پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اساتید حوزه كه به خارج از كشور سفر كرده‌اند و معاون امور بین الملل حوزه علمیه قم:
بايد قبل از اين‌كه ديگران عقايد باطل خودشان را در كشورهاي ديگر تبليغ كنند، ما معارف مكتب عزيز اسلام را تبليغ نماييم.

مرجع گرانقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف صبح روز پنجشنبه 20/11/1390، اساتید حوزه و معاون امور بین الملل حوزه علمیه قم را به حضور پذیرفتند.
معظم له در این دیدار با اشاره به اهمیت تبلیغ و ترویج معارف اسلامی در كشورهای دیگر، تأكید كردند كه اسلام و تشیع با ترور و خشونت و قتل انسان‌های بی‌گناه مخالف است.
در ابتدای این دیدار، معاون امور بین الملل حوزه و نیز جمعی از اساتید به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در زمینه اعزام مبلغ به خارج پرداختند.

مشروح بیانات معظم له به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سید الاولین و الآخرین و خاتم الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی: الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا الله‏/احزاب؛39.
بنده اولاً ولادت با سعادت حضرت رسول اكرم محمدبن عبدالله صلوات الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه الصلاة و السلام را تبریك عرض می‌كنم، و امیدوارم از بركات این اعیاد شریفه بهره‌مند باشیم، و گرامیداشت این روزهای بزرگ، وسیله آشنایی بیشتر ما با مكتب اهل علیهم السلام و هدایت‌ها و تعلیمات آن بزرگواران باشد.

مطالبی كه آقایان فرمودند بسیار مهم است، و بنده هم كم و زیاد از این مطالب اطلاع دارم، اما به جهت ضیق وقت، مجال صحبت درباره همه مطالب در یك جلسه نیست.
رفت وآمد آقایان محترم به كشورهای مختلف، بركات و آثار زیادی دارد، و وسیله آشنایی با اوضاع كشورهای مختلف می‌شود و لازم است حوزه‌های علمیه شناخت كافی به جهان اسلام و سایر كشورها داشته باشند تا بتوانند به مقتضای حال هر كشوری در نیاز مردم آن‌ها به تبلیغ دین همت گمارند.
مسأله فروپاشی شوروی خیلی مسأله مهمی بود. منطقه‌هایی كه در شوروی سابق بود – و بعضی از آن‌ها هنوز هم تحت حكومت روسیه فعلی است- خیلی‌ها مسلمان هستند، و شخصیت‌های بزرگ اسلامی از آنجا برخاسته‌اند.
یكی از وظایف مهم حوزه علمیه همین است كه باید فراكشوری باشد و به تمام جهان نظر داشته باشد چون دین اسلام جهان شمول است؛ ولی ما متأسفانه با كمبود امكانات و بودجه روبرو هستیم و آن‌طور كه باید نتوانستیم در كشورهای دیگر حضور داشته باشیم، ولی وهابی‌ها از فرصت‌های مختلف بخصوص بعد از فروپاشی شوروی استفاده كردند و با صرف مبالغ زیادی، فرقه ضاله خود را ترویج می‌كنند. در گذشته هم اشخاصی را به كشورهای مختلف می‌فرستادند. قبل از انقلاب هم هیئتی از آن‌ها به ایران آمد و به خیال خودشان اشكالاتی علیه تشیع مطرح كردند و كتابی به نام اسمعی یا ایران نوشتند كه البته بنده یك جوابی به آن دادم كه عنوان آن را حاج آقا موسی صدر رحمة الله علیه - چون آنجا چاپ شده بود- انتخاب كرده بود: ایران تسمع و تجیب.
غرض این‌كه باید همه فعالیت داشته باشیم و این رفت‌وآمدها به كشورهای دیگر باید توسعه پیدا كند كه زمینه پذیرش فراهم است. دین اسلام هم هر كجا درست تبلیغ شود می‌پذیرند چرا كه بر اساس فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا و نیز تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَ بَیْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لاَ نُشْرِكَ بِهِ شَیْئاً وَ لاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّهِ است.
الحمدلله اسلام رو به رشد و ترقی است. البته اسلام‌ستیزی هم به واسطه دشمنان زیاد است و ریشه آن همین مسأله تروریسم است كه وهابی‌ها درست كردند؛ كه هر كسی بخواهد بگوید من مسلمان هستم، طرف می‌ترسد كه نكند الان او را ترور كند.
باید به دنیا اعلام كنیم كه این‌ها كار القاعده و وهابی‌هاست. این‌ها عده‌ای هستند كه دنیای اسلام را ناامن كرده‌اند و مكتب شیعه و اهل بیت علیهم السلام منزه از این‌هاست و با ترور و خشونت و كشتار مردم بی‌‌گناه مخالف است.
پس همه این‌ها مهم است. اگر این فن در حوزه دنبال شود كه بتوانیم مبلّغ به كشورهای دیگر بفرستیم بسیار ارزنده است. آموزش زبان‌های مختلف هم خیلی مهم است و باید آن را در حوزه پیگیری كرد.
باید بیشتر از این‌ها وارد میدان شویم. البته خود ما هم باید كاملاً آشنای با دعوت و معارف اسلام باشیم تا بتوانیم مردم را به این معارف دعوت كنیم.
یكی از مطالب مهمی كه باید مبلغان به ایرانی‌هایی كه در جاهای دیگر هستند سفارش كنند این‌كه باید هویت خود را در آنجا حفظ كنندو در فرهنگ آنجا ادغام نشوند.
آن وقتی كه بنده لندن رفته بودم منطقه‌ای در آنجا بود كه انسان وقتی نگاه می‌كرد گمان می‌كرد لاهور است، این پاكستانی‌ها در آنجا ادغام نشده بودند و پوشش مردان و نیز حجاب زنان آن‌ها كاملاً حفظ شده بود، ولی بعضی از ایرانی‌ها در كشورهای دیگر نه هویت خود را حفظ كرده‌اند و نه استقلال اسلامی را، و گمان می‌كنند كسی كه آنجا می‌رود باید در فرهنگ غربی‌ها ذوب شود.
همین‌طور كه الحمدلله بعد از انقلاب توانستیم خودمان را به دنیا معرفی كنیم كه ما مستقل هستیم، الان هم باید این‌طور باشیم و هویت و استقلال اسلامی خودمان را كاملاً حفظ كنیم.
هیچ‌كدام از این برنامه‌ها هم فراهم نمی‌شود مگر این‌كه ما واقعاً خلوص نیت داشته باشیم. باید در ما یك علاقه‌ای ایجاد شود كه برای رضای خداوند و این‌كه امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء از ما خوشحال شوند به تبلیغ و ترویج معارف اسلام عزیز بپردازیم. دیگران دارند عقاید باطل خودشان را تبلیغ می‌كنند ولی ما در تبلیغ عقاید صحیح خودمان كوتاهی می‌كنیم.
به هر صورت بنده خیلی خوشحال شدم و از شما عزیزان تشكر می‌كنم. امیدوارم این حركتی كه آغاز كرده‌اید ادامه و روز به روز توسعه پیدا كند، البته اگر این راه دنبال شود بنابر آیه شریفه وَ الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا راه پیشرفت باز می‌شود و انشاء الله روزی می‌آید كه اسلام بر همه كشورهای دنیا حاكم باشد. والسلام علیكم و رحمة الله
 

يكشنبه / 23 بهمن / 1390