پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
انتقاد حضرت آيت الله العظمي صافي از تغيير نام تونل غدير قم

«این بد است كه یك اسم اساسی و پراعتبار در مذهب شیعه مانند غدیر تغییر كند. »

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز یكشنبه 15/1/89 شهردار قم و معاونین ایشان را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار به شأن و جایگاه معنوی قم در عالم اسلام اشاره كرده و فرمودند: حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، مسجد مقدس جمكران و مسجد امام حسن عسكری علیه السلام در كنار امامزادگان و دیگر آثار معنوی شهر قم، موجبات آبرو و عظمت این شهر شده‌اند.
ایشان با اشاره به اهمیت و جایگاه حرمین شریفین، كربلا، نجف و دیگر شهر‌های زیارتی جهان اسلام افزودند: جایگاه و اعتبار حرمین شریفین بر كسی پوشیده نیست ولی در این میان قم امتیاز خاص خودش را دارد و آن حضور محدثین بزرگ عالم تشیع در این شهر است. دنیای اسلام مدیون قم و محدثین قم است و هر كجای دنیا، عالمی و مجتهدی باشد از سفره‌ی گسترده‌ای كه به وسیله‌ی محدثین عالی‌مقام قم گسترده شده است، استفاده می‌كند.
مرجع تقلید شیعیان به شخصیت و بزرگی محدثین و نادرالوجود بودن آنان اشاره كردند و بیان داشتند: متأسفانه الان هم بسیاری از مردم قم و حتی اهل علم، آن طوری كه باید و شاید بزرگان این شهر، آثار و تألیفات آنها را نمی‌شناسند و وظیفه‌ی شهرداری در معرفی نوابغ به مردم قم و زائران قابل توجه است.
ایشان قم را آمیخته با فرهنگ تشیع دانستند و ادامه دادند: باید شكوه دین و عظمت تشیع در این شهر هرچه بیشتر آشكار شود. و از جهت قداست معنوی و مظاهر دینی به گونه‌ای باشد كه قم شهری نمونه و الگو در جهان اسلام معرفی شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی با تأكید بر رعایت جهات شرعی و رضایت اشخاص در ساخت و سازهای شهری فرمودند: باید جلوه‌ی شهر، جلوه‌ای دینی باشد طوری كه كسانی كه از خارج به قم می‌آیند، هم بهره‌های معنوی ببرند و هم جاذبه‌های بصری در شهرسازی مردم را به قم علاقمند نماید در عین حال كه شهرداری در اجرای پروژه‌های خود،‌ باید رعایت جهات شرعی و حفظ حریم اشخاص و رضایت آنان را مد نظر قرار دهد.
ایشان خدمت به مردم قم را مسئولیتی بزرگ خواندند و افزودند: كسانی كه اینجا مسئولیت دارند كار بزرگی به عهده دارند و خیلی می‌توانند از این موقعیت و فرصتی كه برای آنها پیدا شده است به اهل بیت و فرهنگ تشیع خدمت كنند.
ایشان به پناه آوردن سعید ابن جبیر در قرن اول هجری به جمكران قم اشاره كردند و افزودند: از ابتدا هم سابقه‌ی قم اینگونه بوده است كه به كسانی كه مخالف بنی امیه و استبداد آنان بودند پناه می‌دادند و از آنها نگهداری می‌كردند وقم مأمن و پناهگاه شیعیان در طول تاریخ بوده‌ است. و اكنون وظیفه‌ی ما این است كه در حفظ این موقعیت كوشا باشیم.
آیت الله العظمی صافی در پایان بیانات خود از تغییر و تبدیل بعضی از اسامی‌ متبركه در پروژه‌های شهری قم انتقاد كرده و فرمودند: این بد است كه یك اسم اساسی و پراعتبار در مذهب شیعه مانند غدیر تغییر كند. مقصد همه ما اسلام و ترویج مذهب تشیع است و باید این تغییر نادرست اصلاح و به نام اول خود بازگردد.
پیش از سخنان معظم له مهندس عابدینی شهردار قم، گزارشی از عملكرد خود در سال گذشته، خدمت معظم له ارائه نمود.
 

دوشنبه / 16 فروردين / 1389