جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
بيانات مهم حضرت آيت الله العظمي صافي درباره اقتصاد اسلامي، و ابراز نگراني معظم له پيرامون تورم و گراني و وجود فقر در جامعه اسلامي/عكس

حضرت آیت الله العظمی صافی ظهر امروز چهارشنبه 24/1/90 رئیس و اعضای شورای مركزی كمیته امداد امام خمینی (ره) را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار ضمن ارزشمند خواندن خدمت به محرومین اظهار داشتند: شما كه در این دستگاه فعالیت می‌كنید، قدر این توفیقات را بدانید؛ زیرا برای هر شخصی چنین توفیقی بدست نمی‌آید.
ایشان خطاب به مسؤولان كمیته امداد تصریح كردند: خدمت شما در این دستگاه سبب خوشحالی قلب حضرت بقیة‌الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء می‌شود؛ چون به عائله حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف خدمت می‌كنید و هركسی به مستضعفان كمك كند ثوابش قابل شمارش نیست؛ زیرا این كار از جمله عبادات بزرگ است كه در قرآن به آن تشویق و ترغیب فراوانی شده است.
مرجع تقلید شیعیان جهان تاكید كردند: اگر افرادی خود را در راه خدمت رسانی به مستضعفان و نیازمندان وقف كنند تا خدمت به عائله حضرت بقیة‌الله الاعظم ارواحنا فداه داشته باشند، این كار برای آن‌ها افتخار بزرگی است كه در دین اسلام از امتیازات بزرگ شمرده شده است.
ایشان عنوان كردند: نباید كمبودی در جامعه وجود داشته باشد؛ زیرا كمبود در جامعه اسلامی سبب تضعیف دین می‌شود، بنابراین نباید نیازمند یا فقیری در جامعه اسلامی وجود داشته باشد.
معظم له ادامه دادند: ما وظیفه داریم حوائج مختلف مردم را در حد توان خود پاسخ بگوییم، اگر چنین شد آن زمان فقیر و نیازمندی در جامعه وجود نخواهد داشت و هرگز نباید از این مهم غفلت كرد.
ایشان با انتقاد از وجود گرانی‌ و تورم در جامعه فرمودند: امروز تورم زیاد است، برخی از مردم در پرداخت قبوض خود معطل‌اند، نیاز است در برابر این همه سختی‌ها و فشارهای اقتصادی كه در جامعه وجود دارد به افراد نیازمند و كم‌درآمد كمك‌های شایانی صورت گیرد تا سختی‌ها و فشارهای اقتصادی بیش از حد آن‌ها را نرنجاند.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی با تأكید بر كمك بر قشر مستضعف جامعه افزودند: برخی فشارها و سختی‌های اقتصادی جامعه سبب شده است كه عده‌ای در رنج به سر ببرند و زندگی برای آن‌ها لذت بخش نباشد، باید كه به این قشر نیازمند كمك رسانی صورت گیرد تا از این رنج‌ها رهایی یابند.
ایشان با اشاره به تاثیرات ایثار و از خودگذشتگی بر جامعه، تاكیدات قرآن و روایات را در این موضوع متذكر شدند و اظهار داشتند: ایثار و فداكاری از صفات بزرگ ما مسلمانان است، امروز نیز باید این موضوع در جامعه نمایان‌تر شود، زیرا در گذشته افراد زیادی بودند كه نیازها و خواسته‌های دیگران را بر نیاز خود مقدم و سختی‌های فراوان را متحمل می‌شدند.
مرجع تقلید شیعیان جهان ادامه دادند: اقدامات خوبی از سوی كمیته امداد امام خمینی(ره) آغاز شده كه این روند باید همچنان ادامه یابد و هر چه این خدمات از سوی كمیته امداد افزایش یابد باز هم اندك است.
ایشان خواستار مشاركت عمومی در خدمت و كمك‌رسانی به مستضعفان شدند و بیان داشتند: همه باید در این خدمت رسانی با كمیته امداد مشاركت كنند.
معظم له با انتقاد از گرایش به مصرف‌ بی‌رویه در جامعه افزودند: متاسفانه اسراف در جامعه ما افزایش یافته است و خرج‌های اضافی كه در برخی برنامه‌ها انجام می‌گیرد از جمله این اسراف‌ها است.
حضرت آیت الله العظمی صافی با ابراز تأسف از هزینه‌های بی‌مورد بیت المال تصریح كردند: در حالی كه عده‌ای از مردم ما در سختی به سر می‌برند و برخی در همین نوروز توانایی تهیه غذای خود را نداشتند؛ ولی عده‌ای پول‌های زیادی را به بهانه نوروز در خارج از كشور اسراف كردند.
معظم له با بیان این كه باید اخلاق و فرهنگ اسلامی در جامعه ما حاكم شود، افزودند: هم‌اینك برخی مسلمانان از كشورهای افغانستان، پاكستان و هند كه شیعه هم هستند در كشور ما در رنج به سر می‌برند و با توجه به این كه یارانه‌ها به این قشر تعلق نمی‌گیرد، فشار اقتصادی برای آن‌ها فراوان شده است و امیدورایم كمیته امداد در این خصوص اقدام شایسته‌ای را انجام دهد تا آن‌ها از این رنج رهایی یابند.
ایشان افزودند: ما مسلمان هستیم و باید احساس تكلیف كنیم؛ همچون درختی باشیم كه به دیگران میوه می‌دهد و گرنه وجود انسان فایده‌ای ندارد،‌انسان باید غمخوار دیگران باشد و برای ضعفا دلسوزی كند.
مرجع تقلید شیعیان جهان ادامه دادند: گاهی بنده‌ای از بندگان خدا به سبب برداشتن خاری از راه عبور مردم وارد بهشت می‌شود، چه رسد به این كه كمك رسان دیگران باشد.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی با بیان این كه مسائل فرهنگی و اقتصادی اسلام در جامعه ما بسیار ضعیف است و باید در این خصوص تلاش فراوانی انجام گیرد، افزودند: پرخرجی و عدم قناعت به داشته‌ها از جمله مشكلات اقتصادی و فرهنگی جامعه ما است،‌ اگر قناعت داشته باشیم دیگر با كمبودها روبه‌رو نخواهیم شد.
ایشان در بخش پایانی سخنان خود فرمودند: نقاط ضعف اقتصادی ما فراوان است و دلیل آن هم پیاده نشدن برنامه‌های اقتصادی اسلام در زندگی است، ‌اگر فرهنگ دینی را در جامعه و زندگی مردم وارد كنیم دیگر دچار مشكلات اقتصادی و فرهنگی نخواهیم شد.
معظم له در خاتمه سخنان خود ازتمام كسانی كه در كمیته امداد امام خمینی (ره) در خدمت به محرومین و مستضعفان جامعه سعی وافر دارند تقدیر و تشكر كردند و توفیق و سلامتی آنان را از درگاه خداوند منان خواستار شدند.
در ابتدای این دیدار جناب آقای انواری ریاست كمیته امداد امام خمینی (ره) بیانات مبسوطی درباره این نهاد مردمی و دینی و فعالیت‌های آن خدمت معظم له ارائه نمود.

چهارشنبه / 24 فروردين / 1390