شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در جمع اساتید سطوح عالی و خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم:
رمز موفقيت حوزه‌هاي علميه استقلال آنان است

 

صبح امروز چهارشنبه 22/10/1390 جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج فقه و اصول حوزه‌ علمیه با حضور در دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی با معظم له دیدار و گفتگو كردند.
در این دیدار معظم له رسالت بزرگ حوزه‌های علمیه را همان رسالت پیامبران الهی و اوصیا و ائمه معصومین علیهم السلام دانستند و فرمودند: حوزه‌های علمیه در دوران غیبت وظیفه بزرگی را برعهده دارند و آن هدایت مردم براساس قرآن كریم و معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام و امر به معروف ونهی از منكر می‌باشد.
مرجع عالیقدر شیعیان جهان با توجه به خدمات بزرگ علمای اسلام در دوران غیبت كبری فرمودند: زحماتی كه علما و فقها و مؤلفین بزرگ برای حفظ آثار و گنجینه‌های معنوی متحمل شدند و ناراحتی و صدمات زیادی را در این راه دیدند، همه فقط برای رساندن پیام اسلام و تشیع و معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام بود و ما امروز وظیفه داریم كه قدردان آن بزرگان باشیم و با تمام وجود و با استفاده از امكانات ارتباطی عصر حاضر، اسلام را به جهانیان آن طور كه هست معرفی نماییم و تشنگان احكام و معرفت را سیراب نماییم.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود فرمودند: رمز موفقیت حوزه‌های علمیه تشیع در طول تاریخ، استقلال آنان بوده است كه در مقابل هیچ قدرت و مال و منصبی سر فرود نمی‌آوردند و علمای دین با كمال قناعت و زهد و پارسایی انجام وظیفه می‌كردند و نوكری و سربازی خود را نسبت به حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف‌ برهمه چیز ترجیح می‌دادند و امروز هم وظیفه روحانیت كسب رضای آن وجود مقدس می‌باشد.
ایشان با توجه به اوضاع فعلی دنیا و كشور فرمودند: حوزه فراجناحی و فراكشوری و فرامنطقه‌ای است. حوزه به تمام جهان اسلام تعلق دارد. حوزه علمیه باید برتمام امور نظارت دقیق داشته باشد.
معظم له در قسمت دیگری از بیانات خود با اشاره به روش علمای سلف در تحصیل و تعلیم و تعلّم فرمودند: شیوه‌ی سنتی حوزه باید محفوظ باشد و روش شیخ طوسی‌ها و صدوق‌ها و علامه حلی‌ها برای ما درس و الگو می‌باشد.آن بزرگواران با اینكه از نظر مادی و دنیایی در رفاه و امكانات امروزی نبود، ولی با نوشتن كتاب‌های عمیق و دقیق روایی و فقهی و اصولی، حوزه‌های علمیه ما را پربار نموده و برای تشیع افتخار آفریدند.
حضرت آیت الله العظمی صافی ضمن تقدیر و تشكر از اساتید حوزه‌ی علمیه و از تشكل بزرگ آنان فرمودند: بحمدلله الان در حوزه‌ی علمیه وحدت قول و رویه در بین مراجع معظم تقلید و اساتید و طلاب وجود دارد. حرف اساتید همان حرف مراجع می‌باشد و حرف مراجع هم حرف اساتید و طلاب است و همه یك خط داریم و در یك مسیر حركت می‌كنیم و یك هدف داریم و آن جلب رضایت قلب مقدس آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و انجام وظیفه‌ی بزرگی كه بر دوش همه نهاده شده است می‌باشد.
ایشان با توجه به شبهه‌ها و اشكالاتی كه بعضی‌ در ذهن دارند فرمودند: حوزه‌ی علمیه بحمدلله آمادگی برای پاسخگویی به این شبهه‌ها و اشكالات را دارد و باید به بهترین وجه انجام وظیفه نماید
ایشان وظیفه‌ی تبلیغ را به خصوص در ماه محرم و صفر یكی از وظایف و مسئولیت‌های بزرگ علما و روحانیون دانستند كه فرصت بزرگی برای آنان فراهم شده است تا بتوانند در این ایام با ذكر فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السلام و ذكر مصائب حضرت سید الشهداء علیه السلام به هدایت و ارشاد مردم همت گماشته و احكام نورانی و دستورات شرع مقدس اسلام را به گوش همه برسانند.
 

چهارشنبه / 21 دى / 1390