پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
ديدار رئيس سازمان حج و زيارت با حضرت آيت الله العظمي صافي

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز سه‌شنبه 24/1/89 رئیس سازمان حج و زیارت و هیئت همراه را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار ضمن تشكر از تلاش‌های انجام شده طی سال‌های اخیر در سازمان حج و زیارت بر حضور مستمر زائران ایرانی در سرزمین وحی تأكید كرده و فرمودند: هر چه ما بیشتر بتوانیم در آن مكان‌های مقدس حضور داشته باشیم، موجودیت ما ظاهرتر می‌شود و باید وجود شیعی و ولایی خود را به تمام عالم اسلام و دنیا نشان بدهیم.
ایشان عدم حضور در سرزمین وحی را از جهت سیاست دینی و مذهبی مردود دانستند و افزودند: باید به گونه‌ای تمام جهات را سنجید و عمل كرد كه اگر آنها هم نخواستند بگذارند ما برویم، ما بگوییم ما می‌خواهیم بیاییم و آنجا باشیم.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینكه « چه بسا كسانی در آنجا باشند كه از حضور ما در آنجا ناخرسند باشند و از عدم حضور ما خوشحال شوند»، فرمودند: حضور نود و هفت هزار نفر در حج تمتع، اعلام موجودیت است و ما باید آنجا را حفظ كنیم و حضور ما ادامه داشته باشد. اگر ما آنجا نباشیم و عدم حضور ما استمرار داشته باشد،‌ آنها اسلامیت ما را زیر سوال می‌برند.
حضرت آیت الله العظمی صافی، این حضور مستمر را با توجه به كارشكنی‌های دشمنان اهل بیت علیهم السلام مستلزم شروطی دانستند و بیان داشتند: باید به گونه‌ای سیاست، آگاهی، بیداری و تدبیر به خرج داد تا هم موضع عزت شیعیان حفظ شود و هم مقاصدی كه می‌خواهیم انشاءالله تأمین باشد.
ایشان با تأكید بر رعایت احكام و برنامه‌های دینی توسط حجاج، فرمودند: ظواهر شرعی ما هرچه بیشتر ظاهر باشد نشان‌دهند‌ه‌ی اینست كه ما مقید به اسلام و سنت‌های اسلامی هستیم.
معظم له با انتقاد از بانوانی كه در سفر حج، بر حجاب خود مواظبت ندارند،‌ ‌افزودند:‌ نباید اعتبار دینی و مذهبی ما و التزام شیعه به احكام اسلام خدشه‌دار شود طوری كه آنها بیایند و بگویند كه ببینید كه شیعیان اینگونه‌اند.
حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خود، بر حضور شیعیان در همه‌ی سرزمین‌هایی كه شیعه در آنجا مشهد و مقامی دارد، تأكید كردند.
ایشان با اشاره به مصر و مكان‌های زیارتی آنجا چون مشهد امام حسین، رأس الحسین ، مشهد حضرت زینب علیهم السلام،‌ بر حضور شیعیان در این نقاط تأكید كردند، و افزودند: حضور شیعیان در آن نقاط موجب احیای آنجا و توسعه مكتب تشیع می‌شود .
مرجع تقلید شیعیان به اعتقاد و ارادت بیش از حد مردم مصر به این مشاهد مشرفه و معجزات و كراماتی كه از آنها نقل شده است،‌ اشاره كردند و افزودند: سابقه‌ی تشیع مصر بیشتر از ایران است و به زمان حضور مالك اشتر در آن دیار و قیام آنان برعلیه عثمان برمی‌گردد و شب‌های دوشنبه در آنجا شب زیارتی است و جمعیت زیادی جهت عرض ارادت به آن مكان‌های مقدس وارد می‌شوند.
معظم له یكی از آرزوهای خود را زیارت مشهد الحسین و رأس الحسین علیه السلام در قاهره و دیگر مكان‌های زیارتی مصر دانستند و افزودند:‌ باید با حضور خودمان در آن مكان‌ها، اعلام وجود كنیم و دیگران التزامات دینی ما را ببینند و حضور شیعیان دراین نقاط یعنی حضور اهل بیت علیهم السلام و ترویج مكتب اهل بیت علیهم السلام.
پیش از بیانات مرجع عالیقدر، آقای لیالی رئیس سازمان حج و زیارت، گزارشی از برنامه‌های حج تمتع و عمره مفرده به استحضار معظم له رساند.
 

 

چهارشنبه / 25 فروردين / 1389