چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
تاكيد حضرت آيت‌الله العظمي صافي بر وحدت و همدلي در حوزه

حضرت آیت الله العظمی صافی شب گذشته، چهارشنبه 29/10/89 طی سخنانی در نشست دوره‌ای جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم كه در مدرسه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، با تأكید بر لزوم وحدت و همدلی در حوزه در راستای اعتلای دین و پاسخگویی به شبهات روز تصریح كردند: در شرایط كنونی حوزه باید خود را در قبال پاسخ به شبهات روز آماده كند و در این باره به شدت احساس مسئولیت نماید.
ایشان افزودند: برای تحقق این امر برقراری همدلی و اتحاد بسیار لازم است و این كه همه طلاب، اساتید و روحانیون به هم حسن ظن داشته باشند.
معظم له همچنین با تاكید بر این كه امروزه حوزه‌های علمیه شیعی به ویژه حوزه علمیه قم شهرتی جهانی پیدا كرده‌اند، ابراز داشتند: باید بدانیم دنیا روی حوزه علمیه قم حساب باز می‌كند، ضمن آن كه حوزه‌های علمیه سایر شهرها همچنین حوزه نجف اشرف كه خوشبختانه بعد از آن شرایط خفقان دوباره شكوفا شده است، مورد توجه و دقت جهانیان قرار دارند.
مرجع تقلید شیعیان جهان همچنین با اشاره به خدمات فراوانی كه حوزه‌های علمیه تشیع به عالم بشریت كرده است، اضافه كردند: اگر به تاریخ حوزه‌های علمیه شیعی نگاهی بیندازیم، به خوبی می بینیم كه مراجع و بزرگان در همه جا فعال بوده و با امر به معروف و نهی از منكر احكام دین را برای مردم بیان و شبهات را رفع می‌كرده‌اند.
حضرت آیت الله العظمی صافی با تاكید بر این كه نقش حوزه‌های علمیه در حفظ حیات دینی مردم بسیار مهم و كلیدی است، اظهار داشتند: همواره علمای شیعی در طول تاریخ آن هم در شرایط سخت و دشوار با ایثار و فداكاری كه ما امروز حتی نمی‌توانیم تصور آن را بكنیم، به خوبی از كیان شریعت حراست كرده‌اند.
معظم له افزودند: به لطف الهی امروز شاهدیم كه حوزه‌های علمیه در همه جا فعال هستند و به مقابله با شبهات و فعالیت فرقه‌های باطل می‌پردازند.
ایشان تحصیل صدها طلبه از بیش از هفتاد كشور دنیا در قم را فرصتی بسیار ارزشمند توصیف كرده و افزودند: باید بدانیم به هر میزان كه امكانات بیشتر باشد، مسؤولیت و رسالت ما در اعتلای دین و پاسداری از حریم آن نیز سنگین‌تر می‌شود.
مرجع تقلید شیعیان جهان یادآور شدند: بی شك هدایت مردم از طریق بیان معارف اهل بیت علیهم السلام توام با اجر بسیار زیادی است و اگر انسان این مسؤولیت را انجام دهد، ثواب و اجر فراوانی به او اعطا می شود.
ایشان در ادامه بر لزوم توجه حوزویان به امر تبلیغ دین به ویژه درمناطق دورافتاده تاكید كرده و بیان داشتند: در حوزه هر كس باید خود را موظف بداند كه به منطقه‌ای كه عالمی به آن جا نرفته، برود و به تبلیغ دین خدا بپردازد و حقیقتاً ثوابی بالاتر از این كار وجود ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی با تاكید بر این كه در عصر ارتباطات شاهد هجمه سنگین دشمنان علیه كیان تشیع هستیم و این مساله رسالت و مسئولیت حوزویان را سنگین تر از هر زمانی كرده است، فرمودند: آن چه مهم است این است كه حوزویان در شرایط حساس فعلی باید به خوبی از اوضاع زمان مطلع بوده و با توجه به فعالیت فرقه های ضاله و منحرف از جمله بهایی‌ها، وهابیون و ...، پاسخ لازم را به شبهات بدهند.
این مرجع تقلید در خاتمه سخنان خویش ابراز امیدواری كردند: همه كارهای ما در تبلیغ دین و امر به معروف و نهی از منكر مورد رضایت خاص حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد.

 

 

 

 

پنجشنبه / 30 دى / 1389