جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار جمعي از طلاب:
وظيفه‌ي روحانيت در عصر حاضر احياي علوم اهل بيت عليهم السلام و معرفي آن به جهانيان است.

جمعی از فضلای شركت كننده در دوره‌ی آشنایی با فرق و ادیان و گروهی از طلاب مدرسه حضرت اباصالح المهدی (عج) قم، عصر روز دوشنبه 88/4/15 با حضرت آیت الله العظمی صافی در مشهد مقدس دیدار كردند.

این دیدار كه در روز ولادت باسعادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام انجام شد، آیت الله العظمی صافی با تبریك این عید به محضر مبارك امام زمان ارواحنا فداه و همه شیعیان و پیروان راستین آن امام همام فرمودند: تمام صفاتی كه لازم است یك بشر فوق العاده داشته باشد در امیر المومنین علی علیه السلام وجود داشته است.

معظم له با اشاره به فضایل امام اول شیعیان، ایشان را عابدترین انسان‌ها در مقابل خداوند خواندند و افزودند: امیر مومنان در مقام عبودیت و بندگی و افتخار به آن  در درگاه خداوند از همه انسان‌ها جلوتر بودند به طوری كه بسیاری از دشمنان حضرت نیز بر آن اعتراف داشتند.

مرجع تقلید شیعیان، كتاب‌های بی‌شماری را كه در فضیلت امیر المومنین علی علیه السلام نوشته شده است قاصر در بیان این مطلب دانستند و با اشاره به نامه‌ی جرج جرداق مسیحی فرمودند: نویسنده كتاب صوت العدالة الانسانیة در این نامه نوشته‌ است كه در حالات و روحیات و تاریخ زندگی حضرت تحقیق كرده و اصولی را از حضرت دیده كه بشر بعد از گذشت سالیان زیاد به آن رسیده است.

حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به اعتراف نویسنده این كتاب مبنی بر این كه «من نیز با این همه تلاش و تحقیق تمام ابعاد وجودی ایشان را درك نكرده‌ام» فرمودند: خاورشناسان و شرق شناسانی كه در زندگی امیرالمومنین تحقیق داشته‌اند به حقایقی از زندگی پرافتخار ایشان رسیده‌اند كه نخواسته‌اند اظهار كنند چرا كه عدم حضور چنین شخصی را در غرب موجب تحقیر خود می‌دانستند.

معظم له با یادآوری ذخایر عظیمی كه از اهل بیت علیهم السلام در همه علوم به ما رسیده است فرمودند: ما هرچه بخواهیم از توحید، اخلاق، علوم عملی و علمی، در تعلیمات و روایات ائمه اطهار علیهم السلام وجود دارد و باید این علوم را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم. ایشان افزودند: ما به كسانی كه در این فنون تسلط داشته باشند و به این شبهات پاسخ بگویند احتیاج داریم.

ایشان وظیفه روحانیت را در این زمینه بسیار سنگین خواندند و بیان داشتند: با وجود كتاب‌هایی مانند نهج‌البلاغه،ما بی‌نیاز از آن هستیم كه بخواهیم از نظر معرفتی دست حاجت به علوم دیگران دراز كنیم و باید در این زمان كه همه به نوعی اظهار وجود می‌كنند، این علوم را احیا كرد و این ذخایر عظیم اهل بیت علیهم السلام را به دنیا عرضه داشت.

حضرت آیت الله العظمی صافی به خلاء معنوی جهان حاضر و تمایل بشر به دریافت حقایق اشاره كردند و افزودند: دعاهایی كه در نزد شیعیان است همه علم است و دارای مضامین بلند اخلاق،‌ الهیات و توحید است كه باید این اعلامیه‌های قرآن مجید، دعاها، احادیث و روایات به جهانیان معرفی شود و دیگران نیز اگر هدایت‌های اهل بیت علیهم السلام را دریافت كنند، می‌پذیرند زیرا كه براساس فطرت بشر است.

معظم له با تشكر از كسانی كه نیروهای متخصص در علوم اهل بیت تربیت می‌كنند فرمودند: باید بیشتر از اینها در این امر اهتمام شود و در همه فرق افراد متخصص داشته باشیم و بتوانیم شبهات را جواب بدهیم و تبلیغات سوء دشمنان را از بین ببریم.

ایشان با بیان اینكه به واسطه‌ی وجود اهل بیت علیهم السلام باید قدردان خداوند باشیم ادامه دادند: این نعمت بزرگی است كه خداوند بر ما نهاده است و در مكتب اهل بیت علیهم السلام مردم را از همه جهات بی‌نیاز فرموده‌اند.

مرجع تقلید شیعیان احیای كتاب و سنت را از انتظارات امام زمان ارواحنا فداه از حوزه دانستند و فرمودند: انتظار امام زمان این است كه كتاب و سنت احیا شود و نهج‌البلاغه، اخبار و احادیث در متن جامعه باشد و همه‌ی اركان جامعه براساس هدایت‌های قرآن و اهل بیت علیهم السلام باشد.

ایشان با اشاره به خدمات علمای گذشته كه بدون دستمزد به نگارش كتاب می‌پرداختند و در شرایط سخت به حفظ حدیث می‌پرداختند و با فداكاری و از جان گذشتگی فضایل اهل بیت علیهم السلام را منتشر می‌كردند، ادامه دادند: امام زمان ارواحنا فداه از حوزه‌ها انتظار دارند كه فعال و مستقل باشند و آن را در رفتار و روحیات و عملشان نشان دهند،‌ و مانند گذشتگان از مادیات دوری كنند و اگر در این امر خلوص نیت باشد امام زمان علیه السلام نیز به ما كمك می‌كنند.

 

دوشنبه / 15 تير / 1388