جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در بيانات خويش در درس خارج فقه: جامعه‌ي ما بايد جامعه‌اي فاطمي و زهرايي شود.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز در ابتدای درس خارج فقه، با توجه به ایام سوگواری و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند: وظیفه‌ی شیعیان در این ایام، شناخت واقعی حضرت فاطمه زهرا علیها السلام می‌باشد.
معظم له حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها را الگویی كامل برای بشر دانستند و افزودند: اگر ما بخواهیم به دنیا الگویی برای بهتر زندگی كردن ارائه دهیم؛ باید سیره‌ی رفتاری آن حضرت را برای مردم جهان بازگو كنیم.حضرت زهرا سلام الله علیها نه تنها برای زن‌های جهان الگو می‌باشد بلكه آن حضرت الگو و اسوه‌ی جهان بشریت می‌باشند.
ایشان با برشمردن بعضی از ویژگی‌های رفتاری، اخلاقی و معنوی آن حضرت اظهار داشتند: زهد و پارسایی و قناعت در زندگی ایشان -كه نمونه‌های زیادی را در تاریخ نقل می‌كنند-، برای جهانیان درس و آموزنده است. اگر خانواده‌ها تنها به همین زهد و قناعت ایشان تأسی كنند بسیاری از مشكلات آنان برطرف می‌شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی در ادامه به ایثار و فداكاری آن حضرت و اعراض و دوری از مظاهر و زرق و برق دنیا اشاره كردند و فرمودند: حضرت فاطمه زهرا علیها السلام تمام مظاهر فریبنده را كنار گذاشتند و فقط به فكر زندگی سالم و سعادتمند در پرتو احكام اسلام و اخلاق و معنویت بودند.
معظم له ادامه دادند: یكی از مهمترین شاخصه‌ی زیبایی زندگی آن حضرت عبادت و بندگی و اخلاص و توجه به خداوند عالمیان بود كه آن حضرت در اوج عبودیت بوده و فقط خدا را در نظر داشتند و همه‌ی كارهای زندگی خود را رنگ و بوی خدایی داده بودند .
ایشان به ابعاد مختلف زندگی آن حضرت اشاره كردند و هر كدام را درسی برای نسل جوان دانستند و فرمودند: در ازدواج ایشان با امیرالمومنین علیه السلام آنقدر درس نهفته است كه وظیفه‌ی ما دوستداران ایشان است كه آنها را برای مردم بیان كنند.
مرجع تقلید شیعیان جهان افزودند: اگر جامعه ما، جامعه‌ا‌ی زهرایی و جامعه‌ای فاطمی باشد بسیاری از مشكلات جامعه حل خواهد شد.
ایشان با بیان اینكه حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیم در برابر امر و فرمان خداوند بودند، اظهار داشتند: این كلام ایشان معروف و مشهور است و باید همیشه برای مردم تكرار شود كه «بهترین حالت برای زنان آن است كه مرد نامحرم او را نبیند و او هم مرد نامحرم را نبیند.». متأسفانه در جامعه‌ی امروز اختلاط بین زن و مرد و محرم و نامحرم آنقدر زیاد شده است كه موجب خیلی از مفاسد و كارهای خلاف است كه نمی‌توان به آنها اشاره نمود.
معظم له قسمتی از بیانات خودشان را به خطبه‌ی شریفه‌ی آن حضرت در مسجد مدینه اختصاص دادند و فرمودند: مواضع حضرت زهرا علیها السلام دلیل بر صحت مذهب تشیع می‌باشد. خطبه‌ی آن حضرت به یقین یكی از معجزات است كه در آن زمان حساس و شرایط خاص، آن را از پشت پرده برای مردم مدینه بیان فرمودند و فقط شخص آن حضرت می‌توانست آن را در آن روز القا كند و الا هیچ شخص دیگری بواسطه‌ی وضعیت ناهنجار و اسفناكی كه بعد از رحلت پیامبر عالیقدر اسلام پیش آورده بودند نمی‌توانست آن را بیان نماید.
حضرت آیت الله العظمی صافی از همه‌ی دانشمندان، علما، بزرگان و فضلای عالم اسلام درخواست نمودند تا بیش از پیش به این خطبه‌ی شریفه توجه نمایند و كلمه به كلمه‌ی آن خطبه را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند تا عالم اسلام از آن استفاده نماید.
معظم له با بیان این مطلب مهم كه « بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم، امامِ حضرت زهرا سلام الله علیها، حضرت علی علیه السلام بودند و و دیگران را غاصب حق آن حضرت می‌دانستند» فرمودند:‌ عقیده‌ی ما شیعیان همان عقیده‌ی مبارك آن حضرت است.
ایشان در ادامه فرمودند: استاد ما مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد تقی خوانساری اعلی الله مقامه برای ما نقل كردند كه سفری را به مكه مكرمه و مدینه منوره داشتند و در آنجا با شیخ حسن بنّا از علمای بزرگ اهل سنت و از رهبران اخوان المسلمین مباحثه و مناظره داشتند و بعد از چند روز كه با ایشان در باب امامت و خلافت امیر المومنین و غاصبین حق آن حضرت گفتگو كردند شیخ حسن بنا، نظر و عقیده ما را مورد توجه قرار داد و آن را در سرزمین حجاز به گوش مسلمانان رساند كه عقیده‌ی شیعیان درباره‌ی شیخین همان عقیده‌ی حضرت زهرا سلام الله علیها می‌باشد و چون ما نمی‌توانیم به حضرت زهرا اعتراض نماییم از این جهت عقاید شیعیان هم برای ما محترم می‌باشد.
مرجع تقلید شیعیان جهان در پایان بیاناتشان از همه طلاب و فضلا دعوت كردند كه در این ایام شهادت و سوگواری، در مجالس عزاداری كه همه تعظیم شعائر و احیای امر اهل بیت علیهم السلام است شركت نموده و از دوستداران آن حضرت درخواست نمودند تا مراسم عزاداری آن حضرت را با شكوه هر چه بیشتر برگزار نمایند كه همه‌ی این كارها انشاء الله موجب رضایت قلب مقدس امام زمان ارواح العالمین له الفداء قرار بگیرد.

 

سه شنبه / 13 ارديبهشت / 1390