شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
بیانات مهم حضرت آیت الله العظمی صافی درباره وظایف سنگین مسئولان و نمایندگان مجلس و نحوه انتصاب مسئولان در جمع اعضای هسته گزینش ادارات كشور:
سپردن پست و مقام به شخصي كه شايستگي آن را نداشته باشد، خيانت به خدا و رسول است.

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالی: أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لاَ یَهِدِّی إِلا أَنْ یُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَیْفَ تَحْكُمُونَ/یونس،آیه35.
بنده با عرض تشكر از شما، ایام عزاداری و سوگواری اهل بیت علیهم السلام و ورود اهل بیت علیهم السلام به شام را به پیشگاه اقدس حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفدا و همه شیعیان حضرت خصوصاً شما عزیزانی كه در این جلسه حضور دارید تسلیت عرض می‌كنم. امیدوارم كه بركات توسل به وجود مبارك اهل بیت علیهم السلام انشاء الله همیشه برای ما، برقرار باشد و ما قدردان نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام باشیم، و در مكتب معارف اهل بیت علیهم السلام پرورش روحی و معنوی و ایمانی داشته باشیم، و رو به جلو و ترقی و تقرب به خداوند متعال سیر نماییم.

مسأله گزینش، مسأله بسیار مهمی است. عهده‌گرفتن این مسئولیت - كه بنده باید اشخاصی را برای امور مسلمان‌ها و برای جهات مختلفی كه مصالح عالیه اسلام در رشته‌های مختلف تربیتی، فرهنگی، اقتصادی، قضایی و سیاسی و اجتماعی باید تأمین بشود انتخاب كنم- مسأله بسیار خطیر و مهمی است و كسانی باید عهده‌دار این مناصب باشند كه حقیقتاً امین باشند یعنی مقام امانت داشته باشند.
هیچ امانتی بالاتر از این امانت كه انسان عهده‌دار كارهای اجتماعی باشد نیست. این خیلی مهم است كه در یك شهر یا یك منطقه و یا یك نهادی بخواهند كسی را جهت مسئولیت انتخاب كنند. مثلاً در آموزش و پرورش بخواهند معلم انتخاب كنند. آن وقت معلم چه وظیفه بزرگی دارد كه اطفال را باید تربیت كند؛ و دین و ایمان آنها را مراقبت و مواظبت نماید.
پس تكلیف خیلی بزرگ است؛ آن‌هایی كه عهده‌دار این مناصب هستند باید بدانند كه مسئولیتشان بسیار سخت است و باید جواب بدهند و البته اگر انجام وظیفه كنند و دلسوز و غمخوار دین باشند و مصالح اسلام را در نظر بگیرند، ثوابش هم خیلی زیاد است همان‌طور كه در روایات هست اینها خلفای خدا یعنی جانشینان خداوند می‌شوند؛ یعنی كسانی كه مواظبت می‌كنند تا سیر جامعه، سیر اسلامی و دینی باشد، سیر خدایی باشد. همه الی الله و به سوی خدا سیر كنند. سمت و سوی همه ائمه علیهم السلام باشد. همگان به طرف رضای خاطر آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پیش بروند.
كسانی كه می‌خواهند عهده‌دار چنین مناصبی باشند باید خودشان بدانند كه كار بزرگی به آن‌ها واگذار شده است. اگر انسان ببیند كه نمی‌تواند آن‌طور كه باید انجام وظیفه كند، واقعاً باید خودش تقاضای عفو بكند و استعفا دهد چرا كه مسئولیت بسیار مهم است.
اول باید انسان خودش را ساخته باشد «من نصب نفسه للناس اماماً فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره»؛ می‌فرماید هر كسی كه می‌‌خواهد پیشوای مردم باشد و چنین برنامه‌هایی را بر عهده او بگذارند، باید اول خودش را اصلاح كند. باید از خودش شروع كند و ببیند كه آیا می‌تواند در یك چنین امر مهمی انجام وظیفه كند، آن وقت وارد بشود.
