جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار جمعي از طلاب:
طلبه خود را به امام زمان بفروشد نه پول و مقام./عكس

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز پنج‌شنبه 11/9/89 جمعی از طلاب مدرسه علمیه حجت تهران، امام صادق علیه السلام هشتگرد و مدرسه علمیه گلپایگان را به حضور پذیرفتند.
معظم له در اجتماع چند صد نفری طلاب با اشاره به همزمانی این دیدار با روز نزول سوره‌ی «هل اتی »، ضمن تبریك این عید فرمودند: همه این ایام و اعیاد گذشته،‌ عید غدیر، مباهله، نزول آیه تطهیر و نزول سوره «هل اتی» به ائمه طاهرین و اهل ولایت علیهم السلام تعلق دارد و امیدوارم كه همه ما در خط آنان و در راه استفاده از علوم آنان قدم برداریم.
ایشان عصر حاضر را عصر امتحان و آزمایشات بزرگی خواندند كه همه را معرض آزمون قرار داده است و افزودند: همه باید در این امتحانات ثابت قدم باشیم و در ولایت ائمه طاهرین علیهم السلام ثابت بمانیم؛ امر به معروف و نهی از منكر بكنیم و نصرت و یاری اهل بیت علیهم السلام و رضای حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را هدف خود قرار دهیم.
مرجع تقلید شیعیان امتحانات علما و روحانیون را سخت‌تر و بزرگتر دانستند و ادامه دادند: باید كسانی كه می‌خواهند در مدرسه اهل بیت علیهم السلام خودشان را بسازند و الهیات، نهج البلاغه را یاد بگیرند، قرآن مجید و اعلاناتی كه در آن وجود دارد بدانند و مردم را آگاه كنند و مدافع و مبلغ دین و اسلام و اهل بیت علیهم السلام باشند.
معظم له با یادآوری وظایف سنگین روحانیت در عصر حاضر به سختی‌هایی كه علمای گذشته برای حفظ دین می‌كشیدند پرداختند و اظهار داشتند: علمای گذشته با چه سختی‌ و مشقتی برای اینكه یك حدیث را فرا بگیرند و احكام را حفظ كنند رنج سفر را متقبل می‌شدند زیرا كه اینجا مسأله، مسأله‌ی رضای خدا و كسب مقامات معنوی است؛ اینجا پولی نیست واگر هم باشد، نباید به آن نظر داشت. مسائل اقتصادی نباید وجهه‌ی همت حوزه‌ها و اشخاص قرار بگیرد.
ایشان طلاب جوان را به قدرشناسی از فرصت‌های پیش‌آمده فراخواندند و فرمودند: باید قدر عمر، مدرسه، اساتید و فرصتی كه برای شما فراهم شده است بدانید و خودتان را برای آینده‌های بسیار درخشان آماده كنید تا قله‌های شامخ علم و عمل را درنوردید.
ایشان لازمه‌های موفقیت طلاب جوان را یادآور شدند و فرمودند: باید بتوانید خطبه‌های نهج‌البلاغه، آیات قرآن، صحیفه سجادیه و روایات ائمه علیهم السلام را از حفظ داشته باشید و بدانید كه هیچ چیزی در علوم آل محمد فروگذار نشده است و هر چه بخواهید در این علوم اهل بیت علیهم السلام یافت می‌شود.
مرجع تقلید شیعیان افزودند: بسیاری از علما از همین سن كودكی و جوانی تلاش كردند تا نور علمشان جهان اسلام را روشن كرده است و حال مردم از ثمرات آن علوم بهره‌مند می‌شوند و همه‌ی این ثمرات نتیجه‌ی این است كه همت انسان بلند باشد و آسایش طلب نباشد.
معظم له در ادامه به حدیثی از امام علی علیه السلام استشهاد نمودند و فرمودند: اگر علم به آرزو و به روش‌های دیگری به جز تلاش و كوشش و تحصیل علم و دانش حاصل می‌شد، به طور حتم دیگر جاهلی باقی نمی‌ماند؛ زیرا كه همه طالب علم و كمال هستند و از جهالت گریزانند.
حضرت آیت الله العظمی صافی افزودند: با بیان اینكه هر كس خودش را به چیزی می‌فروشد، یكی خود را به دنیا، میز، شهرت، ثروت و مقام و مسائل مادی و یكی دیگر خود را به آخرت می‌فروشد. انسان مقامش خیلی بالاست و قیمت و ارزش بالایی دارد. انسانیت انسان قیمت بسیاری دارد. به فرموده‌ی مولای متقیان، انسان نباید نفس و وجود خود را به ثمن و قیمتی ارزانتر از بهشت بفروشد.
معظم له طلاب را سربازان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواندند و افزودند: حال كه شما خود را به امام زمان ارواحنا فداه فروخته‌اید باید ثمنی را كه در مقابل عمرتان قرار می‌دهید رضایت و خشنودی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

پنجشنبه / 11 آذر / 1389