سه شنبه: 1403/02/4
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم و همراهان:
در اسلام، كار خير و عبادتي بالاتر از خدمت به مؤمنين و رسيدگي به محرومين نيست.
 
مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، صبح یكشنبه 27/01/1391 مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم و همراهان وی را به حضور پذیرفتند.
در ابتدای این دیدار آقای دكتر لنكرانی، مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم به ارائه گزارشی از كاركردها و اهداف و برنامه‌های آینده این سازمان پرداخت.
 
بخشی از بیانات معظم له بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی سیدنا الاولین و الآخرین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین لاسیما مولانا بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله:
«إِنَّ اللهَ‏ فِی‏ عَوْنِ‏ الْعَبْدِ مَا دَامَ الْعَبْدُ فِی عَوْنِ أَخِیه‏»[1]الْخَلْقُ‏ كُلُّهُمْ‏ عِیَالُ‏ اللّهِ وَ أَحَبُّ الْخَلْقِ إِلَیْهِ أَنْفَعُهُمْ لِعِیَالِهِ»[2] و «
بنده از همه شما تشكر می‌كنم و امیدوارم زحماتی كه می‌كشید مورد قبول آقا حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد.
هر چه انسان نسبت به طبقات محروم و مستضعف و بیمار و غیر ذلك خدمت بیشتری داشته باشد، اسباب خوشحالی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بیشتر فراهم می‌شود، چون همه وابسته به ایشان هستند، و اگر مردم در فشار و زحمت باشند، در واقع آن حضرت ناراحتند.

در اسلام، حسنه و كار نیكی بالاتر از شادساختن مؤمنین و خدمت به آن‌ها نیست؛ «مَا عُبِدَ اللهُ بِشَیْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللهِ مِنْ‏ إِدْخَالِ‏ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ»[3] می‌فرماید كه خداوند عبادت نشده به چیزی كه محبوبتر باشد پیش خدا از این‌كه انسان مؤمنی را خوشحال كند.
و همان‌طور كه آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام دلالت دارد باید در این كارها هر چه می‌توانید مسابقه داشته باشید، و از همدیگر جلو بیفتید، و بر همدیگر سبقت بگیرید.
شما باید این كار و توفیقی كه برای شما پیدا شده است را قدر بدانید، و از خداوند متعال بخواهید كه در این وظیفه‌ای كه به شما محول شده است هر چه بهتر انجام وظیفه نمایید.
امیدوارم كه این برنامه‌های بیمارستان كه ‌فرمودید انشاءالله هر چه سریعتر افتتاح شود. هر چه اینگونه برنامه‌ها بیشتر توسعه پیدا كند، بیشتر مایه اسباب شوكت اسلام و افتخار مسلمانان است مخصوصاً در شهر قم كه موقعیت جهانی دارد.
شما هم بدانید ارزش كاری كه می‌كنید با اجرتی كه برای كارتان دریافت می‌كنید اصلاً قابل قیاس نیست. اگر قلب انسان خالص باشد و انسان مخلصانه فرد مؤمنی را خوشحال و مسرور كند قابل قیاس با چیزی نیست؛
«تَبَسُّمُ‏ الرَّجُلِ‏ فِی وَجْهِ أَخِیهِ حَسَنَةٌ، وَ صَرْفُ الْقَذى‏ عَنْهُ حَسَنَةٌ»[4]
و به قول شاعر:
صد خانه اگر به طاعت آباد كنی          به زان نبود كه خاطری شاد كنی
گر بـنـده كنی ز لطف آزادی را            بــهتر كــه هـزار بنده آزاد كنی
واقعاً مطلب همین‌طور است. این‌كه قرآن می‌فرماید: «وَ مَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ فَكُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ یَتِیماً ذَا مَقْرَبَةٍ أَوْ مِسْكِیناً ذَا مَتْرَبَةٍ»[5] بسیار مهم است و باید جامعه اسلامی بر همین مبنا سیر داشته باشد.
اگر جامعه‌ی اسلامی فاقد این مطالب باشد، فاقد بخش مهمی از تعالیم اسلام است. شما فداكاری‌هایی كه از ائمه طاهرین علیهم السلام در این رشته‌ها ظاهر می‌شد ببینید. اینها همه باید برای ما درس و اسوه باشد.
باید بدانید كه طبق روایات، انسان به كار خیر كوچكی بهشتی می‌شود، حال اگر انسان خالصانه كار شبانه‌روزش این باشد كه به مردم مسلمان خدمت برساند، خدا می‌داند چه مقامی دارد؟
به هر حال این كار شما در این مركز جهاد است و ثواب زیادی دارد، باید قدر آن را بدانید و روز به روز اهتمام و تلاشتان برای بهتر انجام‌دادن آن بیشتر شود. خداوند انشاء الله به شما توفیق خدمت و رسیدگی به محرومان را بدهد. والسلام علیكم و رحمة ‌الله
 
[1]. مستدرك الوسائل، ج12، ح14526.
[2]. همان، ح14383.
[3]. كافی؛ ج3، ح2129.
[4]. كافی؛ ج3، ح2129.
[5]. سوره بلد؛ آیات16-12.

 

دوشنبه / 28 فروردين / 1391