جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار اعضاي ستاد اعتكاف استان قم:
اعتكاف تمريني است تا نبض رفتارمان را كنترل كنيم.

حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای ستاد اعتكاف استان قم: اعتكاف تمرینی است تا نبض رفتارمان را كنترل كنیم.

 

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز دوشنبه 23/3/90 اعضای ستاد اعتكاف استان قم را به حضور پذیرفتند.
در این دیدار معظم له با تبریك ولادت امام جواد علیه السلام، به تبیین مسأله اعتكاف و اثرات آن بر فرد و جامعه پرداختند.
ایشان اعتكاف را یكی از سنت‌های بزرگ اسلامی یاد كردند و افزودند: بركات و فواید اعتكاف بیشتر از آن است كه بنده بتوانم توضیح بدهم و كسانی كه به توفیق درك فضای معنوی اعتكاف دست می‌یابند، می‌فهمند كه چه بركاتی بر آنها نازل می‌شود و این اعتكاف چه جهش‌های عقیدتی برای آنها پدید می‌آورد.
معظم له اعتكاف را یكی از برنامه‌های خودسازی و انسان‌سازی برای جامعه مسلمانان دانستند و تصریح كردند: انسان می تواند كل سال را معتكف باشد و اعتكاف محدود به سه روز نیست و این برای انسان افتخار است كه بتواند تمام سال را بر نفس خود مسلط باشد.
ایشان ادامه دادند: حبس نفس این است كه انسان بتواند بر خود مسلط شود و این توانایی روحی، فوق العاده در اسلام اهمیت دارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مقاومت در برابر غرایز نفسانی و شهوت را یكی دیگر از آثار اعتكاف نام بردند و خاطر نشان كردند: اعتكاف تمرینی است تا اخلاقیات اسلام در مردم رسوخ پیدا كند و همیشه بتوانیم نبض رفتارمان را كنترل كنیم و این امر موقوف بر این است كه توانایی انسان زیاد شده و قدرتمند حقیقی باشد.
ایشان با تاكید بر ثواب بسیار زیاد عبادت، یادآور شدند: در روایات داریم كه دعا و توجه به خداوند متعال مغز عبادت و پرستش خداوند است و این عبادات در اعتكاف انجام می‌شود.
مرجع تقلید شیعیان جهان، اعتكاف را ظهور پرستش خداوند یاد كردند و تصریح كردند: هر كدام از اسماء خداوند را كه انسان بخواند درجاتی را طی و صعود می كند.
معظم له با اشاره به احیای اعتكاف در كشور در سال های اخیر، رغبت جوانان برای امر اعتكاف را زیاد دانستند و فرمودند: بخش بزرگی از اعتكاف را جوانان ما تشكیل می‌دهند و ما وظیفه داریم كه نگذاریم این سنت‌ها در جامعه كمرنگ شود و اگر این امور كم شود جامعه از بین می‌رود.
حضرت آیت الله العظمی صافی اظهار داشتند: كسانی كه در این سه روز معتكف می‌شوند اثرات آن را تا آخر عمر مشاهده خواهند كرد و كسی كه در عمرش اعتكاف كرده باشد تقوا و پرهیزكاری و پارسایی‌اش زیاد می‌شود.
ایشان ادامه دادند: ما باید خداوند متعال را شاكر باشیم كه دین مبین اسلام را برای ما فرستاده است كه اگر این برنامه‌ها نباشد انسان از حیوان هم بدتر است.
مرجع تقلید شیعیان جهان فرمودند: در اعتكاف هر چه خلوص نیت ما بیشتر باشد، به كمال عبادت نزدیكتر و ثوابش بیشتر می‌شود و مسائل متفرقه و سیاست‌بازی نباید وارد شود و انسان باید فقط در اعمال خود تفكر كند.
معظم له همچنین مساله بحرین را مساله بسیار بزرگی توصیف كردند و افزودند: همه باید دعا كنیم؛ شیعیان بحرین مظلوم هستند، درعین حال كه به مردم بحرین ظلم شد ولی سند افتضاحی برای آل سعود و آل خلیفه و وهابیت فراهم شده است كه تا قیامت سند بطلان آنها خواهد بود.
ایشان در پایان اظهار داشتند: برای همه معتكفین طلب توفیق كرده و از خداوند می‌خواهم كه به همه ما توفیق بدهد كه سنت‌های الهی را حفظ كنیم كه حیات و زندگی ما در همین سنت‌هاست.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام سید علیرضا تكیه ای رییس ستاد اعتكاف استان قم گزارشی از روند برگزاری اعتكاف در این استان ارائه كرد و گفت: بیش از یك صدم جمعیت كل كشور در اعتكاف ثبت نام كرده‌اند كه در استان قم 10 مسجد برای خواهران و 8 مسجد برای برادران مهیا گردیده و آمار معتكفین در قم بالغ بر یازده هزار نفر است.

دوشنبه / 23 خرداد / 1390