در روایت دیگری داریم كه اگر شخصی، كسی را برای یك كار اجتماعی منصوب كند در حالی كه افراد دیگری كه از او صالح‌تر باشند وجود داشته باشند می‌فرماید «فقد خان الله و رسوله»؛ به خدا و پیغمبر خیانت كرده است.
بدانید تمام زندگی گزینش است. انسان اگر ملاحظه كند، در تمام برنامه‌ها مسأله گزینش را مشاهده می‌كند. نهایت این است كه در جاهایی این گزینش خیلی ظهور دارد. همین مسأله انتخابات كه در پیش است اگر همه مردم - بدون جار و جنجال‌های رسانه‌ای و روزنامه‌ها- یا رأی ندهند یا اگر رأی می‌دهند باید افراد را بشناسند كه این شخص واقعاً تسلیم امر خداوند است و مصلحت مملكت اسلامی را می‌فهمد و اصول و ارزش‌های اسلامی را حفظ می‌كند و هم شجاعت دارد كه اگر بر این اساس عمل شود، مدینه فاضله تشكیل می‌شود.
رأی‌دادن مسأله آسانی نیست. برخی گمان می‌كنند همین‌طور باید رأی داد. بنده یك وقت راجع به مجلس هم گفتم: آنهایی كه در آنجا قیام و قعود می‌كنند، مسأله‌ی بسیار مهمی است. باید قیامی كه می‌كنند و یا اگر قیام نمی‌كنند، همه روی حساب و مصلحت باشد و خیر مردم و جامعه را در نظر داشته باشند.
اگر انشاء الله این برنامه شما یعنی گزینش‌ها به نحو احسن انجام شود حال در هر حدی كه باشد در همان حد، جامعه اصلاح می‌شود.
باید بی‌نظر و غرض انجام وظیفه كنید و شعارتان خدمت به مردم و اصلاح امر جامعه باشد.
اصل مسأله گزینش، یك عنوان مقدسی است. حال كه چنین است كسانی هم كه در اینجا وارد می‌شوند و خدمت می‌كنند باید این قداست راحفظ كنند و خودشان را در مقابل سؤال و جواب خدایی ببینند. باید همه این افراد صاحب عقیده باشند. سلامت اخلاق و دین داشته باشند، و در كاری كه انجام می‌دهند درك داشته باشند.
بنده برای شما كه اینجا تشریف دارید و همه آن‌هایی كه در این برنامه مهم كشوری مأموریت دارند دعا می‌كنم و تذكر می‌دهم كه اولاً توجه داشته باشید كه شغل و كارتان بسیار مسئولیت بزرگی است. ثانیاً مواظب باشید كه در این مطالب، اغراض دنیایی و ارتباطات شخصی نباشد بلكه مصلحت دین، مصلحت جامعه و مملكت را در نظر بگیرید.
همه این روایت را در نظر داشته باشید كه فرمودند: «لایزال امتی بخیر ما لم تر الامانة مغنماً و الصدقة مغرماً.» حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: امت من همیشه در خیر و خوبی است مادامی كه امانت و مسئولیت را برای خود غنیمت ندانسته و صدقه‌دادن را ضرر نداند
انسان اگر در راه خدا خدمتی به بندگان خدا می‌كند، كمك به فقرا و ضعفا می‌كند و یا مسجدی می‌سازد، خیال نكند این پولی كه در این راه داده، خسارت و ضرر است بلكه بداند همه‌اش نفع بوده است.
و اگر شخصی منصبی را گرفت و به مقامی رسید، آن را غنیمت بداند طوری كه اولاد و فرزندان وكسان خودش را وارد كند این در خیر نیست، بلكه باید حفظ امانت كند و امانت اجتماعی، اهمیتش از همه بیشتر است.
امیدوارم كه همه موفق باشید و بتوانید این برنامه‌ها را به نحوی پیاده كنید كه انشاء الله اسباب خوشحالی قلب مبارك آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد كه همه مملكت برای ایشان است و اگر خیانتی بشود، اول خیانت به امام زمان اروحنا فداه و خیانت به اسلام است.والسلام علیكم و رحمة الله.

 

پنجشنبه / 15 دى / 1390