جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار اعضاي برگزاركننده همايش كتاب سال حوزه:
تأليف كتاب بايد در جهت پر كردن خلاءهاي جامعه باشد.

اعضای برگزار كننده همایش كتاب سال حوزه صبح سه شنبه 8/11/87 با حضور در دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی با معظم له دیدار كردند.

در این دیدار معظم له با اشاره به اهداف و برنامه‌های انتخاب كتاب سال حوزه، فرمودند:‌ عمده این است كه این برنامه‌ها به نحو احسن پیاده شود و متعهد باشیم كارهای انجام شده و سیر تألیف، تصنیف و سخنرانی‌ها و اموری كه در ارتباط با حیات دینی جامعه است، در یك مسیر مفید و صحیح قرار داشته باشد.

ایشان تحریم كتب ضلال را دلیل بر تأكید اسلام بر دقت در تألیف و تصنیف كتب دانستند و افزودند: هم كسانی كه كتابی را می‌نویسند و هم كسانی كه این كتب را می‌خوانند باید دقت كنند اگر نقاط ضعفی در این كتب است كه خدای‌ ناكرده موجبات گمراهی بعضی شود، آنها را یادآور شوند و این نقایص را برطرف كنند.

معظم له ادامه دادند:‌ گاهی مطلبی در كتابی نوشته می‌شود كه هیچگونه عكس‌العملی ندارد ولی در آینده ممكن است كسانی به آن استناد كنند و این كار خود را دارای سابقه بدانند.

مرجع تقلید شیعیان به اهمیت و حساسیت امر تألیف كتب اشاره كردند و بیان داشتند: باید به كیفیت كار، اهمیت بیشتری داده شود و توجه شود كتابی كه نوشته می‌شود، چه خلاءهایی را پر می‌كند و چه نقاط ضعفی وجود دارد كه در این كتاب به آنها پرداخته شده است تا آنها برطرف شود.

ایشان با انتقاد از چاپ كتاب‌های بی‌محتوا اظهار داشتند: كسانی هستند كه قلم خوبی دارند و به الفاظ تسلط دارند ولی معنا و معلومات ندارند و كتاب‌هایشان بی‌محتواست و رغبت كاذب به نوشتن دارند كه كتاب بنویسند و این صحیح نیست. باید انسان احساس مسئولیت بكند و ببیند كه لازم است كتاب بنویسد یا نه؟ تكرار مكررات و نوشتن مطالب كتب دیگر و انتقال آنها از آن كتاب به كتاب دیگر صحیح نیست.

معظم له ادامه دادند: كسی كه می‌بیند شبهه‌ای پیش‌ آمده و توان علمی پاسخگویی به این شبهه‌ را دارد موظف است كه در مقام مقابله برآید و برای این شخص وظیفه است كه نظرات خود را به رشته تحریر درآورد.

ایشان به نمونه‌هایی از حساسیت و دقت نظر علمای سابق در نوشتن كتاب اشاره كرده و افزودند: بسیاری از علما مطلب برای نوشتن داشتند ولی روی احتیاطی كه داشتند با توجه به آن مقامات و درجات علمی كتاب ننوشتند تا مبادا مطلبی باشد كه از آن برداشت‌های منفی شود.

مرجع تقلید شیعیان احاطه‌ی علمی نویسنده بر موضوعات كتاب را یادآور شدند و بیان داشتند: كسانی كه كتاب می‌نویسند باید هم به الفاظ مسلط باشند و هم در معنای جملات دقت داشته باشند تا تعبیرات متفاوت و منفی از آنها استخراج نشود.

حضرت آیت الله العظمی صافی با تأكید بر حساسیت و اهمیت كار برگزاركنندگان این همایش اظهار داشتند: كتاب‌هایی كه نوشته می‌شود بیشتر باید جنبه‌های اعتقادی مردم را در جهت صحیح هدایت كند و از دسته كتاب‌های مبتذل عرفانی نباشد كه روایات ضعیفی نقل كنند كه ما را عقب‌مانده نشان دهد.

ایشان ادامه دادند: مطالبی مطرح می‌شود كه اعتقادات عوام را خدشه‌دار می‌كند و معارف مردم را كاهش می‌دهد و گاهی كرامتی برای افراد عادی نقل می‌شود كه برای پیامبر چنین كراماتی نقل نشده است. كسانی كه این كتاب‌ها را می‌نویسند چیزی بیشتر از این ندارند كه بنویسند.

معظم له با اشاره به اینكه باید مقامات حقیقی و واقعی اشخاص در جامعه معرفی شود، افزودند: مرحوم صاحب جواهر را به كتابش می‌شناسیم كه این كرامت است. كرامت این است كه انسان علم داشته باشد و بتواند شبهات را دفع كند. منبرهای فعلی خطبا را هم این كتب خراب كرده است.

مرجع تقلید شیعیان به وظایف حوزویان در برخورد با این مسائل پرداختند و فرمودند: باید كتاب‌ها و مقالاتی ارائه شود كه این مسائل تعدیل شود و در این كار از اشخاص مطلع و بی‌غرض استفاده شود و به گونه‌ای باشد كه وقتی كتابی از تأیید حوزه خارج شد، مردم با اطمینان خاطر به مطالب آن نگاه كنند.

ایشان به زوایای دیگری از نقایص كتب اشاره كردند و بیان داشتند: به نام مذهب، كتابی نوشته می‌شود كه در كل كتاب از هیچ آیه و حدیث و روایتی استفاده نشده است در حالی كه سرمایه‌ی ما قرآن و روایات است.

معظم له به ضرورت شناسایی فرق باطله و نوشتن كتبی در نقد آنها اشاره كردند و اظهار داشتند: باید اشخاصی محققانه در زمینه فرق باطله كتاب‌ بنویسند تا مردم آنها را به خوبی بشناسند.

مرجع تقلید شیعیان در ادامه به نكاتی پیرامون چاپ كتاب اشاره كرده و افزودند: لازم نیست حتماً كتاب جدید، چاپ شود؛ همان كتاب‌هایی كه هست اگر تشویق و ترغیب شوند و به شكل درستی مجددا چاپ شود شاید بهتر باشد.

ایشان ادامه دادند: لازم نیست حتماً كتاب حجیم باشد، اگر كوچك باشد كه مردم راحت‌تر و بیشتر مطالعه كنند و فن نویسندگی در آن رعایت شده باشد، خوب است. كتاب باید مختصر، كامل و پرمحتوا باشد.

معظم له با اشاره به مطلبی از چهار مقاله نظامی فرمودند: كسی كه شعری می‌گوید یا مطلبی را می‌نویسد نباید فورا آن را منتشر كند؛ باید به چند نفر از اهل فن ارائه كند، تا اگر نقصی است برطرف شود.

مرجع تقلید شیعیان به آمار ارائه شده مبنی بر كاهش سن نویسندگان كتب اشاره كرده و افزودند: باید كسانی كه بیشتر درس خوانده‌اند و بیشتر زحمت كشیده‌اند كتاب بنویسند؛ كسانی كه  حرفشان را خودشان ملتف شوند و بدانند چه می‌گویند.

سه شنبه / 8 بهمن / 1387