جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار معاون تبلیغ حوزه:
توصيه‌هاي معظم له به حوزه‌هاي علميه درباره تبليغ دين و هشدار نسبت به ظهور عرفان‌هاي كاذب

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح روز سه شنبه 5/7/1390 معاون تبلیغ حوزه و هیئت همراه را به حضور پذیرفتند.
ایشان در این دیدار با یادآوری اهمیت تبلیغ در دین مبین اسلام بر ضرورت برنامه‌ریزی و هدایت امر تبلیغ دین در حوزه تأكید كردند و فرمودند: تبلیغ مساله‌ای بسیار مهم است و اساس اسلام بر تبلیغ استوار است و انبیای الهی نیز به همین دلیل مبعوث شدند.
معظم له افزودند: امروز تبلیغ در جهان تاثیر بسزایی دارد و بسیار از تغییرات جهانی متاثر از تبلیغات به خصوص تبلیغات رسانه‌ای است و در قرآن نیز از تبلیغ به عنوان بلاغ مبین یاد شده است.
مرجع تقلید شیعیان جهان به سرمایه‌گذاری دولت‌ها در تبلیغات اشاره كردند و اظهار داشتند: امروز دولت‌های جهان به تبلیغ اهمیت زیادی می‌دهند و حتی در بسیاری از كشورها، وزارت تبلیغ دایر شده است و مسائل سیاسی خود را به وسیله تبلیغات رسانه‌ای پیش می‌برند و بیشترین بودجه‌های خود را به تبلیغ اختصاص می‌دهند؛ زیرا قدرت تبلیغ از قدرت نیروهای مسلح نیز بیشتر است.

معظم له ادامه دادند: تبلیغ می‌تواند قلوب مردم را تسخیر و هویت انسان‌ها را تغییر بدهد؛ از این جهت ما كه از دینی بسیار غنی و قوی برخورداریم باید در عرصه تبلیغ دین مبین اسلام گام‌های بیشتری برداریم. بنابراین هر چه فعالیت‌هایمان را در عرصه تبلیغ دین اسلام بیشتر كنیم بازهم اندك است.
حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به جایگاه و رسالت حوزه در امر تبلیغ دین فرمودند: حوزه علمیه در عرصه‌ی تبلیغ دین نقش مهمی را دارد و نباید حوزه علمیه در این خصوص كوتاهی كند؛ زیرا رسالت حوزویان تبلیغ دین و هویت طلاب به این عرصه بستگی دارد.
ایشان افزودند: امروز تبلیغ است كه دین، مذهب، و ولایت اهل بیت علیهم السلام را نگه داشته است. همه باید در این خصوص احساس مس‍‍ؤولیت كنند؛ زیرا اگر در نقطه‌ای از كشور كسی هدایت و یا گمراه شود، ما در این باره مسؤولیت داریم و نمی‌توانیم به راحتی از كنار آن عبور كنیم.
معظم له با اشاره به سرمایه‌های عظیم علمی نزد شیعیان اظهار داشتند: مكتب اهل بیت علیهم‌السلام و دین مبین اسلام از سرمایه‌های علمی بسیار غنی و قوی برخوردار است كه باید در شرایط فعلی با تبلیغات دینی گسترده‌ به مردم جهان شناسانده شود
مرجع تقلید شیعیان جهان خاطرنشان كردند: قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از سرمایه‌های عظیمی هستند كه مبلغان باید در منبرهای خود از آنها به خوبی بهره ببرند و صدای خود را به جهانیان برسانند و به همه جا احاطه پیدا كنند.
ایشان ادامه دادند: امروزه حتی اگر یك فردِ تنها هم دارای عقیده خاصی باشد، به تبلیغ آن می‌پردازد و مكتب اسلام كه پیروان و طرفداران بسیاری در همه‌ نقاط جهان دارد، باید تبلیغات خود را افزایش دهد.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی به عرصه‌های جدید تبلیغی در عصر حاضر اشاره داشتند و فرمودند: با توجه به سهولت امر تبلیغ در عصر حاضر به خصوص در فضای مجازی و اینترنت ، در همه‌ی این عرصه‌ها حضور جدی مبلغان را می‌طلبد و ما نباید از این عرصه‌ها غافل شویم و باید حضور خودمان را در این موضوعات گسترده‌تر كنیم.
معظم له افزودند: اگر به خوبی در عرصه تبلیغ دینی فعالیت نكنیم و احكام دین را به جهانیان نرسانیم در برابر آن مسؤولیت داریم و باید در درگاه الهی پاسخگو باشیم؛ باید نقاط ضعف را جهت برطرف كردن كاستی‌ها شناسایی و نقاط قوت را تقویت كنیم.
ایشان تاكید كردند: مبلغان نیز باید در مساله تبلیغ به موضوعات مخاطب شناسی، بلاغت و شیوایی سخن دقت كنند و متناسب با نیازهای روز و زمان سخن بگویند و كسانی كه از قرآن و روایات بهره بگیرند از سرمایه بسیار غنی و قوی برخوردار خواهند بود.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی ضمن هشدار نسبت پیدایش عرفان‌های نوظهور و كاذب، از مس‍‍ؤولان خواستند كه دقت ویژه‌ای در این خصوص داشته باشند و با شناسایی عرفان‌های دروغین به مقابله با آنها بپردازند.
در پایان معظم له ضمن تقدیر و تشكر از معاونت تبلیغ حوزه و سفیران هدایت، از همه‌ی كسانی كه در شناساندن و تبلیغ دین به مردم زحمت می‌كشند تقدیر و تشكر كردند.
گفتنی است، در ابتدای این دیدار حجت الاسلام نبوی معاون تبلیغ و آموزش‌های كاربردی حوزه‌های علمیه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت خدمت معظم له ارائه كرد.

 

سه شنبه / 5 مهر / 1390