جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار مسئولان برگزاركننده‌ي كنگره آيت الله العظمي مرعشي نجفي:
شناخت مفاخر ديني براي جوانان معرفت‌زا است./عكس

حضرت آیت الله العظمی صافی عصر روز دوشنبه 25/11/89 مسئولان برگزاركننده‌ی كنگره‌ی آیت الله العظمی مرعشی نجفی را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار ضمن تمجید از سنت برگزاری بزرگداشت بزرگان و علمای حوزه فرمودند: بزرگداشت بزرگان و علمای دین كاری بسیار ارزشمند و ضروری است و باید به این مساله اهمیت ویژه‌ای داده شود.
ایشان علما و مراجع درگذشته را حافظان دین خواندند كه دین اسلام را بدین شكل به دست ما رسانده‌اند و افزودند: شیعه رجال و بزرگان زیادی را تربیت كرده و باید قدردان زحمات و تلاش‌های علما و بزرگان دین بود كه چنین اقدامات ارزشمندی را به جامعه ارائه كرده‌اند.
مرجع تقلید شیعیان جهان با تأكید بر شناساندن علمای دین به نسل جوان فرمودند: معرفی بزرگان دین به جوانان و نسل امروز بسیار ضروری است و جوانان ما باید بدانند كه ما از چه سرمایه‌های عظیم و افتخاراتی برخورداریم. اگر این مفاخر به جوانان و مردم معرفی شوند؛ در آینده دیگر به فراموشی سپرده نخواهند شد.
ایشان شناخت علمای سلف را یكی از راه‌های معرفت‌افزایی جوانان دانستند و بیان داشتند: همان‌گونه كه شناخت خدا برای هر انسانی لازم است؛ شناخت مفاخر و بزرگان دین و علمای سلف نیز برای جوان و نسل امروز ما ضروری است.
معظم له ادامه دادند: اگر جوانان ما بدانند كه شیعه از چه مفاخر ارزشمندی برخوردار است به یقین این معرفت در تصمیم‌گیرهای آن‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت و آثار و بركات آن در زندگی آن‌ها نمایان می‌شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی، راه قدردانی علمای گذشته را شناخت آنان و آثارشان دانستند و اظهار داشتند: امروز در حوزه‌های علمیه فعالیت‌های بسیار خوبی صورت می‌گیرد كه همه این فعالیت‌ها نتیجه‌ی مجاهدت‌ها و فداكاری‌های بزرگان و علمای دین است. این موفقیت‌ها حاصل خون‌دل‌های بزرگان است كه به دست ما رسیده است و باید قدردان آن باشیم.
معظم له ادامه دادند: اسباب تاسف است كه برخی با غفلت از مفاخر دینی به بعضی از مسائل بی‌اهمیت می‌پردازند؛ مردم ما باید بدانند كه بزرگان در چه شرایطی برای حفظ دین و اقامه شعائر اسلامی زحمت كشیده‌اند و اگر این بزرگان دین نبودند امروز نیز از احكام الهی خبری نبود.
مرجع تقلید شیعیان جهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه شهر مقدس قم فرمودند: این شهر از جایگاه علمی و فقهی خاصی در جهان برخوردار است و باید در همان جایگاه واقعی خود باقی بماند.
معظم له افزودند: باید حوزه علمیه قم نیز به خوبی به مردم معرفی شود و خدمات و اقدامات این حوزه را به نحو احسن به جامعه علمی جهان معرفی كرد.
ایشان با تأكید مجدد بر ضرورت معرفی بزرگان حوزه فرمودند: بزرگانی در این حوزه علمیه بودند كه خدمات و تلاش‌های ارزنده‌ آن‌ها سبب پویایی حوزه شد و آن‌ها با تربیت طلاب و فضلای بسیار، این حوزه را حفظ كردند و در این راه فداكارهای فراوانی انجام دادند و امروز این میراث به ما سپرده و باید همه این‌ بزرگان را به جوان امروز شناساند.
مرجع تقلید شیعیان جهان تلاش برای معرفی علما را عبادتی بزرگ برشمردند و فرمودند: كسانی كه در تلاشند تا بزرگان دین را به مردم بشناسانند كار آن‌ها بسیار ارزشمند است؛ زیرا بزرگان ما خدمات ماندگاری را برای جامعه امروز داشته‌اند كه هم‌اینك ما نیز از این تلاش‌های آنان بهره‌مند می‌شویم؛ از جمله این افراد آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) بودند كه ایشان با روحیات مختلفی كه داشتند اقدامات موثری را انجام دادند و همه این فعالیت‌ها باید به جامعه معرفی شود.
ایشان مرحوم آیت الله مرعشی نجفی را از علمای تلاشگر در امر حفظ آثار مكتب اهل بیت علیهم السلام دانستند و افزودند: باید خدمات افرادی همچون مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی كه زحمات فراوانی را متحمل شدند و در ترویج دین و حفظ آثار الهی و شعائر الله تلاش كرده‌اند، برای همیشه مورد تقدیر باشد تا مردم آنان را به خوبی بشناسند.
معظم له بررسی زندگی علما را آموزنده خواندند و ادامه دادند: جوانب گوناگون زندگی آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) برای مردم آموزنده است و باید به صورت شایسته‌ای از این خدمات، تجلیل به عمل آید و مردم را با این میراث‌های گرانبها آشنا كرد.
ایشان با اشاره به بعضی از آثار بزرگ اسلامی كه در موزه‌های كشورهای غربی نگهداری می‌شود فرمودند: حفظ آثار بسیار مهم است و به عقیده بنده هیچ خدمتی بالاتر از این نیست كه انسان بتواند آثار گذشتگان را به خوبی حفظ و آن را به آیندگان و نسل جوان منتقل كند. نباید اجازه دهیم كه این آثار ارزشمند و گرانبها از بین برود.
معظم له با اشاره به این كه كتاب‌های خطی به عنوان سندی مهم برای شیعه به شمار می‌‌آید و آیت‌الله مرعشی نجفی نیز در این خصوص تلاش‌های ارزشمندی را انجام داده‌اند، افزودند: این آثار برای مذهب ما سند محكمی به شمار می‌آید و قوّت مذهب را نشان می‌دهد. در زمانی كه كسی برای كتب خطی ارزش زیادی قائل نبودند آیت‌الله مرعشی این آثار را به سختی جمع آوری و كتابخانه عظیمی را راه‌اندازی كرد كه این تلاش‌ها هم‌اینك نمایان شده است.
معظم له در ابتدای این بیانات خویش از خدمات حجة الاسلام و المسلمین حاج سید محمود مرعشی نجفی در امر احیای میراث اهل بیت علیهم السلام تشكر كردند.

سه شنبه / 26 بهمن / 1389