پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
تجليل حضرت آيت الله العظمي صافي از مقام معلم

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز چهارشنبه 15/2/89 جمعی از مدیران آموزش و پرورش استان و معلمان و مدیران نمونه را به حضور پذیرفتند.
در این دیدار معظم له با احتجاج به آیه‌ای از قرآن كریم فرمودند: تعلیم و تربیت در اسلام فوق‌العاده اهمیت دارد و مقام معلم، مقامی در شأن انبیاست و تمام این برنامه‌های اخلاقی و دینی كه در اختیار بشر قرار گرفته است با تعلیم انبیا و پیامبران الهی می‌باشد.
ایشان با بیان اینكه تعلیم و تربیت هردو مهم هستند، افزودند: تربیت یعنی اینكه انسان عهده‌دار این باشد كه ناقص را كامل كند و كامل را كامل‌تر كند وانبیاء از طرف خدا مبعوث شدند كه مردم را به اخلاق كریمه دعوت كنند و روحیات آنها را تحت تربیت قرار دهند.
ایشان با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: شما به كسب علم و ادب و معنویات حاجتمندتر و نیازمندترید تا كسب طلا و نقره. كمالات حقیقی و آن چیزی كه در ذات انسان یافت می‌شود همان مقامات معنوی است و همان چیزی است كه معلمین می‌آموزند و متعلمین در خدمت معلمین از آنها كسب فیض می‌كنند و استفاده می‌كنند.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینكه وظیفه‌ی اصلی مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها همین تعلیم و تربیت است فرمودند: باید كه در جامعه مسأله تعلیم و تربیت زنده باشد و در دسترس مردم باشد تا این حیات حقیقی و معنوی را همه درك كنند.
ایشان به اهمیت و تأكید اسلام بر تعلیم وتربیت اشاره كردند و فرمودند: روایات ائمه طاهرین علیهم السلام و كل قرآن، تعلیم است و تربیت است واین وحی كه بر انبیا نازل شده است همه تعلیم و تربیت است.
معظم له شغل معلمی را شغلی مقدس نامیدند و افزودند: قیمت و بهای این شغل را با این امور مادی دنیا و موادی كه در این دنیا است، نمی‌توان پرداخت كرد و هر چقدر بخواهند در مقابل این شغل مقدس پاداش بدهند باز كم است.
ایشان معلمین را به قدردانی از شغل و فرصت پیش‌آمده دعوت كردند و اظهار داشتند: اگر معلم بداند چه اجر و ثوابی در تربیت و تعلیم برای او نوشته می‌شود، حاضر نیست كه یك روز و یك ساعتش را در مقابل آن همه ثواب‌ها و فضیلت‌هایی كه هست بفروشد.
حضرت آیت الله العظمی صافی، پرورش همه‌ی بزرگان را محصول تعلیم و تربیت دانستند و افزودند: همه‌ی ما باید قدردان نعمت معلم باشیم و همه علمی كه داریم به واسطه‌ی معلم بوده است و به غیر از ائمه كه علم لدنی داشته‌اند، بقیه‌ی مردم به وسیله‌ی معلم، عالم شده‌اند و همه‌ی بزرگان محصول تعلیم و تربیت و تلاش معلمان هستند.
ایشان با ذكر اینكه در جامعه همه‌ی مشاغل باید باشد و معنای تمدن اینست كه هر كس یك شغلی داشته باشد تا روی‌ هم رفته جامعه سیر و حركت خودش را داشته باشد، ادامه دادند: باید قدر این شغل مقدس معلمی را بدانید و در این شغل با خلوص نیت بیشتر و اهتمام افزونتر شاگردان و دانشجویان را به طرف ترقی علمی و معنوی سیر بدهید كه ثواب و اجرش زیادتر است.
معظم له با بیان اینكه خانه، مدرسه و جامعه سه جایگاهی است كه بشر در آن مكان‌ها تربیت می‌شود، نقش مدرسه و معلمین را بیشتر از دیگر عوامل دانستند.
ایشان به اشاره به روایتی تأثیر اصلاح و یا فاسد شدن فرد را برجامعه زیاد دانستند و فرمودند‌: وقتی جامعه پاك می‌شود كه آموزش و پرورش در جهت صحیح حركت كند و كتاب‌های درسی به نحوی باشد كه موجب ترقی فكری و رشد معنوی و شعور دینی دانش‌آموز و دانشجو باشد.
حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خود مردان و زنان را به رعایت احكام اسلام و شناخت هویت اسلامی فراخواندند و افزودند: مسلمان بودن و ولایت امیرالمومنین را داشتن افتخاری است كه بر همه‌ی افتخارات دیگران برتری دارد؛ نباید ذلیل باشیم و احساس كم بودن بكنیم بلكه الحمدلله یك نفر از ما بر یك كشوری كه اسلام و دین ندارد برتری دارد.
معظم له در ادامه به خطراتی كه هویت جامعه اسلامی مخصوصا بانوان را تهدید می‌كند اشاره كردند و فرمودند: عفت و حجاب زن از همه چیز بالاتر است و اهمیتش زیادتر است. ما باید فرهنگ اسلامی خود را به دانش‌آموزان بفهمانیم
ایشان ورزش را مورد تأكید اسلام دانستند و افزودند: ولی برنامه‌ای كه بانوان را به این سو و آن سو می‌برند و التماس می‌كنند كه بانوان را در مسابقات شركت بدهند؛‌ این چقدر ذلت است، ما برویم به آنها التماس كنیم كه ما می‌خواهیم بیاییم بازی كنیم این ذلت است، باید در مقابل بیگانگان با كمال عزت برخورد كنیم، ما مسلمانیم و باید آنها بیایند از ما تقلید كنند.
حضرت آیت الله العظمی صافی در پایان ضمن تقدیر وتشكر از معلمان نمونه،‌ آرزو كردند كه همه‌ی معلمان نمونه و الگو باشند و در ادامه افزودند: من خودم را مدیون معلمینی كه داشتم می‌دانم و برای آنها طلب مغفرت می‌كنم و امیدوارم كه همه ما همین احساس وتفكر را نسبت به معلمین خود داشته باشیم.
 

 

چهارشنبه / 15 ارديبهشت / 1389