پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در جمع گروهي از معلمان خوزستاني:
غفلت از معنويات نقصان است.

حضرت آیت الله العظمی صافی روز سه‌شنبه 13/6/86 در دیدار جمعی از معاونین و مربیان پرورشی و تربیت بدنی استان خوزستان، فرمودند: پرورش حقیقی كه مورد تأكید اسلام است پرورش روح و جسم با هم و در كنار یكدیگر است. اگر كسی بدنش تربیت ندیده باشد و آماده نباشد، در تربیت روحی نیز مشكل خواهد داشت. باید بدانید كه تربیت بدن برای روح است و اگر ما در تربیت بدن اهتمام داشته باشیم ولی از مسأله روح و معنویات و اخلاق غافل باشیم، همه زندگی ما كمبود و نقصان می‌شود.

معظم له صفات علم وقدرت خداوند را دو صفت برگزیده‌ی خداوند معرفی كردند كه همه صفات دیگر به این دو برمی‌گردد و فرمودند: اخلاق الهی را در خودتان حاكم كنید و بیش از پیش به این دو صفت و خلق الهی اهتمام داشته باشید. یكی خلق علم و دیگری خلق قدرت.

ایشان در ادامه فرمودند: در روایات آمده است كه خداوند متعال بندگان ضعیف را دوست ندارد،بندگانی كه خودشان را به ضعف می‌زنند و در مقام نیستند تا قدرت پیدا كنند را خداوند دوست ندارد. باید جامعه و فرد همه در مقام این باشند كه كسب علم و قدرت كنند از همین جهت است كه مسأله قدرت بدنی هم اهمیت پیدا می‌كند.

این مرجع تقلید قدرت بدنی را مقدمه روحی معرفی كرده و فرمودند: اهمیت خورد و خوراك و تربیت بدنی از این رو است كه آدمی در معنویات جلو برود و بتواند در آن مطالب پیش قدم شود. بتواند بر خودش، نفسش، شهوات و خشم و غضبش مسلط شود و اینها همه مسأله قدرت است و اشخاصی كه نمی‌توانند بر اینها غلبه كنند، اشخاص ضعیفی هستند كه خداوند آنها را دوست ندارد.

معظم له دراین دیدار كه جمعی از پرسنل و فرماندهان نیروی زمینی سپاه نیز حضور داشتند، فرمودند:در روایات آمده است كه جامعه نیاز به قشری دارد كه حافظ كیان جامعه و حدود و ثغور آن باشد و در سایه حضور این قشر و اقتدار آنهاست كه جامعه به سیر و حركت و پیشرفت خود ادامه می‌دهد.

ایشان اقتدار و قدرت نیروهای مسلح را ستودند و فرمودند:‌ الحمدلله قدرت و قوت نیروهای مسلح ما در دنیا به گونه‌ای است كه دشمنان اسلام مرعوب هستند و باید همینطور باشد یعنی باید جامعه اسلامی كم از دیگران نباشد و در جامعه اسلامی قدرت و قوت باشد و همه به اسلامی و شیعی بودن افتخار كنند و در مواضع خویش ثابت و محكم باشند.

حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به نزدیك بودن ماه مبارك رمضان، این ماه را مدرسه بزرگی دانستند كه همه عالم اسلام شاگرد این مدرسه هستند و فرمودند: همه جهان اسلام در این مدرسه تربیت می‌شوند و از برنامه‌های این مدرسه تسلط بر نفس است كه انسان بر خودش مسلط باشد و بتواند خودش را حفظ كند

ایشان ادامه دادند: شقی‌ترین شخص كسی است كه از مغفرت خدا در این ماه محروم باشد و از این خوان گسترده بهره‌ای نبرد. بیایید در این ماه خودمان را بسازیم و وسایل عفو و مغفرت خودمان را فراهم آوریم و در این مدرسه بزرگ وجهانی نمره خوب بگیریم.

سه شنبه / 13 شهريور / 1386