شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
بيانات بسيار مهم حضرت آيت الله العظمي صافي در مورد حجاب و عفاف، و كرامت واقعي زن در اسلام

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی صبح امروز دو‌شنبه 24/11/1390 جمعی از بانوان شركت‌كننده در همایش حجاب و عفاف جمعیت هلال احمر كل كشور را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار، با اشاره به آیات و روایاتی پیرامون ویژگی‌های زن مسلمان، تغییر فرهنگ اسلامی خانه‌داری را از خطرناكترین انحرافات در این رابطه بیان كردند، و فرمودند: هیچ عبادتی برای زن از خانه‌داری، بالاتر و با ارزش‌تر نیست.
مشروح بیانات مرجع عالیقدر به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی: إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَاتِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْقَانِتَاتِ وَ الصَّادِقِینَ وَ الصَّادِقَاتِ وَ الصَّابِرِینَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِینَ وَ الْخَاشِعَاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّائِمِینَ وَ الصَّائِمَاتِ وَ الْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاكِرِینَ اللهَ كَثِیراً وَ الذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِیماً/احزاب؛35.

بنده اولاً از شما تشكر می‌كنم، و امیدوارم كه خداوند متعال به همه عزیزانی كه می‌خواهند در مسیر تحقق سنت‌های اسلامی و خدمت به بندگان خدا و محرومین قدمی بردارند توفیق عنایت فرماید.
آیه‌ای كه تلاوت كردم، ده صفت را برای مردان مسلمان و نیز زنان مسلمان بیان می‌كند، كه تمام هویت شایسته و برجسته بشر، همین ده صفت است، و فراتر از آن، افتخار و فضیلتی نیست.
اسلام عزیز از زن و مرد می‌خواهد كه همین صفات را داشته باشند كه هر چه بیشتر در این صفات پیشرفت كنند، به خداوند متعال نزدیكتر می‌شوند.
پیام این آیه بسیار مهم است. این آیه، حرف‌هایی را كه برخی در اطراف زن و مرد می‌زنند و می‌خواهند هویت و استقلال اسلامی زن و مرد را خدشه‌دار كنند، با صراحت و قاطعیت از بین می‌برد.
البته در قرآن مجید در مورد زن و مرد، آیات فراوان دیگری هم هست، مثل آیه شریفه
«مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا یَعْمَلُونَ»/نحل؛آیه97.
یا آیاتی كه در مورد زن و مرد و رابطه آن‌ها با یكدیگر حرف می‌زند و می‌گوید كه باید این حدود چگونه رعایت شود تا مرد و زن و در نهایت، جامعه، پاك و سالم بماند:
«و إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ»/احزاب؛53.
روایات زیادی هم در این رابطه نقل شده است از جمله این‌كه
«مَنْ فَاكَهَ امْرَأَةً لَا یَمْلِكُهَا حَبَسَهُ اللهُ بِكُلِّ كَلِمَةٍ كَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ»/وسائل الشیعة،ح25418.
هر كس با زن نامحرمی یك كلمه حرف نامتعارف و شوخی بزند، خداوند در مقابل هر كلمه‌ای كه می‌گوید، هزار سال حبس اخروی برای او در نظر می‌گیرد. این است فرهنگ اسلام كه به زن كرامت واقعی را بخشیده است.
یكی از نكات مهمی كه قرآن كریم و روایات شریفه به صراحت درباره آن برای زن مسلمان سخن می‌گوید، مسأله حجاب است. حجاب، از امتیازات زن مسلمان و جامعه اسلامی است.
الان اوضاع و مفاسدی كه در اروپا هست را ملاحظه كنید، طوری است كه انسان با حیا و شرف از این‌ها شرم می‌كند. واقعاً این جامعه‌های بی‌بهره از كلام وحی چه نقصی به انسانیت وارد كرده‌اند؟
اما قرآن و روایات به جامعه مصونیت می‌دهد؛ اصلاً اسلام و قرآن بود كه به زن ها شرافت و كرامت واقعی عطا كرد. در عصر قبل از اسلام، زنده به گور كردن دختران مایه افتخار بود، حتی خلیفه دوم هم شش دختر خود را در جاهلیت زنده به گور كرده بود. مرتبه زن قبل از اسلام همان بود كه در آیه شریفه می‌فرماید:
«وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَ هُوَ كَظِیمٌ»/نحل؛58.
به هر حال مسأله حجاب و عفاف، مسأله فوق العاده بزرگی است كه باید مورد توجه قرار گیرد، اما متأسفانه وضعیت ما طوری دیگر شده است. مثلاً برخی بانوان كه از ایران به حج می‌روند وضعیت آن‌ها طوری است كه آن‌ كشورها به ما اعتراض می‌كنند كه چرا این‌گونه است؟ یا در بعضی از جاها در كشور خودمان انسان ملاحظه می‌كند كه زن‌ها حجاب درستی ندارند، و بدتر این‌كه در بعضی مجالس حاضر می‌شوند و به این‌ها جایزه هم می‌دهند، و آن‌ها مورد تشویق قرار می‌گیرند؟ این خلاف اسلام و آیات و روایات شریفه اهل بیت علیهم السلام و سیره آن بزرگواران است.
زن مسلمان باید در همه جهات مسلمان باشد و از زندگی اهل بیت علیهم السلام خصوصاً حضرت زهرا سلام الله علیها الگو بگیرد؛ البته رادیو و تلویزیون هم باید بیشتر از همه، به مسأله حجاب اهمیت بدهند.
بنده مكرر به بعضی از خواهران گفته‌ام كه این عبای من در مقابل چادر شما ارزشی ندارد. این‌كه خودتان را با چادر می‌پوشانید و در جامعه حاضر می‌شوید، جهاد در راه خدا است.
شما وقتی با چادر بیرون می‌آیید پیامش این است كه من هر كجا كه باشم مسلمانم. الان در بعضی كشورها زنان مسلمان همین‌طورند، مثلاً در فرانسه زنانی هستند كه علیرغم جریمه‌هایی كه دولت معین كرده است اهتمام دارند حجاب خود را كاملاً رعایت كنند. البته در آنجا مؤسسه‌ای هم تشكیل شد كه گفت: ما جریمه می‌دهیم ولی زنانمان را بی‌حجاب به خیابان‌ها نمی‌فرستیم.
مسأله مهم دیگر این است ‌كه الان می‌خواهند فرهنگ اسلامی در رابطه با زن را تغییر دهند. فرهنگ پاك اسلام برای زن، همین خانه‌داری می‌باشد كه برخی گمان می‌كنند بیكاری است. بدانید هیچ كاری برای زن از خانه‌داری با اهمیت‌تر نیست.
اگر كارها را بر مبنای ثواب الهی و تقرب به خدا حساب كنیم، خانه‌داری از عبادت‌های بسیار بزرگ برای زن مسلمان است، و این پست و مقام‌های ظاهری زنان از نظر ارزش الهی به خانه‌داری نمی‌رسد.
انشاء الله نظام جمهوری اسلامی ما در همه این مسائل، نمونه باشد و همه روی حرفی كه زدیم و به دنیا اعلام كردیم كه رژیم طاغوت باید ساقط شود و دستورات قرآن و اهل بیت علیهم السلام اجرا شود، پایدار بمانیم.
در پایان امیدوارم كه خداوند شما را از كنیزان مخلص حضرت زهرا سلام الله علیها قرار دهد، و توجهات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شامل هر كس و هر جریانی كه هدفش زنده‌نگهداشتن اسلام واحیاء امر اهل بیت علیهم السلام است باشد انشاء الله.والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته

 

دوشنبه / 24 بهمن / 1390