پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با حضرت آیت الله العظمی صافی:
تاكيد مجدد حضرت آيت‌الله العظمي صافي بر اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها/ توصيه‌هاي مهم معظم له به مسئولان دانشگاه‌ها

حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، صبح امروز، هفدهم مهرماه 1390، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و رؤسای دانشكده‌های این دانشگاه را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار با توجه به اهمیت علم و معرفت از دیدگاه اسلام اظهار داشتند: علم و معرفت در اسلام در درجه اول قرار دارند و از جایگاه والایی برخوردارند و در بسیاری از آیات و روایات بر آن تاكید فراوان شده است.
ایشان پیشرفت و ارتقای سطح علمی جامعه را در سایه پیشرفت‌های معرفتی و معنوی مردم دانستند و تصریح كردند: همه باید برای ارتقای سطح فرهنگ و معرفت جامعه تلاش كنیم، تا كشور ما در سطح بین‌المللی به خوبی بدرخشد و جایگاه واقعی خود را بیابد.
مرجع تقلید شیعیان جهان تاكید كردند: علم و معرفت در اسلام حرف اول را می‌زند؛ حضرت رسول اكرم و امیرالمومنین علیهما السلام در این خصوص تاكیدات فراوانی داشته‌اند؛ بنابراین ما باید برای خودكفایی علمی تمام توان خود را به كار ببندیم و در این خصوص از هیچ كوششی دریغ نورزیم.
ایشان افزودند: در اسلام علم با ارزش و علما جایگاه ویژه‌ای دارند؛ از این رو باید برای افزایش معرفت جامعه تلاش كنیم تا همه مردم در این خصوص غنی باشند.

حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به اهداف و فلسفه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی فرمودند: دانشگاه آزاد از همان ابتدا با هدف توسعه و گسترش فرهنگ اسلامی تأسیس شد و كسانی همچون حضرت امام خمینی(ره) بر رعایت فرهنگ اسلامی تاكید داشتند كه این دانشگاه باید در بردارنده همه محاسن و به دور از معایب سایر دانشگاه‌ها باشد.
ایشان با تاكید بر مباحث اخلاقی، رسیدن به قله‌های معنوی و انسانی در كنار پیشرفت‌های علمی را از دیگر اهداف تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی برشمردند و ابراز داشتند: كسانی كه در دانشگاه درس می‌خوانند پس از اتمام دوران تحصیلاتی خود، باید افراد كاملی شده باشند و در حقیقت دانشگاه باید به دنبال انسان‌سازی باشد؛ یعنی كسانی كه در پی كسب علم هستند، باید اخلاق و معنویت را نیز مدنظر قرار دهند و آنانی كه علم‌شان زیاد می‌شود متناسب با همان، اخلاق و تواضعشان نیز افزایش یابد.
معظم له تصریح كردند: كسانی كه به دنبال علم‌آموزی هستند و دانشگاه می‌روند باید ارتباطشان با خدا بیشتر شود، نه این كه از خدا دور شوند؛ زیرا دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد بگوید كه می‌توان هم علوم متعارف را فراگرفت و هم اخلاق و معنویت داشت و جمع بین این دو ممكن و حتی ضروری است.اگر علم و اخلاق توام نباشند، علم‌آموزی هیچ مفهومی ندارد.
مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان اینكه دانشگاه‌های ما هنوز به هدف اصلی اسلامی شدن نرسیده است، ادامه دادند: اگر به همه برنامه‌ها و اهدافی كه مؤسسان دانشگاه آزاد برای آن تعیین كرده بودند عمل می‌شد، امروز نه تنها هیچ نقصی وجود نداشت بلكه این دانشگاه خود الگویی برای دیگر دانشگاه‌ها می‌شد.
معظم له در ادامه تأكید كردند: دانشگاه هنوز نتوانسته است انتظارات جامعه‌ی اسلامی را به طور كامل تأمین نماید و گلایه‌هایی هم در این خصوص وجود دارد؛ ولی نمی‌گوییم در این‌باره كوتاهی شده است؛ زیرا كه استادان مبرّز و پاكی در این دانشگاه وجود دارند كه به دنبال خدمت هستند و می‌خواهند دانشجویان را تربیت كنند.
معظم له با تأكید بر نیازسنجی در جامعه و افزایش پذیرش با توجه به نیاز جامعه، بیكاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را باعث سرخوردگی و یأس آنان و خانواده‌هایشان دانستند و یادآور شدند: باید فارغ التحصیلان دانشگاه متناسب با نیازهای روز جامعه پذیرش و تربیت شوند، نه این كه هر از گاهی یك دانشكده ایجاد شود، اما متناسب با نیاز مردم و جامعه نباشد.
حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به طرح تفكیك جنسیتی در دانشگاه‌ها این طرح را بسیار مهم برشمردند و فرمودند: این مسأله بسیار مهم است و باید این طرح در دانشگاه‌ها دنبال شود. خوشبختانه وزیر علوم به دنبال اجرایی كردن طرح تفكیك جنسیتی است؛ اما برخی مانع آن می‌شوند.
ایشان با توجه به جایگاه شهر مقدس قم و وجود حوزه علمیه در این شهر، اظهار داشتند: دانشگاه آزاد اسلامی قم باید در خصوص اجرایی شدن طرح تفكیك جنسیتی به صورت كامل، پیشگام و به عنوان یك دانشگاه نمونه در كشور مطرح شود.
معظم له با اشاره به گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی شهرها و استان‌های كشور بر بومی‌گزینی دانشجویان تأكید كردند و افزودند: امروز بسیاری از دانشجویان دختر برای تحصیل به شهرهای مختلفی می‌روند و این كار سبب نگرانی خانواده‌ها و بروز برخی مشكلات دیگر شده است. مسئولان باید كاری كنند كه این نواقص برطرف شود.
ایشان با انتقاد از پذیرش دانشجویان بدون تأمین خوابگاه برای آنان فرمودند: شنیده‌ام برخی دانشجویان در شهرهای گوناگون خوابگاه ندارند، اگر دانشگاه نمی‌تواند امكانات فراهم كند پس چرا دانشجو پذیرش می‌كند؟ دانشجویان امانت‌های الهی هستند و نمی‌توانید احساس مسئولیت نكنید و بگویید كه به ما ارتباطی ندارد. شما مسئولید و باید پاسخگو باشید.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی با بررسی سیر پیشرفت وگسترش دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسیس تا بحال افزودند: نباید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود كه كشور ما از جهتی پیشرفت كند، ولی از جهات دیگر عقب بماند؛ امكاناتی كه در دانشگاه آزاد وجود دارد نسبت به اوائل انقلاب بسیار قابل توجه است و مسئولان این دانشگاه می‌توانند برای پیشبرد كشور و جامعه گام‌های اساسی را بردارند.
ایشان ادامه دادند: كسانی كه مدیریت دانشگاه آزاد را به عهده دارند بدانند كه مدیریت این دانشگاه كه تاكنون سه میلیون فارغ التحصیل داشته، كار بسیار سنگینی است. اگر بتوانید در مسیر صحیح دانشجویان را تربیت كنید، خدمت بزرگی به جامعه و كشور اسلامی كرده‌اید كه در پیشگاه الهی اجر بزرگی خواهید داشت.
مرجع تقلید شیعیان جهان با تاكید فراوان بر رعایت نكات اخلاقی در دانشگاه‌ها، نقش تربیتی اساتید بر دانشجویان را حائز اهمیت دانستند و اظهار داشتند: اخلاق و منش اساتید تأثیر مستقیمی بر اخلاق و تربیت دانشجویان دارد و گاهاً‌ مشاهده شده است كه دانشجویان از لحاظ علمی در سطح یكسانی هستند؛ ولی از نظر اخلاقی و تربیتی، تأثیرات اساتید بر روی آنها مشخص است و دانشجویان استاد متعهد، شاخص هستند.
معظم له ادامه دادند: امروز خوشبختانه موفقیت‌های علمی بسیار خوبی داشته‌ایم كه حاصل تلاش جوانان‌مان در عرصه‌های علمی و دانشگاهی است؛ ولی متأسفانه در برخی مسائل همچون اخلاقی كوتاهی داشته‌ایم كه باید با همتی‌ همگانی بتوانیم از همه جهات پیشرفت داشته باشیم.
ایشان با اشاره به پسوند اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی فرمودند: دانشگاه آزاد اسلامی باید وجهه‌ی اسلامی بودن خود را حفظ كند و بداند كه نام دانشگاه با پسوند اسلامی گره خورده است.
معظم له در پایان بیانات خود از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قم تقدیر و تشكر كردند و برای موفقیت آنان دعا كردند.
در ابتدای این دیدار حجة الاسلام ایراندوست ریاست دانشگاه آزاد اسلامی قم گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این واحد دانشگاهی خدمت معظم له ارائه نمود.
 

دوشنبه / 18 مهر / 1390