جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار شهردار جدید قم با ایشان مطرح کردند:
شهر قم براي جهان اسلام الگو باشد./ تذكرات مهم ايشان به مسوولان شهري قم

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز سه شنبه 19/7/1390 شهردار جدید قم و معاونین ایشان را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار به بیان برخی نكات مهم در مدیریت شهری پرداختند و با اشاره به گزارش شهردار در خصوص مدیریت شهر براساس الگوی اسلامی فرمودند:‌ برنامه‌هایی كه شهردار محترم ارائه كرد، برنامه‌های بسیار خوبی بود،‌ امیدوارم به همین موضوعات مورد اشاره جامه عمل بپوشانند و شهر را براساس الگوهای اسلامی بسازند.
معظم له با اشاره به جایگاه و قداست شهر قم تصریح كردند: این شهر عش اهل بیت علیهم السلام است. سوابق دیرینه این شهر و وجود بزرگان دین از گذشته تا كنون به این شهر جایگاه خاصی بخشیده است. امیدواریم با الگو و معیارهای اسلامی و استانداردهای بین المللی در امور شهری، این شهر را به جایگاه واقعی خود برسانید و همه مردم جهان از این شهر الگو بگیرند.
مرجع تقلید جهان تشیع با بیان این كه شهر قم جایگاهی بین المللی دارد و باید این جایگاه را برای همیشه حفظ كرد، فرمودند: این شهر به فضائل و كمالات دینی آراسته است و برای تمامی شیعیان جهان افتخاری بزرگ به شمار می‌آید و در دنیا مورد توجه است؛ بنابراین تلاش كنید این جایگاه مقدس در جهان بیشتر معرفی شود.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی با بیان این كه قم ام القرای اسلام است، افزودند: البته هر جا كه حوزه علمیه است چنین است، ولی قم عظمت و موقعیت بسیار خوبی در جهان پیدا كرده است؛ البته در هر عصری این شهر جلوه‌های خاص و روشنی داشته است كه وجود محدثان بزرگ از جمله این ویژگی‌ها به شمار می‌آید.

معظم له تاكید كردند: این شهر از خیلی جهات با سایر شهرها متفاوت است. با بیداری و آگاهی دادن مردم، سیر تكاملی این شهر را سرعت ببخشید. اخلاق و دین از خواسته‌های اسلام است كه باید این نكات را در مدیریت شهری مدنظر قرار دهید و البته مبلغان دینی هم باید در منابر این نكات را ترویج دهند.
ایشان ادامه دادند: امروز باید زن، مرد، جوان و دختر شهر قم برای همگان الگو باشند و نكاتی اخلاقی را در شهر رعایت كنند تا زائرانی كه از شهرها و كشورهای مختلف به این شهر می‌آیند این اخلاق نیكو را به عنوان سوغات معنوی برای خود به ارمغان ببرند و آن را در جهان ترویج دهند.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی با اشاره به شروع به كار شهردار جدید قم فرمودند: این مسؤولیت فرصت بسیار خوبی است تا شما بتوانید از این موقعیت برای خدمت به مردم استفاده كنید و در حقیقت این فرصت، یك امتحان الهی است تا بتوانید آثار ارزشمندی در زمان مدیریت خود برای مردم باقی بگذارید.
معظم له در بخشی از سخنان خویش به موضوع ورزش و اهمیت آن در جامعه و اهتمام شهرداری به امر ورزش اشاره‌ای داشتند و تصریح كردند: من با ورزش مخالف نیستم و هیچ كسی نمی‌تواند با ورزش مخالفت كند؛ همه باید ورزش كنند این از واجبات است؛ اما باید تربیت بدنی به معنای صحیح خود باشد.
ایشان ادامه دادند: متاسفانه گاهی دیده شده ورزش به گونه‌ای در جامعه ترویج داده می‌شود كه سیر اخلاقی آن به فراموشی سپرده می‌شود. تنها توسعه فعالیت‌های ورزشی كافی نیست، باید به نكات اخلاقی ورزش هم توجه كنید؛ بنابراین باید كاری كنید ورزشكاران قمی هم برای دیگران الگو باشند.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی با بیان اینكه بعضی از ورزش‌ها برای بانوان افتخار محسوب نمی‌شود، یادآور شدند: خانه‌داری، اشرف مشاغل است، ولی متاسفانه برخی تصور می‌كنند خانه‌داری شغل نیست، در حالی كه تربیت فرزندان سالم و اسلامی از جمله كارهای مهمی است كه همگان نمی‌توانند به این موفقیت دست یابند و این كار تنها در سایه كار و تلاش بانوان خانه‌دار محقق می‌شود.
معظم له به تبلیغات غربی در خصوص پرداختن به مسائل ورزشی اشاره كردند و افزودند: شما نباید هرگز فریب تبلیغات نادرست غرب را در خصوص ورزش بخورید، باید ارزش‌های حقیقی را در ورزش تبلیغ كنید، زیرا گاهی برخی به دنبال ورزش‌هایی می‌روند كه ارزش خاصی ندارد.
ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش شهرداری‌ها در برگزاری مراسم‌‌های مذهبی تصریح كردند: شهر قم به لحاظ جایگاه ویژه‌ای كه دارد مردمان آن در مناسبت‌های مذهبی فعالانه حضور می‌یابند، بنابراین شهرداری تلاش كند كه در ایام ولادت و عزاداری ائمه معصومین علیهم السلام با مردم همكاری داشته باشد. البته در همه این برنامه‌ها نظم و انضباط شهری و هماهنگی لازم است كه شهرداری باید آنها را سامان دهد.
معظم له افزودند: به هر میزان مراسم ولادت‌ و شهادت ائمه معصومین علیهم السلام باشكوه برگزار شود، عظمت اسلام هم بیشتر نمایش داده خواهد شد، از این‌رو شهرداری در این خصوص می تواند كمك خوبی در اجرای برنامه ها داشته باشد و نباید از این مهم غفلت كند.
مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به این كه دشمنان در تلاشند همیشه نقش مذهبی و بین‌المللی شهر مقدس قم را كم‌رنگ كنند، تصریح كردند: دشمنان همیشه در تضعیف اسلام تلاش می‌كنند كه این كارشان تازگی ندارد؛ حتی در زمان ائمه معصومین علیهم السلام در شهر مدینه هم با ترویج مراكز فساد در كم‌رنگ كردن فضای معنوی این شهر تلاش كردند، ولی عظمت و معنویت اهل بیت علیهم السلام همه نقشه‌هایشان را برهم زد. بنابراین كاری كنیم شهرهای مقدسی همچون قم، مشهد، مدینه و نجف همیشه در جهان الگو باشند.
در پایان حضرت آیت الله العظمی صافی ضمن تقدیر و تشكر از مسؤولان شهری برای موفقیت همه آنها دعا كردند.
در ابتدای این دیدار آقای مهندس دلبری شهردار جدید قم گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری قم خدمت معظم له ارائه كرد.
 

سه شنبه / 19 مهر / 1390