جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار جمعی از فرماندهان انتظامی سراسر کشور:
هدايا و جوايز را بايد به شيعيان مخلص اميرالمومنين بدهند نه به كساني كه به فسق و فجور متجاهر هستند.

حضرت آیت‌الله العظمی صافی صبح امروز چهارشنبه 25/8/1390 شماری از فرماندهان نیروی انتظامی و روسای كلانتری‌های سراسر كشور را به حضور پذیرفتند.
ایشان در این دیدار با تبریك دهه ولایت و عید سعید غدیر خم، اظهار داشتند: امیدوارم كه همه از بركاتِ ولایت مولای متقیان امیرالمومنین علی علیه السلام بهره مند باشیم و خط ولایتِ اهل بیت علیهم السلام را نگه بداریم و به لوازم آن ملتزم باشیم.
معظم له تصریح كردند: تمام شیعه و سنی و‌ دوست و دشمن به فضائل و مناقب، عدالت خواهی، عبادت، زهد، تقوا و پرهیزگاری حضرت علی علیه السلام اعتراف دارند و ما كه رهبر و امامی همچون امیرالمومنین علی علیه السلام داریم باید انتصاب به چنین شخصیتی را افتخار بدانیم و قدر آن را بدانیم.
مرجع تقلید جهان تشیع با بیان این كه شیعه‌ی واقعی بودن بسیار مهم است و فاصله‌ی بین حرف تا عمل در شیعه بودن زیاد است، افزودند: حضرت علی علیه السلام یكی از فرماندهان و حاكمان كشور اسلامی خود را به واسطه‌ی شركت در یك مهمانی اشرافی و اعیانی كه عده‌ی زیادی از ثروتمندان در آن شركت داشتند و فقرا و مستمندان از آن سفره‌ی رنگارنگ محروم بودند شدیداً مورد مؤاخذه قرار دادند و او را توبیخ نمودند. امام نامه شدید اللحنی به او نوشتند كه با این جملات آغاز می‌شد: "ای پسر حنیف، به من خبر رسیده است كه یكی از مردان بصره تو را به سفره‌ای دعوت كرده است و تو به آنجا شتافته‌ای. خوردنی‌های نیكو برایت آورده‌اند و پی در پی ظرف‌های غذا در برابرت گذاشته‌اند. گمان نمی‌كردم مهمانی مردی را بپذیری كه نیازمندان را به جفا رانده باشد و تنها ثروتمندان را دعوت كرده باشد..."

