جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار مسئول و اعضای ستاد بازسازی عتبات عالیات:
خدمت به بازسازي عتبات عاليات، از بالاترين صدقات جاريه است.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف مرجع گرانقدر شیعه، عصر یكشنبه 27/01/1391 مسئول و اعضای ستاد بازسازی عتبات عالیات را به حضور پذیرفتند.

در ابتدای این دیدار، مسئول محترم ستاد بازسازی عتبات عالیات، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده این ستاد ارائه نمود.
 
بخشی از بیانات معظم له بدین شرح است:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین والصلوة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین لاسیما مولانا بقیة‌الله فی الارضین و اللعن الدائم علی أعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال الله تعالی:
«فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ رِجَالٌ لاَ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَ لاَ بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلاَةِ وَ إِیتَاءِ الزَّكَاةِ یَخَافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَارُ »[1]
بنده از این‌كه لطف كردید و حقیر را به دیدار خودتان نائل فرمودید تشكر می‌كنم. امیدوارم كه خداوند متعال، در اجر و ثوابی كه به شما عطا می‌كند، ما را كه راضی به این كار و زحمات شما هستیم، شریك قرار دهد.
هر چه این مشاهد مشرفه و مقدسه بیشتر معمور و آباد باشد، اسباب افتخار زیادتری برای مسلمانان به‌خصوص شیعه اهل بیت علیهم السلام است، و مخصوصاً كسی كه بیشتر از همه، از این پیشرفت‌ها مسرور و خوشحال می‌شوند وجود مبارك حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند كه همه حرم‌های متبركه و مشاهد مقدسه تعلق به ایشان دارد.

كارهایی كه تا الان انجام شده است و انشاء الله روز به روز بیشتر هم می‌شود، از عنایات بزرگ خداوند متعال است، و كسانی كه در این راه از وقت و مال خودشان دریغ نمی‌كنند و در این مسیر مصرف می‌كنند، بدانند كه توفیق خیلی بزرگی نصیب آن‌ها شده است كه باید قدردان آن باشند.
اصلاً تمام مراحل كارها، و نیز كسانی كه در این امور وارد می‌شوند، همه در مسیر تعظیم شعائر حركت می‌كنند، «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ »[2] و فعالیت در این جهات، همه نشانه تقوای الهی است.
همه این مشاهد مشرفه، آثار تشیع و تاریخ ما است، و بایستی در كمال استحكام حفظ شود. باید این بناها طوری باشد كه هر زمانی مردم برای زیارت می‌آیند تاریخ ائمه علیهم السلام را مقابل خودشان ببینند، مثلاً اگر سرداب مقدس سامرا را ملاحظه كرده باشید، كتیبه‌ای دارد كه خیلی مهم است. بنده اوائل نگران بودم كه آن را خراب كنند، ولی الحمدلله خبردار شدم كه آن را درست كرده‌اند.
این كتیبه در زمان خلیفه عباسی الناصر لدین الله نصب شده است. ناصر، یكی از خلفای دانشمند عباسی است و در بعضی كتاب‌ها نوشته‌اند كه خودش را نائب آن حضرت معرفی می‌كرد. خیلی مهم است كه یك چنین شخصی معتقد به حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. خوب امثال این چیزها باید بماند و همه ببینند كه حتی مثل چنین خلیفه دانشمندی این اعتقاد را داشته است. همچنین قبور مطهر نواب اربعه، شیخ كلینی و ... همه باید به نحو احسن درست شود و مردم به زیارت آن‌ها بروند.
در حال حاضر كه خداوند این فرصت را عطا فرموده است تا این آثار تجدید شود، باید قدر دانست و آن را از عنایات غیبیه شمرد. یكی از خلفای بنی عباس وقتی به قبرهای بنی عباس رفته بود ملاحظه كرد كه آنجا خبری نیست؛ نه نظافتی دارد و نه زائری. ولی در مقابل، حرم عسكریین علیهما السلام را دیده بود كه رفت و آمد زیاد است و پاكیزه می‌باشد. یكی از خواص به او گفته بود كه شما هم كاری كنید قبور پدرانتان محفوظ بماند. خلیفه به او گفت: هذا أمر سماوی؛ این كار الهی است.
نكته مهم دیگری كه باید در نظر داشت این است كه در سامرا باید طوری باشد كه اهل سنت گمان نكنند كه ما می‌خواهیم آن‌ها را نفی كنیم. قدیم‌ها كه حدود ده روز در آنجا مشرف می‌شدم، در حسینیه مرحوم آیت الله بروجردی اعلی الله مقامه با سنی‌ها در تماس بودم و معلوم بود كه اینها معاند نبودند، حتی در یكی از سفرها هنگام مراجعت سوار ماشینی شدم كه دو نفر جلو سوار ‌شده بودند؛ یكی از روحانیون اهل سنت و دیگری افندی بود. آن شخص از من معنای شعری را پرسید. من طوری جواب دادم كه خوشحال شد. بعد از این‌كه باب صحبت باز شد از من پرسید كه شما حرم مشرف شده‌اید و علی نقی را دیده‌اید؟ ما كه ندیده بودیم گفتیم: نه. گفت: ما اشخاصی داریم كه می‌بینند. آن وقت معلوم شد كه از اولاد جعفر است. پرسید كه علی نقی چند تا اولاد داشت؟ گفتم: چهار تا؛ حسین و حسین و محمد و جعفر و نگفتم جعفر كذاب.
از مشهد و ارادت خودش به حضرت رضا علیه السلام صحبت كرد. آن وقت از یكی از علمای اهل سنت كه در نزدیك سامرا دفن است و ما هم او را می‌شناسیم گفت كه به ایران آمده بود و به حضرت رضا علیه السلام ارادت زیادی داشت، و قصیده‌ای هم در مدح دوازده امام علیهم السلام گفته بود كه من دو بیت آن را یادداشت كردم كه
حـفر بطیبة و الغـریّ وكربلاء
و بـطوس والزوراء وسـامراء
ما جئتهم فی حاجة الّا قضت
و تـبـدل الضـراء بـالـسراء
عرض می‌كند كه اینها مقامات و مشاهدی هستند كه برای هیچ حاجتی متوسل به اینها نشدم مگر اینكه حاجت من برآورده، و غصه و اندوه من برطرف شد و ...
شما هم كه این افتخار را پیدا كرده‌اید كه در بازسازی مضاجع شریف و بارگاه‌های نورانی ائمه طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین سهم بزرگی داشته باشید باید این را برای خود مغتنم شمرده و از این نعمت بزرگ كمال استفاده را برده و قدر آن را بدانید.
مسأله بازسازی عتبات عالیات، از صدقات جاریه بسیار با ارزشی است كه هر عبادتی در این مشاهد می‌شود ثوابش برای شما هم هست. بنده هم مكرر می‌گویم كه: یا لیتنی كنت معكم فافوز فوزاً عظیماً؛ ای كاش من هم با شما و یكی از خدمتگزاران این عتبات مقدسه بودم تا به فوز بزرگ و ثواب عظیم نائل می‌شدم. و السلام علیكم و رحمة‌ الله
 
[1]. نور، آیات37-36.
[2]. حج، 32.

 

دوشنبه / 28 فروردين / 1391