و جهالت و نادانی و فساد و گناه مبارزه کند؛ و با ستمگران و بت‌پرستان متعصّب و با استعمار و با عادات و سنّت‌های باطل جهاد نماید.

دشمنان برای خاموش‌کردن صدای توحید و بانگ روح‌بخش الله اکبر و لا اله الا الله با هم همدست شدند و به هر طریقی با آن حضرت مبارزه نمودند. آن حضرت را در بیرون خانه آن قدر اذیّت و آزار می‌کردند که نمی‌شود همه آنها را بازگو نمود اما شخصیتی که آن حضرت را دلداری می‌داد و بر جراحت‌های ایشان مرهم می‌گذاشت و با آغوشی باز، و با مهر و عطوفت و ایمان قوی، استقبال می‌نمود، حضرت خدیجه کبری علیهاالسلام بود.

بانوی بزرگ مکّه که از نظر ثروت و مال در کمال ناز و نعمت و آسایش بود، از زندگی اشرافی و تجمّلات و اموال بسیار و عزّت ظاهری، چشم پوشید و همه را برای پیشبرد اهداف عالی شوهر عزیزش داد و در کنار همسرش در سخت‌ترین شرایط، زندگی نمود و او را یاری کرد.

آری! خداوند متعال، خدیجه را به پیامبرش عطا نمود که او یار بزرگ پیامبر در دعوت به توحید باشد، و خدیجه در اسلام، مقامی پیدا کرد که در بین بانوان غیر از دختر بزرگوارش، کسی آن مقام و افتخار را ندارد.

امروز ما وظیفه داریم که گوشه‌ای از کمالات و صفات بلند آن حضرت را برای جهانیان بخصوص زنان بازگو کنیم و ایشان را به عنوان الگوی بزرگ خدمت به اسلام و پیامبر و شوهرداری به مردم معرّفی نماییم، و راه و روش ایشان را دنبال کنیم.

در پایان از برگزار کنندگان این مراسم با شکوه و از تمام شرکت‌کنندگان محترم تشکّر نموده و مزید توفیقات آنان را در ظلّ عنایات حضرت ولیّ عصر ارواح العالمین له الفداء از خداوند منّان مسألت دارم، و السلام علیکم و رحمة الله و صلّی الله علی سیّدنا محمد و آله الطاهرین.

8 رمضان المبارک 1436

لطف الله صافی

پنجشنبه / 4 تير / 1394