حضرت آیت‌الله العظمی صافی افزودند: در اسلام به طبقات محروم خیلی توجه شده است؛ حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و اله و سلم فرموده‌اند كه "خدایا مرا مسكین زنده بدار و مسكین بمیران و مرا در قیامت در صف فقرا و مساكین محشور كن" و در جایی دیگر فرمودند: "وسیله نزدیكی به خدا، عشق به محرومان و نزدیك شدن به فقرا است".
معظم له در تبیین مفهوم مسكین و محتاج اظهار داشتند: مسكین و محتاج تنها به معنای این نیست كه انسان بیكار باشد و كاری نداشته باشد؛ بلكه یك معنای آن این است كه به دنبال ریاست طلبی، دنیا طلبی و جاه طلبی نباشد. به همین دلیل حضرت از خداواند چنین خواسته‌ای داشتند تا خویش را به این فضائل آراسته كنند.
ایشان با بیان این كه روز قیامت آن‌هایی كه از كار و مقامشان سوء استفاده نكرده‌اند و همه چیز را مخلصانه با ضعفا و فقرا تقسیم كرده‌اند در درگاه الهی سربلند خواهند بود، افزودند: باید همه مسئولان نامه تاریخی امام علی را بخوانند كه چگونه فرماندار خاطی خود را توبیخ كردند و امروز ما نیز باید همین روش را دنبال كنیم.
معظم له در ادامه به برخی روایات در خصوص فضائل حضرت امیر علیه السلام اشاره داشتند و تصریح كردند: در روایت داریم، امیر المومنین علی علیه السلام نشست و برخاستش با مردم، عادی بود، و هرگز صفات رذیله‌ی تكبر و تحمیل بر مردم در شخصیت مولای متقیان وجود نداشت و با غلامان بسیار رفت و آمد داشت. از این كه ما به چنین شخصیتی منتصب هستیم باید افتخار كنیم، زیرا حتی دشمنان ایشان با شنیدن صفات و فضایل ایشان بی‌اختیار گریه می‌كنند.
مرجع تقلید جهان تشیع تأكید كردند: تمام زندگی حضرت علی علیه السلام عدالت، عبادت و بندگی خدا بود، در زهد، پارسایی و علم نمونه بود و صفت علم در میان سایر صفاتش درخشش خاصی داشت كه یكی از آثار علمی ایشان كتاب نهج البلاغه است كه افتخاری برای مكتب شیعه است.
حضرت آیت‌الله العظمی صافی ادامه دادند: متاسفانه با داشتن كتاب گرانقدر و ارزشمند نهج‌البلاغه ما هنوز در مقام عمل، از این كتاب بهره‌مند نیستیم و از آن فاصله داریم.
معظم له با بیان روایاتی از آداب معاشرت و اخلاق حضرت علی علیه السلام بیان داشتند: نقل است كه حضرت امیر علیه السلام با وجود تمام كمالات و صفاتی كه داشتند اگر كسی به حضور حضرت می‌رسید ایشان را بسیار متواضع و فروتن می‌یافت و معلوم نبود كه ایشان فرمانروای كشور پهناور اسلامی می‌باشند. اگر كسی در محضر ایشان حاضر می‌شد، هیبت امیر وجود شخص را فرا نمی‌گرفت.
معظم له ادامه دادند: باید اخلاق حسنه، عدالت خواهی و ظلم ستیزی در وجود همه شیعیان متبلور باشد؛ زیرا همه این صفات در مكتب امیرالمومنین علیه السلام وجود دارد. گرچه برای ما ممكن نیست كه این صفات را تمام و كمال داشته باشیم، ولی باید به اندازه توان، خود را به این صفات نزدیك كنیم.
ایشان با اشاره به حضور فرماندهان نیروی انتظامی در این دیدار تصریح كردند: شما عزیزانی كه به عنوان پاسدار اسلام معرفی شده‌اید و به نگهبانی و پاسبانی از مرزها و حدود و ثغور جامعه اسلامی می‌پردازید بدانید كه وظیفه‌ی سنگینی بردوش دارید و همه باید به دنبال اعتلای كلمه اسلام، ترویج مكتب امیرالمومنین علیه السلام و در مقام مقابله با نواصی و نهی از منكر باشید.
معظم له با انتقاد از اجرای بعضی از برنامه‌ها كه در مكتب شیعه جایی ندارد، افزودند: جوایز و تشویق‌ها باید به شیعیان مخلص امیرالمومنین علیه السلام تعلق بگیرد، نه به كسانی كه متجاهر به فسق و فجور هستند، متاسفانه وضعیت آنگونه است كه از كسانی كه به این صفات رذیله مشهور و اسباب معصیت در دست دارند، تجلیل می‌شود كه این روش در جامعه علوی پذیرفته شده نیست و نباید نواهی در جامعه علوی وجود داشته باشد و كسانی كه در بیت المال مسلمانان چنین ریخت‌و پاش‌هایی را انجام می‌دهند ضامن و مسئول هستند.
مرجع تقلید جهان تشییع فرمودند : خوشبختانه خط نیروها‌ی مسلح ما و نیروی انتظامی نسبت به دیگران ثابت‌تر بوده است و ضعف و نقص در آن كمتر دیده می‌شود و این افتخار بزرگی برای نیروی انتظامی است كه به دنبال بصیرت‌افزایی هستند.
ایشان ادامه دادند: بصیرت یعنی آشنایی كامل با احكام و ارزش‌های اسلامی و اجرای امر به معروف و نهی از منكر كه وظیفه‌ی اصلی نیروی انتظامی همان برقراری امنیت اجتماعی و آسایش و آرامش برای افراد جامعه می‌باشد.
معظم له با ضروری شمردن ایجاد دوره‌های بصیرت افزایی برای همه‌ی اقشار و اصناف جامعه افزودند: همه باید به دنبال بصیرت افزایی باشیم، اگر بخواهیم دنبال امیرالمومنین علیه السلام حركت كنیم باید بدانیم كه چه حرفی بزنیم و چگونه خودمان را معرفی كنیم و چه همایش‌هایی برگزار كنیم.
ایشان با تقدیر از نیروی انتظامی در ایجاد امنیت در جامعه اظهار داشتند: شما ماموران نیروی انتظامی به دنبال امنیت نوامیس و حیثیات شیعه هستید و انجام چنین ماموریتی برای شما ثواب دارد واین كار عبادت است. هر چه اخلاص‌تان را بیشتر كنید از اجر و ثواب بیشتری برخوردار می‌شوید. امیدوارم كه همه با هم برای داشتن جامعه علوی همكاری كنیم تا انشاء الله تابندگی خاصی در جامعه نمایان شود.
 

چهارشنبه / 25 آبان / 1390